۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
سند آمایش سرزمین، فرادست‌ترین و بومی‌ترین سند توسعه‌ای کشور است
رییس امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین:

سند آمایش سرزمین، فرادست‌ترین و بومی‌ترین سند توسعه‌ای کشور است

بومی ترین و مشارکتی‌ترین سند توسعه‌ای طی ۴۰ سال گذشته تحت عنوان سند آمایش سرزمین تدوین شده است.

به گزارش بازار به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، نسرین وزیری رئیس امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین در دومین نشست خبری-تحلیلی ارائه گزارش عملکرد ۸ ساله سازمان برنامه در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم که به موضوع آمایش سرزمین اختصاص داشت، گفت: سند ملی آمایش در اسفندماه سال ۹۹ به تصویب شورای عالی آمایش سرزمین به عنوان عالی‌ترین مرجع نظام راهبری توسعه کشور رسید و یک میراث ماندگار از دولت تدبیر و امید برای آیندگان است. مطالعات آمایش سرزمین پس از نیم قرن بالاخره در قالب یک سند ملی در حالی به تصویب رسید که از دهه ۵۰ با محورهای توسعه غرب و شرق در دستور کار قرار گرفته بود و اکنون با مشارکت بیش از ۲۵۰ صاحب نظر، ۷۴ هزار نفر ساعت در بیش از ۲۰۰ جلسه کارشناسی به تصویب رسیده تا ایران را در افق ۱۴۲۵ به عنوان کشوری بالنده با اقتصادی متنوع و توام با رفاه و عدالت اجتماعی و امنیت به تصویر بکشد.

این سند تا کنون در جلسات دولت، کمیسیون‌های تخصصی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح شده و هفته گذشته در قالب نامه‌ای از سوی دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به مقام معظم رهبری ارائه شده است.

سند ملی آمایش، الگو و نقشه راهی برای آینده کشور در تمامی زمینه هاست و نه تنها برنامه هفتم و دیگر برنامه‌های پنج ساله توسعه و بودجه‌های سنواتی بلکه تمامی برنامه‌ریزی های ملی و منطقه‌ای باید به پشتوانه و در چارچوب آن اجرایی شود.

اکنون که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم قرار داریم شایسته است نامزدهای این انتخابات اعلام کنند که برنامه‌هایشان چه نسبت و انطباقی با این سند دارد و چشم تیز بین نهادهای نظارتی و افکارعمومی نیز برنامه‌های آنان را با این سند تطبیق دهد تا فارغ از شعارزدگی‌های تبلیغاتی اعم از پرداخت فلان قدر یارانه و وام و... و. چگونه به اداره کشور خواهند پرداخت و در راستای تحقق تصویر ایران در افق ۱۴۲۵ گام برخواهند داشت.

در ادامه جلسه امینی اظهار داشت: سند آمایش سرزمین بعد از ۴ دهه مطالعه در اسفندماه سال ۱۳۹۹ به تصویب  شورای عالی آمایش سرزمین رسید.

وی افزود: دو نکته بسیار اساسی در تدوین این سند مطرح بود؛ یکی بیش از ۲۴ دستگاه اجرایی در تهیه این سند مشارکت جدی داشتند و تصویب این سند در شورای عالی امایش سرزمین و کمیسیون تخصصی با وفاق کامل و بودن ذره‌ای معارضت انجام شد.

نکته دوم این‌است که بومی ترین و مشارکتی‌ترین سندی است که در ارتباط با توسعه کشور از بعد از انقلاب تا کنون به تصویب رسیده است و تمام ارکان اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور، دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مشاورین در تهیه و تدوین آن مشارکت داشتند و عصاره برنامه‌های توسعه‌ای کشور به عنوان سند آمایش سرزمین مشتمل بر سند ملی آمایش سرزمین و اسناد آمایش استانی تدوین و تصویب شده است.

امینی با بیان اینکه در نشست امروز تلاش می‌کنیم ابعاد، مفاهیم و الزامات این سند تشریح کنیم ادامه داد: اساسی‌ترین رکن پیاده‌سازی و اجرایی شدن این سند گفتمان‌سازی در ارتباط با مبانی، اجزا، نحوه استقرار و پیاده‌سازی سند است.

مطالبه امروز ما از اصحاب رسانه این است که بطور تخصصی به مباحث آمایش ورود کنند و زمینه مطالبه‌گری را در اجرای سند ایجاد کنند و مدیران در بخش توسعه به چالش ‌های جدی و اساسی در زمینه‌های برنامه‌های توسعه‌ای بکشد.

رییس امور برنامه‌ریزی، نظارت و آمایش سرزمین افزود: سند آمایش سرزمین فرادست‌ترین سند توسعه کشور است که بر اساس منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی ابلاغیه ایشان در سال ۱۳۹۰تهیه و تدوین شد و امیدواریم به عنوان دریچه‌ایی به سوی برنامه‌ریزی و مدیریت یکژارچه سرزمین باشد و سبب توسعه موزون و هماهنگ در کشور باشد.

امینی در ادامه به سیر تطور و تکوین آمایش سرزمین در ایران که دوره نخست آن (دهه ۱۳۵۰) با هدف تمرکززدایی از تهران و توجه به محور غرب به عنوان پیشران توسعه کشور بوده است؛ اشاره کرد و گفت: در دوره دوم (دهه ۱۳۶۰) آمایش سرزمین با توجه به محور شرق در مقابل محور غرب و ایده تشکیل مناطق آزاد، توسعه مکران و ضرورت تأسیس قطب دوم انرژی دنبال شد. دوره سوم(دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰) با تأکید بر توسعه درون زا و برون نگر، توسعه مکران و استفاده کشور از موقعیت منطقه‌ای و مزیت‌های کشور ادامه یافت که منجر به تصویب ضوابط ملی آمایش در سال ۱۳۸۳ شد. در دوره چهارم (دهه ۱۳۹۰) با تشکیل دائمی شورای عالی آمایش سرزمینی در سازمان برنامه و بودجه کشور، جهت گیری‌های ملی آمایش تصویب و سند ملی آن نیز به تصویب رسید.

‌رییس امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سرزمینی با تأکید بر این که آمایش ملی، برنامه‌ای بلند مدت و راهبردی، برنامه توسعه سرزمینی و رهیافت برنامه هاست؛ افزود: پس از حدود ۳۴ عنوان مطالعه و گزارش در ۵۰ مجلد، ۱۸ گروه مطالعاتی موضوعی و فرابخشی، مشاکت بیش از ۲۵۰ نفر از صاحب نظران و ۲۰۰ جلسه و ۷۴۰۰۰ نفر ساعت، متن سند آمایش سرزمینی تدوین و تصویب شد. همچنین پس از حدود حدود ۱۱۰۰ جلد مطالعه و گزارش، ۱۳ دانشگاه و پژوهشگاه و ۱۰ مهندسین مشاور، دریافت ۸۶ نامه حاوی درخواست ۶۵۰ نظر اصلاحی و مشارکتی‌ترین برنامه مطالعاتی و ۵۴۲۰۰۰ نفر- ساعت سند آمایش استان ها نیز تدوین گردید.

امینی با اشاره به اینکه سند ملی آمایش، یک سند ۲۵ ساله است؛ افزود: بر اساس چشم انداز این سند در سال ۱۴۲۴، ایران سرزمینی است که با تکیه بر جامعه بالنده، تمدن دیرین، فرهنگ اسلامی-ایرانی فاخر، انسجام ملی، هم‌نوایی خرده‌فرهنگ‌ها، استعدادهای انسانی و سرزمینی خدادادی، جوشش‌های نوآوری‌ فناورانه، نمودهای بارز تحقق الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت را به جهان عرضه می‌کند.

به گفته وی، مشخصه‌های چشم انداز سند آمایش سرزمینی عبارتند از: اقتصاد متنوع و موقعیت مفصلی، عدالت اجتماعی، رفاه و کیفیت زندگی، همبست امنیت غذا، آب و انرژی، نظام اسکان و فعالیتِ شبکه‌ای، متعادل، منسجم و هم پیوند، تکیه بر گردشگری اجتماع‌محور، فرهنگ‌مبنا و حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی، امنیت بالندة مردم محور و نظام حکمروایی سرزمینی توسعه گرا، عدالت محور و مردم گرا.

رییس امور برنامه ریزی، نظارت و آمایش سرزمینی در ادامه جلسه با پخش تصاویری از سازمان فضایی مطلوب در افق ۱۴۲۴ به تشریح وضعیت موجود و مطلوب ارتباطات منطقه ای و بین المللی، نظام سکونتگاهی شهری، فعالیت‌های صنعتی، معدنی، گردشگری و حمل و نقل کشور پرداخت.

کد خبر: ۹۱٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha