۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
دلیل خروج ایلان ماسک از بیت کوین؛ حفاظت از سرمایه| چگونه در رمز ارزها زیان نکنیم؟
کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار؛

دلیل خروج ایلان ماسک از بیت کوین؛ حفاظت از سرمایه| چگونه در رمز ارزها زیان نکنیم؟

حیدری کارشناس اقتصادی می‌گوید که رمز ارزها برای حفاظت از سرمایه در یک بازه زمانی خاص استفاده می‌شود و هنوز نمی‌توان نگاه سرمایه‌گذاری به آن داشت.

بازار؛ گروه بورس: «رویدادهای غیر منتظر در جهان، نگاه دولت‌های و بانک‌های مرکزی، سبک و سیاق شرکت‌های سرمایه‌گذاری و عملکرد سفته بازها» چهار عامل بنیادی تاثیر گذار بر روی نوسانات رمز ارزها است که علی حیدری کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار مطرح کرد.

او می‌گوید که بازار رمز ارزها تنها برای محافظت از سرمایه‌ در یک بازه زمانی می‌باشد و که ورود و خروج ایلان مساک به بیت کوین هم با چنین دیدگاهی صورت گرفته است.

در هفته‌های اخیر اکثر رمز ارزها به خصوص بیت کوین دچار نوسانات شدید شده به طوری که قیمت این رمز ارز از حدود ۶۰ هزار دلار به ۳۸ هزار دلار افت کرد. در گفتگوی این هفته با علی حیدری به بازار رمز ارزها و عوامل تاثیر گذار بر این بازار پرداخته شد که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

عمده شرکت‌های سرمایه گذاری حتی در آینده در بازه زمانی مختلف وارد این رمز ارز خواهند شد چون این رمز ارز در مقاطع خاص زمانی از سرمایه این سرمایه‌گذاران محافظت می‌کند و نمونه ان هم ورود و خروج ایلان ماسک به بیت کوین بود

*دیدگاه شما در خصوص رمز ارزها به خصوص بیت کوین چیست، آیا می‌توان به این بازار نگاه سرمایه‌گذاری داشت؟
بیت کوین در حیطه سرمایه‌گذاری ارزی محسوب می‌شود که سرمایه گذار به واسطه بیت کوین سرمایه‌اش را در یک برهه زمانی و نه برای همیشه محافظت می‌کند. اما این موضوع چه زمانی رخ می‌دهد؟ زمانی که در حیطه بین المللی ما نوعی خبر یا یک رویدادی داشته باشیم که یکسری بی نظمی‌های خاصی ایجاد کند که آن بی نظمی سرمایه گذار را دچار ابهام یا بحران کند، در این هنگام هست که بیت کوین جذابیت پیدا می‌کند.

در حال حاضر بیت کوین تابع یک فرمول خاصی نیست و نقش محافظ  برای سرمایه‌گذار در یک مقطع زمانی ایجاد می‌کند بنابراین نمی‌توان به صورت قطع گفت که این بازار سرمایه‌پذیر است یا سرمایه گریز.

*پشت بازار رمز ارزها چه کسانی هستند و آیا از جای خاصی هدایت می‌شوند؟
اینها یکسری قواعد ریاضی با فرمول خاصی هستند با یکسری فکرها و ایده های جدید و تحت هر عنوانی به وجود آمدند و تا الان کمتر دولتی به آن نفوذ کرده چون اگر تقویت قطعا در رویه دولت‌های و حیطه اقتصادی آن‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود و اولین حرکت هم به سمت بانک‌ها می‌رود که به نظر من چنین تغییراتی خوشبینانه است.

*امنیت رمز ارزها هم از جهتی خطرناک است و هم مفید؛ از این جهت خطرناک هستند که هیچ گونه پشتوانه‌ سیاسی و اقتصادی ندارند بنابراین امکان هر اتفاقی برای این ارزها است اما در جهت دیگر این امنیت بدون محدودیت‌های دولتی و قانون است، دیدگاه شما در این باره چیست؟
هر احتمالی هر لحظه برای هر چیزی وجود دارد، چه در بخش فناوری و چه در بخش‌های دیگر و به شخصه معتقدم که در آینده سیستم بانکی به سمت بلاکچین روی می‌آورد که تغییرات خوبی ایجاد می‌کند مثل کاهش هزینه‌های بانکی، در کنار این نمی‌توان مگر داستان پولشویی در این بازار وجود دارد، ولی سیستم‌های نظارتی به همین نسبت که این رشد می‌کند، در آینده رشد خواهند کرد. سیستم های نظارتی در اکثر کشورهای این رشد خود را دارند پس من الان مطلق نمی‌توانم بگویم  که بازار خیلی خوب است یا خیلی بد، چون از آن طرف مطمئن هستم که سیستم‌های نظارت برای بانک‌ها و دولت‌ها و نهادهای امنیتی وجود دارد که خیلی راحت کنار رشد فناوری بحث نظارت آنها هم رشد می‌کند.

*بحث‌های زیادی در مورد آینده بیت کوین وجود دارد، برخی از  سال پر از امید این بازار سخن می‌کنند و برخی دیگر چنین دیگاهی را ندارند، آیا واقعا تا  سال اینده بیت کوین نجومی می‌شود؟
من بیت کوین را از سایر ارزها جدا می‌دانم چون در همین زمینه هم یکسری از ارزها متفاوتی در حال رشد هست مثلا در آینده نزدیک ارزی خواهد آمد که پشتوانه بانکی یک کشور را داشته باشد، یا ارزی خواهد آمد که پشتوانه طلا خواهد امد، ولی ترجیح می‌دهم که بیت کوین را در این داستان کنار بگذارم.

تمام علم تکنیکال تنها ۴۰درصد به شما پاسخگو هست؛ در رمرزها هم تکنیکال می‌تواند تا همان ۴۰ درصد پاسخگو باشد

*چه عواملی بر نوسانات رمز ارزها تاثیر می‌گذارد؟
چند عامل در این زمینه وجود دارد که اولین آن  بی نظمی‌ها، آشوب‌های و رویدادهای غیر قابل پیشبینی می‌باشند که در لحظه اثرات سنگینی بر روی بیت کوین به عنوان بزرگترین رمز ارز  می‌گذارند، دومین عامل سبک و سیاق سرمایه گذاری به ویژه شرکت‌ها و نهادهای بین المللی پولی است و سومین دلیل را می‌توان رویکرد و چگونگی نگاه دولت‌ها به این جفت ارز دانست به عنوان مثال اگر کره جنوبی اعلام کنند که بیت کوین را به رسمیت می‌شناسیم یا اینکه نهادهای آمریکا اعلام کنند که بیت کوین هم قابلیت خرید و فروش آزادتر در بازار سهام را دارد، قطعا نوسانات شدید خواهد داشت یا ایده بانک مرکزی چین که به دنبال راه اندازی رمز ارزها است و حتی می‌توانا نوسانات خیلی خوبی برای بیت کوین و سایر رمز ارزها ایجاد کند و چهارمین عامل هم به دیگاه شخصی افراد نفوذ می‌گردد، مثلا ورود لحظه‌ای سفته بازها. اصلا نمی‌توان منکر این داستان شد که در لحظه بدون هیچ دلیل خبری یا شایعه خاصی یک حجم بزرگی از  نقدینگی از آن ایجاد می‌کند.

*برخی از سرمایه‌گذاران رمز ارز به امید تحلیل تکنیکال وارد این بازار شدند و با استفاده از چارت‌های این الگوها معامله می‌کنند چقدر تحلیل تکنیکال در وضعیت معاملات فرد درست عمل می‌کند؟
تکنیکال  یعنی پیش خور کردن خبرهای و حوادث اینده است نه آنچه در گذشته رخ داده است. اقتصاد علم رفتار شناسی است و من اگر نگاه می‌کنم  تا از گذشته الگو برای آینده بگیریم، یک نگاه اشتباه در تکنیکال است که خیلی راحت فرد دچار ضرر و زیان می‌شود. من به شخصه با توجه به عملکردی که از تکنیکالیست‌ها دیدم بیشتر دنبال توجیه عملکرد هستند تا بیان این پذیرش که چارت فقط آینده که نیامده را  پیشخور می‌کند.

پس در بیت کوین هم مثل فارکس هر نوع تحلیل تکنیکال هم می‌تواند جواب دهد و هم نمی‌تواند و بستگی دارد که بعدا چه اتفاقی خواهد افتاد در حالی که همه این‌ها را می‌توان از روی رویدادهای که می‌افتد به دست آورد. تمام علم تکنیکال به تنها ۴۰درصد به شما پاسخگو هست؛ در رمرزها هم تکنیکال می‌تواند تا همان ۴۰ درصد پاسخگو باشد.

*برای فعالیت در رمز ارزها و اینکه بتوان یک الگوی ساده برای معاملات خود در این بازار داشته باشیم چه پیشنهادی دارید؟

اگر می‌خواهد در رمزارز به هر دلیل کار کنید حتما بیت کوین را هدف قرار دهید. یعنی نوسانات این ارز  را اولویت قرار دهد، به چند دلیل که یکی از آن‌ها این است که عمده شرکت‌های سرمایه گذاری حتی در آینده در بازه زمانی مختلف وارد این رمز ارز خواهد شد چون این رمز ارز در مقاطع خاص زمانی از سرمایه این سرمایه‌گذاران محافظت می‌کند و نمونه ان هم ورود و خروج ایلان ماسک به بیت کوین بود و دوم هم اینکه بیت کوین محدود است و کم، اما سایر ارزها این ویژگی را ندارد. پ بنابراین هر چثزی که محدود باشد ارزشمند می‌شود.

بنابراین اگر قرار است که رمز ارز کار کنید و اشرافی هم به مسائل اقتصادی ندارید یک نگاهی به بیت کوین داشته باشید و اینکه نمودار آن به کدام سمت خواهد داشت و دو الگوی ساده در بیاورد که می‌توان حاشیه سود و زیان شما را کمتر کند.

کد خبر: ۹۰٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha