۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
یک گام تا خروج صنعت سیمان از نظام قیمت‌ گذاری دستوری
محصول ۳ شرکت سیمانی دیگر در بورس کالا پذیرش شد؛

یک گام تا خروج صنعت سیمان از نظام قیمت‌ گذاری دستوری

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه از پذیرش محصول سیمان شرکت های سیمان فارس نو، سیمان ساوه و سیمان صوفیان در بازار اصلی این بورس خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، پس از پذیرش شرکت سیمان فارس به عنوان نخستین پذیرش امسال و پذیرش محصول ۴ شرکت سیمانی دیگر در اردیبهشت ماه این بار نوبت شرکت های سیمان فارس نو، سیمان ساوه و سیمان صوفیان بود تا با پذیرش محصولات آن ها در بازار اصلی بورس کالا، صنعت سیمان در پیچ آخر خروج از نظام قیمت گذاری قرار گیرد؛ بورس کالا یکشنبه آینده میزبان عرضه همزمان ۱۰ شرکت سیمانی است.

 مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه های جداگانه از پذیرش محصول سیمان شرکت های سیمان فارس نو، سیمان ساوه و سیمان صوفیان در بازار اصلی این بورس خبر داد.

با این پذیرش ها درمجموع سیمان ۸ شرکت از ابتدای سال تاکنون مورد پذیرش قرار گرفته است و پیش از این نیز پذیرش محصول شرکت های سیمان فارس، سیمان خزر، سیمان خاش، صنایع سیمان غرب و سیمان قائن تایید شده بود. سرعت گرفتن پذیرش محصول شرکت های سیمانی نشان می دهد به زودی شاهد عرضه متمرکز سیمان در بورس کالا خواهیم بود. ورود سیمان به بورس کالا به معنای کشف قیمت براساس عرضه و تقاضاست تا از این پس شرکت ها بتوانند بدون دخالت های غیرمنطقی در روند قیمت و البته در روند شفاف و قابل رصد و نظارت شده به فروش محصولاتشان بپردازند و برای تولید آینده و صادرات برنامه ریزی کنند.

براساس اطلاعیه منتشر شده، پذیرش محصول سیمان شرکت های سیمان فارس نو، سیمان ساوه و سیمان صوفیان پس از بررسی مدارک و مستندات در دویست و نود و دومین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۴ خرداد ماه جاری در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

به گفته عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان عرضه محصولات در بورس کالا زمینه تعیین قیمت‌ها را در بستری شفاف و در تقابل عرضه و تقاضا فراهم می‌کند. وی در مصاحبه اخیر خود اشاره کرده که قوانین و مقررات حاکم بر عرضه سیمان در بورس کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

از سوی دیگر شهریار گراوندی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور با مثبت ارزیابی کردن عرضه سیمان در بورس کالا گفت: این سیاست می‌تواند زمینه خروج سیمان از روند نرخ‌گذاری دستوری سیمان را فراهم کند.    واحدهای تولیدکننده سیمان تحت‌تاثیر سیاست نرخ‌گذاری دستوری طی سال‌های گذشته با چالش‌های مالی روبه‌رو شده‌اند به طوریکه این واحدها دیگر سودده نیستند و بدین‌ترتیب نمی‌توانند از پس تامین هزینه‌های نوسازی و تجهیز و تامین قطعات یدکی خود بربیایند. بدین‌ترتیب چنانچه در عرضه این محصول ساختمانی از طریق معاملات بورس کالا، عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده نرخ باشد، می‌توان به بهبود شرایط تولید در این صنایع امید داشت.

گفتنی است، مهدی زمانی سبزی رئیس اداره نظارت بر بازار بورس های کالایی سازمان بورس در مصاحبه ای اعلام کرد که طبق مکاتبات انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقام عالی وزارت نسبت به خروج سیمان از نظام قیمت گذاری دستوری و رفع سهمیه بندی نظر مساعد دارد، از این رو با پذیرش مجدد شرکت های سیمانی در بورس کالا شاهد تقویت بازار، انجام رقابت، کشف صحیح قیمت سیمان جهت شفافیت هرچه بیشتر، حفظ حقوق سهامداران و همچنین حذف رانت خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران ۱۰ شرکت سیمانی که ۹ شرکت از زیرمجموعه های شستا می باشند، روز یکشنبه ۹ خرداد ماه محصول خود را در بورس عرضه خواهند کرد. این شرکت ها شامل شرکت سیمان کرمان، سیمان آبیک، سیمان فارس نو، سیمان فارس، سیمان خاش، سیمان ساوه، سیمان خزر، سیمان غرب، سیمان صوفیان و سیمان قائن هستند.

کد خبر: ۹۰٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha