۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
عدم وجود جایگاه قانونی برای ایجاد کنسرسیوم/ باید به فکر فرهنگ سازی بود
در جلسه تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی تبریز عنوان شد؛

عدم وجود جایگاه قانونی برای ایجاد کنسرسیوم/ باید به فکر فرهنگ سازی بود

تبریز- رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به عدم وجود جایگاه قانونی برای ایجاد کنسرسیوم بر لزوم توجیه و فرهنگ سازی جهت حرکت جمعی و گروهی برای تحقق این امر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، اولین جلسه کمیته کارشناسی امکان‌سنجی تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در استان آذربایجان شرقی عصر پنج شنبه در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه با اشاره به عدم وجود جایگاه قانونی برای ایجاد کنسرسیوم در قانون تجارت گفت: بحث ایجاد کنسرسیوم و زنجیره‌های تولید و صادرات را از سال‌ها قبل از مراجع رسمی پی گیری کرده ایم و در وهله اول برای دو گروه کالایی مجوزهایی اخذ شده است و حالا در مرحله عملیاتی و اجرایی آن با بخش خصوصی استان هستیم.

 یونس ژائله گفت: باید با فراخوان عمومی برای تولیدکنندگان استان در جهت توجیه و فرهنگ‌سازی حرکت جمعی و گروهی ایجاد کنسرسیوم تلاش کرده و سپس با ارائه نمونه محصول تولیدکنندگان استان و تدوین استراتژی، برای ورود به بازارهای جهانی اقدام کنیم.

وی، مهم‌ترین عامل نفوذ در بازارهای جهانی را بحث قیمت و کیفیت عنوان کرده و ادامه داد: در بازارهای جهانی قبل از برندسازی به بحث قیمت توجه می‌شود اما متأسفانه، مجموعه‌های تولیدی کوچک و بعضاً متوسط، توان تولید محصولات کیفی در کلاس جهانی و یا توان هماهنگی با محیط رقابتی تجارت جهانی را ندارند و  از سوی دیگر نیز بعضی تولیدکنندگان به دلیل برخی انحصارات رانتی، تعرفه‌ای و عدم وجود کالای رقیب در داخل کشور با انحصاری سازی بازار ۸۰ میلیون نفری داخل، انگیزه تولید کیفی و کاهش قیمت تمام‌شده و حضور در بازار جهانی را ندارند.

عدم وجود جایگاه قانونی برای ایجاد کنسرسیوم/ باید به فکر فرهنگ سازی بود

رئیس اتاق بازرگانی تبریز، دستور کار این اتاق را تعیین تیم عملیاتی برای تأمین کیفیت محصول مورد نیاز بازارهای جهانی، تعیین تیم بازاریابی، بازارشناسی و بازارسازی و مشخص کردن بازارهای هدف عنوان کرده و همچنین بر ایجاد پلتفرم الکترونیکی تجارت بین‌المللی و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در داخل و خارج از کشور تاکید کرد.

لزوم کار کارشناسی برای چرایی و چگونگی تشکیل کنسرسیوم های صادراتی
رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز نیز در مورد جلسه قبلی این کمیسیون در ارتباط با چرایی عدم تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در استان و لزوم کار کارشناسی در این‌ زمینه در قالب کمیته کارشناسی توضیحاتی ارائه داده و گفت: با توجه به تجربه‌ی خوشه‌های صادراتی، شرکت‌های مدیریت صادرات و همچنین خود کنسرسیوم‌های صادراتی و فرهنگ تجاری منطقه‌ی ما باید به درستی بررسی شود که آیا امکان ایجاد کنسرسیوم‌ها در استان وجود دارد؟

 سید یوسف حسینی ادامه داد: و اگر این امکان وجود ندارد، چه شکل جدیدی از میان این حالت‌ها می‌توان برای همکاری بنگاه‌های کوچک و متوسط با مزیت صادراتی در تعامل با واحدهای بزرگ ایجاد کرد تا آن‌ها را برای حضور در بازارهای جهانی آماده نمود.

 تقی قیصری، عضو هیات مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و کارشناس خوشه‌های صادراتی نیز در ارتباط ویدیوکنفرانسی با این جلسه با تأکید بر اینکه کنسرسیوم‌های صادراتی الگوی مشخص جهانی دارند که توسط سازمان جهانی یونیدو تدوین شده اند، گفت: همین الگو در خوشه‌های صنعتی استفاده و بحث شبکه‌سازی در کنار آن مطرح ‌شده است.

این فعال اقتصادی در ادامه به ضرورت تدوین برنامه مشخص اجرایی پس از فازهای حساس سازی و اعتمادسازی در میان ذی‌نفعان کنسرسیوم‌ها اشاره کرد.

عدم وجود جایگاه قانونی برای ایجاد کنسرسیوم/ باید به فکر فرهنگ سازی بود

ضرورت تشکیل دبیرخانه‌ای در اتاق بازرگانی برای مطالعه‌ الگوهای موفق جهانی
حسن صدیقی، دبیر انجمن کانی غیرفلزی و صادرکننده نیز در ادامه جلسه به ضرورت تشکیل دبیرخانه‌ای در اتاق برای مطالعه‌ی یک الگوی موفق جهانی و تطبیق آن با فرهنگ منطقه و سپس ارائه این طرح برای ذینفعان و اقدام اجرایی در این راستا تاکید کرد.

عبدالاحد فرج زاده، نائب رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق نیز در این جلسه بر توجه به تجربه شرکت های مدیریت صادرات در پیشبرد اهداف صادراتی بنگاه‌های کوچک و متوسط و کمک‌هایی که این نوع شرکت‌ها می‌توانند در این هدف‌گذاری اتاق تبریز داشته باشند، اشاره کرد.

در پایان جلسه، مقرر شد ادامه بحث با حضور کارشناسان دیگری از این حوزه در جلسه بعدی کمیته صورت گرفته و برای ارائه به کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق آماده شود.

کد خبر: ۹۰٬۸۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha