۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
بهره برداری از ۵۰۰ پروژه میراث فرهنگی به شرط تامین اعتبار تا پایان دولت
معاون میراث فرهنگی کشور:

بهره برداری از ۵۰۰ پروژه میراث فرهنگی به شرط تامین اعتبار تا پایان دولت

بیرجند- معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: آمادگی داریم ۵۰۰ پروژه میراث فرهنگی را در صورت تامین اعتبار به بهره برداری برسانیم.

به گزارش خبرنگار بازار، حسن طالبیان در آئین افتتاح ۴۲ پروژه میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه در خراسان جنوبی ما میراث‌دار هزاران اثر ملموس و ناملموس ملی، منطقه‌ای و جهانی هستیم، بیان کرد: این استان سرزمین کویرها، روستاهای شگفت انگیز و جاذبه های پر رمز و راز است.

وی بیان کرد: تهیه پرونده‌های ثبت جهانی مشترک مانند هنر نگارگری ایرانی، کمانچه و دانش پخت نان تلخ، آیین زیارت کلیسای تادئوس و در حال حاضر جشن مهرگان یلدا، رباب ، نوغانداری و ...  باعث نزدیکی کشورها و تقویت صلح گردیده است.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: پرونده خوشنویسی تکریم زائران و فرهنگ زیارت حضرت امام رضا علیه السلام نشان از فضای فرهنگی و معنوی این مرز و بوم دارد.

وی اضافه کرد: رویکرد مردمی کردن مرمت و احیای بناهای تاریخی ناشی از تعلق و دلبستگی مردم و عناصر هویت ساز در این استان است.

طالبیان گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی به شکوفایی اقتصاد فرهنگی و  تداوم دانش فرهنگ و تاریخی ایران و توسعه پایدار کمک می کند.

وی بیان کرد: دو هزار و ۵۰۰ پروژه مرمتی در خراسان جنوبی اجرا و حدود دوهزار کارگاه فعال مرمتی نیز در این استان داریم.

 رشد ۴۰۰ درصدی راه اندازی موزه ها در خراسان جنوبی
معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  با بیان اینکه فعالیت های مرمتی این استان بالغ بر ۹۰ درصد آنها توسط بخش خصوصی و مردم انجام شده است، بیان داشت:  رشد ۴۰۰ درصدی موزه های خصوصی را در این استان داشته ایم.

 وی بیان داشت: استرداد بیش از دو هزار و ۶۰۰ اثر خارج از کشور و شکل گیری ۸۰ پایگاه ملی و جهانی به عنوان قطب های علمی و فنی و سامانه های جامع  و هوشمند میراث فرهنگی گوشه ای از تلاش های انجام شده در خراسان جنوبی است.

طالبیان گفت: استان خراسان جنوبی دارای ۹۴۸ اثر ثبت شده ملی و سه اثر جهانی است.

وی اظهارداشت: خراسان جنوبی جاذبه های طبیعی کم نظیری همچون بیابان لوت و روستای خراشاد را به عنوان روستای جهانی صنایع دستی را در خود جای داده است.

وی عنوان کرد: ثبت ۲۰۷ اثر در فهرست آثار ملی و دو اثر در میراث جهانی  مرمت ۱۲۰ بنای تاریخی و راه اندازی ۵ موزه و ۸ هزار شغل در حوزه صنایع دستی و  اعطای ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به بخش گردشگری، راه اندازی دو هتل سه و چهار ستاره ، راه اندازی یک هتل کاروان، دو بوتیک هتل، سه کمپ بیابانی بخشی از اقدامات دولت دوازدهم در خراسان جنوبی است.

طالبیان ادامه داد: در مراسم قبل ۳۲ پروژه میراث فرهنگی با دستور رئیس جمهور به بهره برداری رسید و امروز خوشحالیم علی رغم کمبود اعتبارات ۵۰۰ پروژه از ۵۲۶ پروژه قابل بهره برداری در حوزه میراث فرهنگی به بهره برداری می رسد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعتبار پروژه های حوزه میراث فرهنگی را ۴۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این ظرفیت وجود دارد که تاپایان دولت  به شرط تخصیص اعتبار ۵۰۰ پروژه دیگر نیز به بهره برداری برسد.

به گفته وی عمده این پروژه های در مراحل نهایی است که نیاز به تجهیزات دارند و اعتبار مورد نیاز برای این پروژه ها نیز بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان است.

کد خبر: ۹۰٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha