۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
ضربه ۵۰ میلیارد دلاری کرونا به تجارت جهانی
گزارش سه ماهه اول میلادی آنکتاد نشان داد:

ضربه ۵۰ میلیارد دلاری کرونا به تجارت جهانی

چند ماهی است از انتشار ویروس کرونا می گذرد و ابعاد مشکل هر روز بزرگتر می شود. علاوه بر سلامت دنیا که قربانی این ویروس شده است، اقتصاد و تجارت و تولید و صنعت هم قربانی شده اند. آنکتاد در گزارش اخیر خود اعلام کرده است تجارت اروپا و امریکا بیشترین آسیب را از این بحران متحمل شده است و تجارت جهان ۵۰ میلیارد دلار در نتیجه شیوع ویروس متضرر شد.

مونا مشهدی رجبی، خبرگزاری بازار- ویروس کرونا ماهها است که اقتصاد دنیا را درگیر کرده است. شیوع این ویروس باعث شد تا مشاغل زیادی تعطیل شود و شهرها قرنطینه شود. طبق گزارش اخیر آنکتاد شیوع ویروس کرونا در چین و تعطیل شدن واحدهای تولیدی در این کشور باعث شد تا تجارت در جهان آسیب ببیند. به گزارش کمیسیون توسعه و تجارت سازمان ملل متحد -آنکتاد- در فصل اول سال جاری میلادی به دلیل شیوع این ویروس ارزش زنجیره تجارت در دنیا بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. در ماه فوریه سال جاری میلادی  شاخص مدیران خرید در واحدهای تولیدی چین که یکی از شاخص های بسیار مهم  و حیاتی در بخش تولید است با ۲۲ درصد کاهش به ۳۷.۵ درصد رسید که پایین ترین میزان این شاخص از سال ۲۰۰۴ تا کنون است. این شاخص نمادی از  میزان تولید در کشور چین و زمینه صادرات در این کشور است.

آنکتاد نوشت: «این کاهش بی سابقه در میزان تولید نشان می دهد که در این ماه به تنهایی ۲ درصد از توان صادراتی چین از بین رفته است و تداوم این وضعیت برای دوره طولانی تر و همه گیر شدن این ویروس در دنیا می تواند بر شدت چالش بیفزاید.»

کرونا خطری جدی برای اقتصاد جهان 

میکوشا کیتویی دبیر کل آنکتاد در مصاحبه ای با سی ان بی سی در مورد تبعات شیوع این ویروس روی تجارت دنیا گفت:   «انتشار ویروس کرونا تهدیدی جدی برای زندگی و بقای انسانها است. اما روی اقتصاد دنیا و تجارت جهان هم اثرات مخرب زیادی دارد و می توان از ان به عنوان خطری جدی برای اقتصاد دنیا نام برد. از طرف دیگر نقش چین هم در اقتصاد دنیا نقشی اساسی است. این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دنیا است و سهم بالایی در صادرات دنیا دارد. به همین دلیل شیوع ویروس کرونا در چین باعث شده است تا ارزش صادرات جهان کاهش یابد و این مساله می تواند در ماه های آتی هم ادامه داشته باشد.»

طبق گزارش منتشر شده توسط آنکتاد بیشترین صنایعی که در جریان انتشار ویروس کرونا آسیب دیدند، صنعت تولید ماشین آلات صنعتی، صنعت خودروسازی و تولید تجهیزات مخابراتی بود. این گزارش مناطق آسیب دیده دنیا در جریان ویروس کرونا را نیز تقسیم بندی کرده است. طبق گزارش آنکتاد کشورهایی که بیشترین درآمد را از صادرات داشتند و سهم تولید در اقتصاد آنها بالا بود، در جریان ویروس کرونا بیشترین آسیب  اقتصادی را متحمل شده اند.

محکمترین ضربه به اتحادیه اروپا 

بیشترین تاثیر شیوع ویروس کرونا روی تجارت کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود. آمار نشان می دهد ارزش تجارت این کشورها ۱۵.۶ میلیارد دلار کاهش یافته است. از یک طرف در نتیجه شیوع ویروس بخشی از صنایع تولیدی تعطیل شد و امکان صادرات از بین رفت و از طرف دیگر تعطیل شدن بخشهای زیادی از چین و کاهش تقاضا برای کالاهای وارداتی اروپا به چین هم زمینه را برای افت ارزش تجاری این منطقه فراهم کرد.

دومین منطقه ای که در نتیجه شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب تجاری را متحمل شد کشور امریکا است. آمار نشان می دهد ارزش تجارت امریکا در ماه های اخیر ۵.۸ میلیارد دلار کمتر شده است. این در حالیست که ورود ویروس کرونا به امریکا در یک هفته اخیر اثبات شده است و عوارض ناشی از تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی در این کشور به دلیل شیوع کرونا در امریکا هنوز محاسبه نشده است.

سومین کشوری که بیشترین آسیب را در نتیجه شیوع کرونا متحمل شد، کشور ژاپن است که ارزش تجارت این کشور بالغ بر ۵.۲ میلیارد دلار کم شد. کشورهای کره جنوبی و تایوان و ویتنام در این رده بندی جایگاه های دیگر را دارند که ارزش افت تجارت در این کشورها به ترتیب برابر با ۳.۸ میلیارد دلار، ۲.۶ میلیارد دلار و در نهایت ۲.۳ میلیارد دلار رسید.

 سی ان ان هم در گزارش خود با اشاره به یافته های اعلام شده توسط آنکتاد نوشت: « به نظر می رسد ابعاد این مشکل جهانی بسیار بزرگتر باشد. از یک طرف ارزش تولید در کشورها کاهش یافت و از طرف دیگر تجارت تحت تاثیر قرار گرفت. در بسیاری از کشورها سیاست ممنوعیت سفر مطرح شده است مثلا کشور استرالیا اقدام به ممنوعیت سفر اتباع چهار کشور چین و ایران و کره جنوبی و ایتالیا به کشور کرد تا مانع از انتقال ویروس شود  و امریکا هم ممنوعیت سفر اتباع اروپایی را اعلام کرده است. این ممنوعیت ها در کنار کاهش سفر به ایتالیا به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری دنیا و مرکز اصلی شیوع کرونا در اروپا و ممنوعیت سفر به چین به دلیل شیوع ویروس در این منطقه سبب می شود تا ارزش گردش مالی صنعت گردشگری هم کاهش یابد. صنعت هوایی دنیا هم در نتیجه این ویروس به بیماری بدحال تبدیل شده است. حال سوال این است که دنیا بعد از ویروس کرونا چه وضعیتی خواهد داشت؟ آیا  جهان می تواند بعد از پایان یافتن انتشار ویروس کرونا و کنترل این بیماری زندگی عادی را از سر بگیرد یا خیر؟»

 سی ان بی سی هم در گزارش خود در مورد انتشار این ویروس در دنیا و تبعات ان گفت: «اگر تا اواخر سال قبل در مورد احتمال وقوع رکود اقتصادی در سال جاری صحبت می شد، الان دیگر صحبت از احتمال نیست. امروز صحبت از چگونگی این رکود و میزان آسیب رسانی آن است. ما اطمینان داریم که بعد از خارج شدن از بحران کرونا وارد بحران  ناشی از رکود اقتصادی می شویم و این رکود بدون شک سخت تر از رکود سال ۲۰۰۸ خواهد بود.»

پانزده کشوری که در نتیجه انتشار ویروس کرونا بیشترین آسیب به تجارت آنها وارد شد

نام کشور

منطقه

ارزش آسیب مالی (میلیون دلار)

اتحادیه اروپا

اروپا

۱۵۵۹۷

امریکا

امریکا

۵۷۷۹

ژاپن

آسیا

۵۱۸۷

کره جنوبی

آسیا

۳۸۱۸

ویتنام

آسیا

۲۲۹۸

سنگاپور

آسیا

۲۱۶۵

بریتانیا

اروپا

۱۹۱۷

مکزیک

امریکا

۱۳۸۰

سوییس

اروپا

۱۰۸۷

مالزی

آسیا

۱۰۷۷

تایلند

آسیا

۷۳۳

کانادا

امریکا

۶۶۰

ترکیه

آسیا

۴۲۵

هند

آسیا

۳۴۸

اندونزی

اندونزی

۳۱۲

کد خبر: ۹٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha