۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
«خاموشی‌ها» چراغ نارضایتی مردم را روشن کرد؛ برق با رفتن خود کاسبی را هم برد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

«خاموشی‌ها» چراغ نارضایتی مردم را روشن کرد؛ برق با رفتن خود کاسبی را هم برد

مشهد- قطع برق و خاموشی‌های مداوم که از هفته گذشته به‌صورت فراگیر مناطق بسیاری از کشور را فراگرفته در حال حاضر موجب اخلال در کسب‌وکار بسیاری از مردم و هم چنین حوزه تولید شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خاموشی‌های متعدد که حالا زمان آن از ۳ ساعت نیز در برخی از مناطق شهری مشهد فراتر رفته در طی یک هفته گذشته موجب اعتراض و نارضایتی بسیاری از مردم به‌ویژه کسبه و صاحبان کارگاه های صنعتی شده است.

به گزارش خبرنگار بازار بسیاری از کسبه و صاحبان کارگاه‌های کوچک با اعتراض به  این موضوع در گفت‌وگو با بازار اذعان کردند تا دیروز کرونا و تعطیلی‌های اجباری و در حال حاضر نیز قطع برق اقتصاد ورشکسته آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

بنا بر اظهارات متولیان امر افزایش دمای هوا، کاهش میزان بارندگی در بهار امسال، کاهش ۳۴ درصدی ذخایر آبی سدها و تأثیر آن بر تولید نیروگاه‌های برق‌آبی، گرایش صاحبان صنایع به استفاده از حداکثر توان تولید برای جبران کاهش تولید درنتیجه شیوع کرونا، افزایش چاه‌های بخش کشاورزی به انضمام رشد معمولی سالانه شش تا هفت‌درصدی مصرف برق به دلیل افزایش تعداد مشترکان باعث سه برابر شدن مصرف برق شده است.

قطع تبادلات مالی
متصدی یکی فروشگاه‌های توزیع مواد غذایی در چهارراه شهید مطهری مشهد به خبرنگار ما می گوید: از آن جا که ما بنکدار بوده و توزیع‌کننده مواد غذایی به‌صورت کلی هستیم لذا قطع برق عملاً امکان دادوستد را از ما سلب کرده .

علی طاهری در این رابطه اظهار می کند: تمامی فاکتورها و برگ‌های خرید فروشگاه به‌صورت کامپیوتری صادر می‌شود لذا با قطع برق قادر به صدور فاکتور و فروش حتی یک قلم جنس نیستیم.

وی ادامه می‌دهد: هم‌چنین تمامی پرداخت ها توسط دستگاه‌های کارت‌خوان است که با قطع برق امکان دادوستد مالی نیز وجود ندارد و در عمل ما هنگام قطع برق تعطیل هستیم.

«خاموشی‌ها» چراغ نارضایتی مردم را روشن کرد؛ برق با رفتن خود کاسبی را هم برد

اخلال در کار
احمد گلمکانی نیز متصدی یک تعمیرگاه خودرو در این رابطه به ما می‌گوید: متأسفانه قطع برق گذشته از اینکه تحمل در دمای ۳۷ درجه مشهد را سخت می‌کند اما از همه مهتر کاروکاسبی ما را تعطیل کرده است.

وی که در رسته صافکاری و نقاشی مشغول است می‌گوید: متأسفانه به‌یک‌باره در نیمه کار رنگ‌آمیزی، برق قطع می‌شود و کار مشتری روی زمین می‌ماند.

اعتراض صنعتگران
به گزارش بازار در حال حاضر یکی از اعتراضات بسیاری از کسبه و صنعتگران خاموشی‌هایی است که بدون برنامه و خارج از دستور انجام پذیرفته و لذا امکان برنامه‌ریزی از آن‌ها را سلب کرده است .

گفتنی است قطع برق شاید در حوزه خانگی مشکل حادی را به وجود نیاورد اما بخش صنعت به دلیل عقب ماندن از تولید و بیکاری کارگران و خسارت‌های بی‌شمار دچار تنش و استرس می‌شوند.

این موضوع که حالا بسیاری از صاحبان کارخانه‌های مشهد را نگران کرده است و لذا موجب شده تا رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با انتشار نامه سرگشاده‌ای به استاندار اعتراض صاحبان صنایع را اعلام کند.

حسن حسینی در این نامه  نوشته است: استمرار این روند علاوه بر توقف خطوط تولید، منجر به خسارت‌های متعدد به صاحبان صنایع، خرابی ماشین‌آلات و تجهیزات و از بین رفتن مواد اولیه می‌شود و این در حالی است که انتظار می‌رفت با نام‌گذاری امسال به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» وزارت نیرو و شرکت توزیع برق مشهد باتدبیر بیشتری نسبت به مدیریت تأمین و قطع برق اقدام کنند.

قطع خودسرانه ممنوع
در حالی صنعتگران و هم‌چنین کشاورزان از قطع برق خارج از برنامه و جدول زمان‌بندی‌شده گلایه دارند که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی می‌گوید: تکلیف دستگاه‌های اجرایی در خصوص وضعیت به وجود آمده ناشی از خشک‌سالی و قطعی برق مشخص‌شده است و شرکت برق نباید بدون هماهنگی با متولیان و صاحبان بخش تولید، برق آن‌ها را قطع کند.

«خاموشی‌ها» چراغ نارضایتی مردم را روشن کرد؛ برق با رفتن خود کاسبی را هم برد

سید کمال‌الدین میر جعفریان در این رابطه  با اشاره به نشستی که در استانداری برای هماهنگی این موضوع با متولیان تولید و توزیع برق برگزار و تکالیف هرکدام از آن‌ها تعیین‌شده است اظهار داشت: در غیر این صورت و عدم اعلام قبلی،  دستگاه متولی قطعی برق باید پاسخگو باشد.

وی افزود: اگر قرار است کاستی تولید برق به هر نحو جبران شود، اول باید سهم هر یک از بخش‌ها از قطعی برق مشخص شود، شرکت توزیع یا تولید برق باید برنامه خود برای قطعی برق را به دستگاه‌های متولی تولید اعم از سازمان صمت یا سازمان جهاد کشاورزی اعلام کند و سپس آن دستگاه با محوریت خود صاحبان صنوف یا صنایع، زمان قطعی برق را برنامه‌ریزی کند.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: تکلیف دستگاه‌های متولی در حوزه قطعی برق مشخص‌شده است و آن‌ها به‌هیچ‌وجه اجازه ندارند بدون هماهنگی با متولیان حوزه تولید و صاحبان آن، نسبت به قطعی برق اقدام کنند.

میر جعفریان اظهار داشت: ما در جریان قطعی برق اختیار را به صاحبان تولید دادیم تا خودشان اولویت‌بندی کرده و میزان مصرف و صرفه‌جویی برق خود و همچنین زمان قطعی آن را مشخص کنند، با اعلام نظر از سوی صاحبان صنایع، برنامه‌ریزی توسط حوزه معاونت هماهنگی امور اقتصادی انجام می‌گیرد و در زمان کاستی برق، شرکت توزیع برق با هماهنگی دستگاه متولی، صاحبان تولید و فرماندار نسبت به قطعی اقدام می‌کند.

افزایش مصرف
در همین راستا مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به اینکه رشد مصرف برق در خراسان رضوی افزایش‌یافته است به بازار گفت: رشد مصرف برق طی فروردین‌ماه امسال نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته ۲۳ درصد بود درحالی‌که افزایش تولید در این بخش طی سال‌های گذشته حدود هفت‌تا هشت درصد بوده است.

رضا ریاحی بابیان اینکه افزایش دمای هوا، کاهش میزان بارندگی در بهار امسال، کاهش ۳۴ درصدی ذخایر آبی سدها و تأثیر آن بر تولید نیروگاه‌های برق‌آبی، گرایش صاحبان صنایع به استفاده از حداکثر توان تولید برای جبران کاهش تولید درنتیجه شیوع کرونا، افزایش چاه‌های بخش کشاورزی به انضمام رشد معمولی سالانه ۶ تا هفت‌درصدی مصرف برق به دلیل افزایش تعداد مشترکان باعث سه برابر شدن مصرف برق شده است افزود: این عوامل تأمین برق در تابستان امسال را نسبت به سال‌های قبل بسیار دشوارتر کرده که لازم است برای جلوگیری از خاموشی برق مشترکان انسجام بیشتری بین صنعت برق و آب با رسانه‌ها و مردم در مصرف بهینه ایجاد شود.

وی بابیان اینکه مدیریت مصرف برق باکمی همکاری از سوی مردم، امکان‌پذیر است، افزود: امسال دوره بسیار سختی برای تأمین برق در تابستان خواهد بود زیرا طی دو هفته آینده وارد شرایط اوج گرمای تابستان خواهیم شد و مصرف برق در استان‌های خراسان افزایش قابل‌ملاحظه خواهد داشت.

حجم صادرات اندک است
ریاحی هم‌چنین در پاسخ به این سال که در شرایط حاضر صادرات برق تا چه میزان می‌تواند به کمبود برق دامن بزند نیز اظهار کرد: حجم صادرات برق نسبت به‌کل مصرف برق استان خراسان رضوی بسیار ناچیز است.

وی گفت: سال گذشته حداکثر مصرف برق در زمان اوج مصرف چهار هزار و ۲۰۰ مگاوات اما کل صادرات برق به کشورهای افغانستان و پاکستان حدود ۷۰ تا ۸۰ مگاوات بود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان ادامه داد: از سوی دیگر بیش از ۱۰۰ مگاوات برق از ترکمنستان وارد خراسان رضوی می‌شود که بسیار کمتر از میزان صادرات برق از این استان است، ضمن اینکه به دلیل مناسبات سیاسی و امنیتی و موقعیت ژئوپلیتیکی ایران، نمی‌توان صادرات برق را متوقف کرد زیرابه مصلحت ملی نیست اما اگر شرایط تأمین برق در کشور بحرانی شود، شاید چاره‌ای جز قطع صادرات نباشد.

کد خبر: ۹۰٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha