۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
خشک‌سالی۱۳ هزار و ۱۸۳میلیارد ریال به بخش کشاورزی خراسان شمالی خسارت زد
رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

خشک‌سالی۱۳ هزار و ۱۸۳میلیارد ریال به بخش کشاورزی خراسان شمالی خسارت زد

بجنورد- رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خشک‌سالی ۱۳ هزار و ۱۸۳ میلیارد ریال به حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی استان خسارت زد که بیشترین آن مربوط به بخش زراعی است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی خراسان شمالی، عبدالله یوسفی با اشاره به خسارت ۱۳ هزار میلیارد ریالی خشک‌سالی به بخش کشاورزی استان افزود: نبود بارش مؤثر و به‌موقع موجب کاهش راندمان تولید در کشتزارهای مختلف ازجمله گندم، جو، کلزا، گوجه‌فرنگی، پیاز و سیب‌زمینی در اراضی آبی و دیم این استان شده است.

وی بابیان اینکه بیشترین خسارت مربوط به اراضی دیم استان است افزود: خشک‌سالی باعث شد که بخش زیادی از دیمزارهای استان امسال محصولی نداشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: پیدایش طغیان گونه برخی آفات و بیماری‌های گیاهی در سطح باغ‌ها و کشتزارهای خراسان شمالی از دیگر پیامدهای زیان‌بار خشک‌سالی است.

یوسفی گفت: نفوذ گستره خشک‌سالی در ۵۹ درصد از پهنه خراسان شمالی موجب شد تا این روزها افزایش آفات در مزارع کشاورزی و باغات به دغدغه اصلی کشاورزان این خطه از شمال کشور مبدل شود.

کاهش تولید علوفه
وی در بخش دیگری از سخنانش به کاهش تولید علوفه در مراتع استان نیز اشاره کرد و افزود: این امر نیز باعث شده است تا حتی دامداران سنتی نیز از تغذیه دستی استفاده کنند که با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی هم‌اکنون این قشر متضرر شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: کاهش تولید گوشت قرمز، شیر و سایر لبنیات و شیوع برخی بیماری‌های دامی ازجمله خسارت‌های ناشی از خشک‌سالی در بخش دامی استان است.

یوسفی گفت: برای جبران خسارت خشک‌سالی سهمیه سبوس برای تولید کنسانتره از خارج از استان به میزان ۹۰۰ تن و جو به میزان چهار هزار و ۲۶۹ تن اختصاص داده‌شده است.

وی بر بیمه فراگیر اراضی باغی استان نیز تأکید کرد و افزود: از محل‌های کمک‌های فنی و اعتباری در این خصوص تلاش‌هایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: زنبورداران استان نیز از ناحیه خشک‌سالی ضرر کردند، که هم‌اکنون در حالی پیگیری اختصاص شکر یارانه‌ای برای این قشر به میزان ۵۰۰تن هستیم.

یوسفی گفت: اجرای عملیات بیابان‌زدایی، قرق و تأمین نیاز علوفه بهره‌برداران، ایجاد طرح‌های مرتع‌داری و ساماندهی سامانه‌های چرای دام، بهسازی چشمه‌ها، لایروبی قنوات، ایجاد کانال‌های آبیاری عمومی، خط انتقال آب با لوله، مرمت بندهای انحرافی ازجمله اقداماتی است که به‌منظور کاهش خسارت به کشاورزان در حال انجام است.

کد خبر: ۹۰٬۷۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha