۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
تدابیر هواوی جهت مقابله با تحریم های امریکا
بازار گزارش می‌دهد؛

تدابیر هواوی جهت مقابله با تحریم های امریکا

شرکت هواوی تلاش می کند به منظور چیره شدن بر تحریم‌های آمریکا، توانمندیهای نرم افزاری خود را توسعه دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: شرکت فناوری هوآوِی چینی شرکت چندملیتی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطات است. دفتر اصلی این شرکت در شهر شنژن چین قرار دارد. هوآوِی بزرگ‌ ترین شرکت ارائه‌کننده سرویس‌های ارتباطی پس از پیشی گرفتن از اریکسون در سال ۲۰۱۲ در جهان است.

هوآوِی بیش از ۱۸۰٬۰۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد که نزدیک ۴۶٪ درصد در بخش پژوهش و توسعه کار می‌کنند. این شرکت نزدیک ۲۰ مؤسسه پژوهش و توسعه در کشورهای چین، ایالات متحده، آلمان، سوئد، هند، روسیه و ترکیه دارد و در سال ۲۰۱۱ در حدود ۳٫۷۴ میلیارد دلار در زمینه پژوهش و توسعه سرمایه‌گذاری کرد.

در طول سال ۱۹۸۰ دولت چین یک استراتژی چندگانه برای گسترش زیرساخت‌های مخابراتی در کشور خود داشت. در پایان سال ۱۹۸۰، چندین گروه پژوهشی چینی در تلاش برای بدست آوردن توسعه و فناوری از راه سرمایه‌گذاری با شرکت‌های خارجی بودند؛ تا آنجا که سرانجام «رن ژنگفی» معاون و مدیر سابق ارتش آزادی‌بخش در سال ۱۹۸۷ یک شرکت مخابراتی در شنژن چین ساخت.

او به‌جای تکیه بر سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی برای تضمین انتقال تکنولوژی، با تحقیق و تکیه بر توسعه بومی تأسیس شرکت خود را کلید زد. در زمانی که ۱۰۰٪ تکنولوژی از راه دور چین از طریق واردات انجام می‌شد، رن ژنگفی به این موضوع امیدوار بود که بتواند یک شرکت مخابراتی چینی که قابلیت رقابت با رقبای خارجی را داشته باشد بسازد.

شرکت هوآوی محصولات مصرفی متنوعی برای استفادهٔ مصرف‌کنندگان نهایی (عموم مردم) شامل انواع مختلفی از مودم usb، مودم بی‌سیم، ماژول‌ها، set-top box، ترمینال‌های بی‌سیم، گوشی‌های تلفن همراه و محصولات ویدئویی را به بازار عرضه کرده‌است. هوآوی در سال ۲۰۱۰، ۱۲۰ میلیون دیوایس را به سراسر دنیا عرضه کرده‌است. از ۳۰ میلیون تلفن همراه که ۳٫۳ میلیون آن اسمارت فون بودند به بازارهای ژاپن، ایالات متحده و اروپا عرضه شدند.

با ظهور چین به عنوان یک قدرت جهانی و رشد روزافزون اقتصاد این کشور در چند دهه اخیر، رقابت این قدرت نوظهور جهانی با آمریکا به عنوان قدرت سنتی جهان قابل پیش‌بینی بود. این رقابت و برخورد سیاسی و اقتصادی از سال ۲۰۱۸ با اقدامات عمده آمریکا جهت تحریم بخش‌های اقتصادی چین و قراردادن تعرفه‌های بیشتر برای واردات از این کشور، وارد مرحله جدیدی شد و تبدیل به یک مبارزه علنی یا جنگ اقتصادی شده است.

اما به غیر از برخورد مستقیم با کشور چین، آمریکا تصمیم گرفت هوآوی را به عنوان غول تکنولوژی چین و یکی از موفق‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و تلفن همراه تحت فشار بگذارد. تحریم‌های آمریکا شامل قطع همکاری شرکت‌های آمریکایی با این شرکت چینی است که شامل حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تولید تلفن همراه می‌شود.

شروع اتهام‌زنی و کارشکنی‌های آمریکا در قبال شرکت هوآوی مدت‌ها قبل‌تر از شروع رسمی تحریم آغاز شده بود. تمام این اتهام‌ها و محدودیت‌ها در حالی به هوآوی نسبت داده شده که این شرکت بالاترین میزان بررسی و ارزیابی توسط سازمان‌ها و دولت‌های مختلف را دارد و تمامی آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته و تا به حال هیچ مشکل و مورد امنیتی عمده‌ای در شبکه‌های هوآوی گزارش نشده است.

به طور کلی باید گفت هواوی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹ در لیست سیاه صادرات آمریکا قرار گرفت و دسترسی به فناوری آمریکایی حساس برای این شرکت ممنوع شد. این مسئله روی توانایی هواوی برای طراحی تراشه های خود و تامین قطعات مورد نیاز از فروشندگان خارجی تاثیر منفی گذاشت. این ممنوعیت کسب و کار تلفن همراه هواوی را تحت فشار عظیمی قرار داده است.

تحریم‌های آمریکا دسترسی این شرکت چینی به زنجیره تامین کلیدی را قطع کرده و وادارش کرد بخشی از کسب و کار تلفن هوشمند خود را برای زنده نگهداشتن برندهایش بفروشد.

در زمانی که هواوی وارد لیست سیاه آمریکا شد، دومین بازیگر بزرگ بازار تلفن هوشمند بود اما در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ با کاهش فروش جهانی، از فهرست پنج فروشنده بزرگ از نظر سهم بازار حذف شد. هواوی از سوی دولت ترامپ با استناد بر نگرانیهای امنیت ملی، در لیست سیاه تجاری قرار گرفت و بسیاری از مدیران صنعت احتمال اندکی می‌بینند که محدودیت‌ها برای فروش میلیاردها دلار فناوری و تراشه های آمریکایی به این شرکت چینی توسط دولت بایدن برداشته شود.

اصلی‌ترین دلیل عنوان‌شده از سوی رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در مورد تحریم هوآوی، مساله امنیتی ایالات متحده آمریکا و اختلال هوآوی در امنیت ملی آمریکا به کمک دستگاه‌هایش است. هوآوی علاوه بر اینکه دومین شرکت در صنعت گوشی هوشمند از لحاظ فروش در دنیا محسوب می‌شود، بزرگترین شرکت در صنایع مخابراتی نیز به حساب می‌آید. آمریکا در حالی روی این اتهامات اصرار دارد که تاکنون هیچ مدرکی برای آن ارائه نکرده و از طرفی با آنکه این اتهامات مربوط به بخش مخابراتی هوآوی می‌شود، اما این تحریم‌ها شامل بخش گوشی‌های هوشمند هوآوی نیز می‌شود که غیرمنطقی و بی پایه است، چرا که هوآوی حضور کمرنگی در بازار ایالات متحده در بخش گوشی هوشمند دارد و گوشی هوشمند چندانی به آمریکا صادر نمی‌کند.

اما شرکت هوآوی سازنده تجهیزات مخابراتی چینی در تلاش است تا با توسعه توانایی‌های نرم‌افزاری خود از فشارها، تحریم‌ها و محدودیت‌های ایالات متحده که تجارت تلفن‌های هوشمند این شرکت چینی را مختل کرده است، خلاص شود.

یکی از مدیران شرکت هوآوی در اینباره گفت: «هنوز معلوم نیست که از لیست تحریم‌های آمریکا خارج شویم و ما نمی‌توانیم استراتژی خود را براساس یک فرض بی‌اساس قرار بدهیم، این شرکت سرمایه‌گذاری را بر روی حوزه‌هایی انجام خواهد داد که کمترین وابستگی را به آمریکا داشته باشد و در همین راستا هوآوی در سال جاری بیش از یک میلیارد دلار در صنعت خودروهای هوشمند سرمایه‌گذاری خواهد کرد که فناوری خودروهای بدون‌سرنشین این شرکت به این خودروها اجازه خواهد تا بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر رانندگی کنند.
خودروهای الکتریکی و هوشمند را باید آینده صنعت حمل‌ونقل دانست. این خودروها به زودی خواهند توانست با همه دستگاه‌های هوشمند پیرامون ما یکی شده و ارتباطی یک‌پارچه را برقرار کنند.

همچنین شرکت هواوی چین تاب آوری کسب و کارش را اولویت اصلی خود قرار داده و تلاش می کند به منظور چیره شدن بر تحریم‌های آمریکا، توانمندیهای نرم افزاری را توسعه دهد.

«رن ژنگ فی»، بنیانگذار شرکت فناوری هوآوی چین از مجموع این شرکت خواست تا دوباره به سمت پیشتازی در حوزه نرم افزاری رفته و به مقابله با تحریم‌های آمریکا برخیزند.
نکته جالب اینکه «رن» معتقد است حوزه‌هایی که در آینده توسعه پیدا خواهد کرد، در شرایطی خواهند بود که به صورت بنیادین خارج از کنترل آمریکاست و باعث می‌شود که دیگر شرکت‌ها و کشورها استقلال و اختیار بیشتری داشته باشند.

بنیانگذار هوآوی در پیام خود به کارمندان خود در این شرکت گفته اینکه هوآوی بتواند سخت افزارهای پیشرفته را در آینده نزدیک تولید کند، تا حدودی دشوار خواهد بود، به همین خاطر باید روی فضای نرم افزاری از جمله توسعه سیستم عامل هارمونی OS، فضای ابری مایند اسپور و دیگر تولیدات فناوری اطلاعات متمرکز شود.

کد خبر: ۹۰٬۷۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha