۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
سرزمین آب‌های روان درگیر تنش آبی؛ تولید گندم کهگیلویه و بویراحمد نصف می‌شود
تیشه خشکسالی به ریشه کشاورزی؛

سرزمین آب‌های روان درگیر تنش آبی؛ تولید گندم کهگیلویه و بویراحمد نصف می‌شود

یاسوج- کاهش بارشها در کهگیلویه و بویراحمد در سال زراعی جاری کشاورزان را با مشکل مواجه کرده و بسیاری از محصولات با کاهش چشمگیری در استان روبرو شده اند.

صدیقه امیدی؛ بازار: بر اساس بررسی های انجام شده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اینکه زمینهای دیم در استان با کم بارشی مواجه بودند، میزان برداشت محصولی همچون گندم در استان به میزان بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.

بارشها از عوامل مهم جوی هستند که نقش مهمی در اقتصاد و زندگی مردم هر منطقه دارد و کاهش بارشها، در تولید بخشهای کشاورزی، دامپروری و صنعت نقش مهمی دارند.

کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: خشکسالی از پدیده‌های آب و هوایی است که خسارت‌های زیادی را باعث می‌شود.

ولی بهره مند افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد همواره در معرض خشکسالی قرار دارد.

کشتزارها، منابع طبیعی و جنگلی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری در معرض خطر جدی خشکسالی هستند

وی با بیان اینکه کشتزارها، منابع طبیعی و جنگلی در سال جاری در معرض خطر جدی هستند، گفت: میانگین بارشها در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

سرزمین آبهای روان درگیر تنش آبی؛ تولید گندم کهگیلویه و بویراحمد نصف می شود

بهره مند تصریح کرد: با توجه به اینکه در بخشهایی از استان بارشها به شدت کاهش داشته است، اثرات خشکسالی نیز بر بخشهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد بیشتر خواهد بود.

مدیر کل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: ۷۸ درصد زمینهای کشاورزی در استان در سال گذشته زیر کشت گندم دیم رفته است.

الیاس تاج الدینی افزود: در سال گذشته ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع استان  زیر کشت پاییزه گندم رفت.

وی با بیان اینکه تولید برنج در کهگیلویه و بویراحمد نیز رو به افزایش است، گفت: در سالهای قبل کشاورزان کشت محدود برنج  داشتند اما با توجه به افزایش قیمت برنج، کشت این محصول در استان افزایش داشته است.

پیش بینی می شود با توجه به کاهش بارشها در استان، میزان تولید گندم در استان بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد

تاج الدینی تصریح کرد: پیش بینی می شود با توجه به کاهش بارشها در استان، میزان تولید گندم در استان بیش از ۵۰ درصد کاهش یابد.

سرزمین آبهای روان درگیر تنش آبی؛ تولید گندم کهگیلویه و بویراحمد نصف می شود

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده انتظار می رفت خرید تضمینی گندم در استان افزایش یابد اما با توجه به خسارات خشکسالی به مزارع گندم، این امر با کاهش روبرو خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: پنج شهر و ۱۲۵ روستا و منطقه عشایری کهگیلویه و بویراحمد درگیر مشکل تنش آبی است.

محمد محمدی افزود: شهرهای یاسوج، مادوان، باشت، لیکک و دیشموک از شهرهای در تهدید  تنش آبی است.

وی بیان داشت: از نیمه دوم خرداد ماه آثار تنش آبی مشاهده می شود و با توجه به کاهش بارشها در سال جاری، تنش آبی در استان بیشتر خواهد شد.

باید از ظرفیت آبهای جاری در استان استفاده کرد و سدها می توانند در تامین آب در بخش کشاورزی و آب آشامیدنی نقش مهمی داشته باشند

محمدی اظهار داشت: باید از ظرفیت آبهای جاری در استان استفاده کرد و سدها می توانند در تامین آب در بخش کشاورزی و آب آشامیدنی نقش مهمی داشته باشند.

در بخش گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد نیز کم بارشی بر باغستان های مرکبات استان اثر داشته و پیش بینی می شود میزان تولید محصولات باغی نیز در استان کهگیلویه و بویراحمد کاهش داشته باشد.

سرزمین آبهای روان درگیر تنش آبی؛ تولید گندم کهگیلویه و بویراحمد نصف می شود

به گفته کارشناسان ۸۰ درصد از چشمه ها و قناتهای تأمین آب آشامیدنی مناطق عشایری در کهگیلویه و بویراحمد نیز خشک شده یا دچار کم آبی شده است.

در واقعیت، آب به طور مستقیم و غیر مستقیم نهاده‌ اولیه بسیاری از کالاها و خدمات است و کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد منابع آبی کشور را دارد.

۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آب راه در این استان وجود دارد

۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آب راه در این استان وجود دارد اما سهم استان از این همه نعمت، تاکنون ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب مهار شده و دو سد کوثر و شاه قاسم است که در  استان به بهره برداری رسیده است.

با آنکه کهگیلویه و بویراحمد،  ۱۰ درصد آب‌های کشور را در اختیار دارد اما بخش عمده‌ای از زمین‌های کشاورزی آن به صورت دیم کشت شده و ۹۰ درصد از آب آشامیدنی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.  با توجه به اهمیت استراتژیک آب در اوضاع کنونی و بحران‌های پیش رو در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی، آنچه بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد مدیریت بهینه منابع آب است و یکی از راهکارهای اصلی مهار آبها و استفاده بهینه از روانابها، سدسازی و مدیریت بهره‌برداری از آن است.

در حال حاضر حجم ذخیره آب در پشت سد شاه‌قاسم یاسوج به عنوان تنها سد در شهرستان‌های بویراحمد و دنا ۴۰ درصد کاهش یافته و با توجه به اینکه خروجی آبهای استان ۷ هزار و ۹۶۳ میلیون متر مکعب است، پروژه‌های سدسازی برای افزایش ظرفیت ذخیره سازی و گسترش منابع آب و استحصال انرژی برق‌آبی سازگار با محیط زیست به خصوص برای مناطقی که با کمبود آب مواجهند، توجیه پذیر است.

کد خبر: ۹۱٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha