۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
بایدن همه تحریمهای ایران را لغو نمی کند
استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در گفتگو با بازار:

بایدن همه تحریمهای ایران را لغو نمی کند

«رابرت اسمیت» معتقد است که توافق نامه با ایران روابط گسترده تر ایالات متحده در منطقه، به ویژه با اسرائیل را پیچیده خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: دور پنجم مذاکرات ایران و کمیسیون مشترک برجام که متشکل است از ایران و کشورهای ۱+۴، از روز سه شنبه شروع شده و جلسه اول کمیسیون مشترک نیز برگزار شد. ادامه کار توسط کارگروه‌ها در هر دو حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و کارگروه سوم که مربوط به نحوه اجرای توافقات خواهد بود، ادامه پیدا خواهد کرد.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین پس از نشست روز سه شنبه کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی درباره نشست مذکور گفت: همه طرف‌ها کماکان جدی هستند و با جدیت در این مذاکرات حضور پیدا کردند، خیلی از هیأت‌ها امیدوار هستند که این دور بتواند دور آخر مذاکرات باشد و ما به یک جمع بندی برسیم. می‌شود چنین امیدی را داشت، ولی یک مقدار هم باید محتاط بود. موضوعاتی که برای نهایی شدن و تصمیم گیری باقی‌مانده، کماکان موضوعات مهمی هستند، البته تعدادشان کمتر شده و در دوره‌های گذشته در نگارش متن هم مقدار زیادی جلو رفتیم. این دور هم می‌توانیم کار را بیشتر جلو ببریم، ولی چند موضوعی که باقی‌مانده، کماکان موضوعات کلیدی هستند که درباره آن‌ها تصمیم گیری باید صورت بگیرد.

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین اظهار داشته بود: باید کماکان محتاطانه درباره این‌که آیا این دور می‌تواند دور آخر باشد یا نه، صحبت کرد. امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر این کار را انجام دهیم ولی دنبال توافقی هستیم که خواسته‌ها و مواضع قطعی ما که قبلا به کرات مورد اشاره واقع شده را تامین کرده باشد.

پروفسور «رابرت اسمیت» استاد دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا دور پنجم دور آخر مذاکرات خواهد بود؟ گفت: با توجه به گزارشات منتشر شده نمی توان گفت در مذاکرات چه می گذرد یا مسائل حل نشده چیست.

وی افزود: قطعا در مورد مسائل مهم و اساسی هنوز توافقی صورت نگرفته است زیرا حل این مسائل به زمان و مذکرات طولانی نیاز دارد. به نظر من دولت بایدن گفتگوها را تا زمانی که نوعی قطعنامه وجود نداشته باشد یا تا زمانی که مشخص نشود امکان قطعنامه وجود دارد یا خیر، ادامه خواهد داد.

وی یادآور شد: به احتمال زیاد توافق نامه روابط گسترده تر ایالات متحده در منطقه، به ویژه با اسرائیل را پیچیده خواهد کرد. من انتظار دارم ایالات متحده آمریکا تلاش کند برخی از تحریم ها را به دلایل سیاسی داخلی و همچنین به عنوان اهرم فشار ممکن برای سایر موضوعات مانند برنامه موشکی ایران ذخیره نگه دارد.

استاد دانشگاه سانفرانسیسکو در پاسخ به این سوال که در صورت تغییر ترکیت مجلس سنا آمریکا در طی دوسال آینده این امر چه تاثیری بر تحریم های آمریکا علیه ایران خواهد داشت گفت: اینکه آیا سنای آمریکا تحت کنترل دموکرات ها باشد یا جمهوری خواهان نباید تفاوت زیادی ایجاد کند زیرا رئیس جمهور از اختیارات اجرایی در برجام استفاده می کند.

کد خبر: ۹۰٬۷۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha