۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
بخشی از زیان خودروسازان کاذب است
کارشناس حوزه خودرو:

بخشی از زیان خودروسازان کاذب است

جوان‌روح، کارشناس مسائل اقتصادی هدف اصلی خودروسازان از نامه نگاری با مجلس را بالا بردن نرخ ارز به واسطه واردات خودرو می‌داند.

به گزارش بازار، علی اکبر جوان‌روح، کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: سالهاست که خودروسازان ما ویژه خواری می کنند و قطعه سازان ما هم قطعه سازان انتخاب شده ی خودروسازان هستند.

وی درمورد نامه نگاری خودروسازان با مجلسی ها درباره قیمت گذاری و واردات خودرو گفت: با توجه به سیاست های شورای رقابت و کاهش نرخ ارز، عملاً رقابت خودروسازی در داخل سخت شده و از طرفی، خودروسازان هم همیشه دنبال افزایش نرخ ارز هستند.

کارشناس صنعت خودرو هدف اصلی خودروسازان از این نامه را بالا بردن نرخ ارز به واسطه واردات خودرو عنوان کرد و گفت: خودروسازی اعلام می کند که زیان می دهد درصورتیکه بخشی از این زیانش هم کاذب است.

جوان‌روح با تأکید بر اینکه کنترل دولتی از این حوزه باید حذف شود اظهارکرد: اگر نرخ پول شناور شود هرگز نمی توان برای خودرو قیمت ثابتی را تعیین کرد چون قیمت فولاد و مواد پلاستیکی و مواد مورد استفاده در تولید خودرو، تابع نرخ شناور ارز و دائماً هم در حال نوسان هستند لذا در چنین شرایطی نمی توان نرخ ثابتی را برای خودروهای مردمی تعیین کرد.

در ادامه، مهندس فربد زاوه، دیگر کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان ما هنوز به استانداردهای جهانی نرسیده اند گفت: این نامه بیشتر یک پروپاگاندا و عمل تبلیغاتی است.

وی با اشاره به اینکه ما ممنوعیتی برای واردات خودرو نداریم افزود: این نامه به جایی نوشته شده که ممنوعیت واردات از آن محل نیست؛ در حقیقت مجلس واردات خودرو را ممنوع نکرده که الان با این نامه بخواهد آن را آزاد کند بلکه واردات خودرو از نظر قانونی آزاد است و این دولت است که آئین نامه ها را اجرایی نمی کند.

کارشناس صنعت خودرو معتقد است که خودروسازان درمورد آزادسازی قیمت خودرو از جهت اقتصادی حق دارند و قیمت ها باید تک نرخی شوند.

زاوه گفت: فاصله قیمتی بین بازار و کارخانه یک رانت و سودی را برای عده ای ایجاد می کند که هیچ مالیاتی هم بابت آن پرداخت نمی کنند درصورتیکه اگر این سود اظهار شود حقوق دولتی از آن تأمین خواهدشد.

وی با بیان اینکه سرکوب قیمت در بازار خودرو منجر به کاهش قیمت در بازار نشد گفت: سرکوب قیمت خودرو باعث افت منابع بانکی و در نهایت هم منجر به گران شدن قیمت گوجه فرنگی و گوشت و خیار و موز و دیگر کالاها و افزایش تورم عمومی در کشور شده است.

کارشناس صنعت خودرو آزادسازی واردات خودرو را هم ضروری دانست و گفت: هیچ وقت و به هیچ بهانه ای نباید در اقتصاد محدودیت ایجاد کرد چراکه فقط و فقط به فساد تبدیل می شود و هیچ دستاورد دیگری نخواهد داشت.

کد خبر: ۹۰٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha