۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
وداع با احتکار مسکن با طرح مالیات بر عایدی سرمایه| کاهش قیمت مسکن در پی واقعی شدن تقاضا
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

وداع با احتکار مسکن با طرح مالیات بر عایدی سرمایه| کاهش قیمت مسکن در پی واقعی شدن تقاضا

صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه مانع سوداگری و دلالی می‌شود و با از بین رفتن تقاضای کاذب، سرمایه را به سمت تولید هدایت می‌کند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، محمد صفائی دلوئی با بیان اینکه تصویب و اجرای طرح مالیات برعایدی سرمایه تقاضای مسکن را واقعی و قیمت‌ها را کاهش می‌دهد، گفت: تاکنون مالیات بر عایدی سرمایه و یا سوداگری را نداشتیم از این رو یکی از افتخارات مجلس یازدهم تصویب کلیات این طرح و همچنین طرح بانکداری است.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی‌های منتقدان این است که اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه باعث افزایش قیمت زمین و مسکن می‌شود که کاملا بر عکس آن اتفاق خواهد افتاد چرا که مصرف کنندگان از مالیات معاف هستند. حتی معافیت برای ویلاهای روستایی نیز پیش بینی شده ضمن اینکه اعضای خانواده نیز بدون پرداخت مالیات می‌توانند مسکن مستقلی داشته باشند. در واقع این اخذ مالیات تنها بر مازاد مصرف خواهد بود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی هدف طرح مالیات بر عایدی سرمایه اخذ مالیات سوداگران بازار است، اظهار کرد: برخی افراد ۷۰۰ خانه دارند و یا در جریان ثبت‌نام خودرو بیش از ۶ هزار خودرو ثبت‌نام کردند و میلیاردها تومان در جریان آن سود کردند اما یک ریال نیز مالیات نمی‌دهند لذا این طرح باعث سوق دادن سرمایه به سمت تولید خواهد شد و ایران را که در حال حاضر تبدیل به بهشت سوداگران شده است به سمت افزایش تولید می‌برد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: افرادی صدها هکتار زمین خریداری و رها کرده‌اند و یا تعداد زیادی مسکن و خودرو، ارز و طلا احتکار کرده اند که موجب شکاف طبقاتی و بی عدالتی می‌شود.

صفایی اضافه کرد: تفاوت مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه در این است که اولی مالیات را از خانه‌های خالی از سکنه اخذ کرده و موجب عرضه آنها به بازار می‌شود اما مالیات بر عایدی سرمایه مانع از سوداگری و دلالی در خرید و فروش می‌شود. به عنوان مثال فردی ۱۰۰ واحد مسکونی در اختیار دارد، هنگامی که برای فروش اقدام کند، باید مالیات آن را هم بپردازد.

این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه مالیات بر عایدی سرمایه به قانون مالیات برخانه های خالی برای رونق بخشی بیشتر به بازار مسکن و واقعی تر شدن قیمت‌ها کمک می‌کند، افزود: این طرح شامل افرادی که در ساخت انبوه، واحد مسکونی هستند و یا مشاوران املاکی که شغلشان در خرید و فروش خانه است، نمی‌شود.

کد خبر: ۹۰٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha