۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
تولید سالانه ۲۲ میلیون تن محصولات علوفه ای در کشور
مدیرکل دفتر امور غلات وزارت جهادکشاورزی خبرداد؛

تولید سالانه ۲۲ میلیون تن محصولات علوفه ای در کشور

تبریز- مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی از تولید سالانه حدود ۲۲ میلیون تن محصولات علوفه ای در کشور خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، فرامک عزیزکریمی، در بازدید از مزارع دیم شهرستان های هشترود و مراغه در گفتگو با خبرنگاران در ارتباط با تولید علوفه و خوراک دام کشور اظهار داشت: طبق آمار حدود ۷۵ تا۸۰ میلیون تن در سال علوفه و خوراک دام مصرف می شود که از این مقدار حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون تن در داخل کشور تولید می شود.

وی افزود: با اجرای طرح جهش تولید در تابستان ها حدود ۱.۵ تا ۲ تن بر تولید محصولات علوفه ای اضافه شده است که در نوع خود چشمگیر است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با معرفی انواع محصولات علوفه ای تولید شده در کشور گفت: این محصولات شامل یونجه، شبدر، علوفه های سیلویی مثل ذرت علوفه ای بالغ بر ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن را در برگرفته و محصولات دیگر شامل ارزن علوفه ای، سورگون و ارقام توسعه یافته چغندر علوفه ای می باشند.

عزیزکریمی با بیان اینکه در خشکسالی سال پیش رو تولید محصولات علوفه ای کاهش ۴۰ درصدی را به خود دیده، افزود: برنامه ریزی و اقداماتی جهت جبران کمبود این محصولات با توجه به استفاده خیلی کم از آب اجرا شده که تحت عنوان توسعه کشت محصولات علوفه ای کم آب بر پیاده سازی شده است.

وی افزود: کشت سورگون علوفه ای در راستای همین برنامه حدود ۱۰۰۰ تن انجام شده و ۵۰۰ تن آن بین استانهای مختلف توزیع شده و با توجه به مقاومت این رقم به خشکی و کم آبی امکان کشت در تمامی استان ها وجود دارد.

وی با معرفی محصول جدید که برای اولین بار در کشور کشت شده است، گفت: سورگون دانه ای محصولی است که به دلیل خاصیت دارویی تا ۵۰ درصد مصرف انسانی داشته و می تواند تا ۵۰ درصد در خوراک مرغ گوشتی و ۷۵ درصد در خوراک مرغ تخم گذار مصرف شده و جایگزین مناسبی برای ذرت علوفه ای است.

عزیزکریمی با اشاره به رقم جدید این محصول به نام فومن گفت: ۱۵۰ تن از این محصول در سال جدید برای اولین بار کشت شده است.

وی افزود: در برنامه توسعه ارقام چغندر علوفه ای، ۹۶۰۰ هکتار از مزارع در فصل بهار برای این محصول اختصاص یافته است و توانایی این رقم به کشت در فصل پاییز با میزان مصرف آب خیلی کم حدود ۱۰۰ تن در هکتار می رسد.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی با معرفی ارزن علوفه ای به عنوان محصول علوفه ای دیگر جهت کشت در سال پیش رو، گفت: این رقم با توجه به مقاوم بودن در برابر خشکی و کم آبی در بازه زمانی ۷۰ روزه، با مصرف خیلی کم آب می تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و به کشاورزان جدید کشت در فصل بهار و تابستان، محصولات و رقم های اشاره شده را توصیه کرد.

وی افزود : برای فصل های سرد بهتر است محصولاتی مثل قسیل جو و نخود علوفه ای کشت شود.

عزیزکریمی در پایان به برنامه وزارت جهادکشاورزی در اجرای این طرح تاکید کرد و گفت: هدف وزارت جهاد کشاورزی تامین علوفه مورد نیاز کشور با مصرف بسیار پایین آب است.

کد خبر: ۹۰٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha