۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
رنگ و بوی گرانی در بازار لوازم خانگی؛ وام ازدواج هم گره گشا نشد
گزارش بازار از خراسان جنوبی؛

رنگ و بوی گرانی در بازار لوازم خانگی؛ وام ازدواج هم گره گشا نشد

بیرجند- بسیاری از زوج‌های جوان معتقدند افزایش وام ازدواج به واسطه گرانی روزافزون لوازم خانگی نتوانست گره گشای آنان در تهیه لوازم ضروری برای شروع زندگی مشترک باشد.

 بازار، گروه استان‌ها: هوا که گرم‌تر می‌شود مردم  به سمت خرید وسایل سرمایشی می‌روند اما بعد از مشاهده قیمت‌ها آهی از نهادشان برخواسته و تصمیم می‌گیرد نیازشان را از طریق دیگری چون خرید کولر دست دوم تأمین کنند.

گرانی لوازم خانگی در خراسان‌جنوبی تنها به وسایل سرمایشی و گرمایشی منحصر نمانده است، بلکه اگر پای صحبت زوج های جوان که قصد تشکیل زندگی داشته و مشغول خرید جهیزیه هستند، بنشینیم در می‌یابیم که از قیمت ظروف غذاخوری تا مبلمان و یخچال و ... چندین برابر افزایش یافته است.

افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی و خارجی
متأسفانه این مسئله گرانی را هم در کالاهای ایرانی و هم در کالاهای خارجی می‌توان مشاهده کرد که موجب سرگردانی مردم و زوج‌های جوان شده است.

فاطمه بیابانی که ۵ ماه پیش عقد کرده و قصد دارد بعد از خرید جهیزیه و اجاره یک منزل مناسب با توان اقتصادی خود و همسرش زندگی مشترک را آغاز کند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بازار لوازم خانگی مانند بسیاری از کالاها رنگ و بوی گرانی دارد.

وی بیان‌کرد: من برای خرید جهیزیه به مغازه‌های مختلف رفته‌ام و قیمت یک یخچال حدود ۱۰ میلیون، ماشین لباس‌شویی حدود ۹ میلیون، جارو برقی حدود دو- سه میلیون و یک فرش ۱۲ متری حدود ۸ میلیون است.

خرید قسطی لوازم خانگی نیز مشکل‌ساز است
این جوان اهل خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: برخی از مغازه داران خرید قسطی را قبول می‌کنند ولی در قبال آن از ما چک ضمانت می‌خواهند و از طرف دیگر به عنوان سود نیز قیمت کالا را در صورت فروش قسطی افزایش می‌دهند.

بیابانی با اشاره به اینکه وام ازدواج ۵۰ میلیونی را گرفته است، گفت: وقتی که قیمت هر تکه لوازم خانگی به نزدیک ۱۰ میلیون و حتی بیشتر از آن شده است به راستی با ۵۰ میلیون چه میزان از لوازم جهیزیه را می‌توان خریداری کرد در حالی که من و همسرم سعی می‌کنیم به حداقل‌ها اکتفاء کنیم.

رضا بیدختی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به نظر من مسئله گرانی لوازم خانگی را باید از پایه و به صورت ریشه‌ای حل کرد.

وی با گلایه از قیمت‌های مختلف لوازم خانگی در واحدهای صنفی گفت: یک مغازه‌دار جزء نیز کالاها را از عمده فروشی‌ها خریداری می‌کند و او نیز گران می‌خرد و  از این جهت باید شرایطی را به گونه‌ای فراهم کرد که در تولیدی‌ها قیمت تمام شده کالا کاهش یابد.

بیدختی یادآور شد: بسیار تلخ است که یک زوج که سال‌ها است از زمان عقدشان می‌گذرد به واسطه عدم توانایی خرید لوازم خانگی  هنوز نتوانسته‌اند زندگی زیر سقف را آغاز کنند و یا برخی از مردم از سمساری ها و به صورت دست دوم لوازم خانه را خریداری می‌کنند.

رنگ و بوی گرانی در <a class=بازار لوازم خانگی خراسان‌جنوبی؛ وام ازدواج هم گره گشا نشد" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/05/29/4/78562.jpg" width="600" />

افزایش وام ازدواج نیز کفاف خرید جهیزیه را نمی‌کند
نرگس حیدری در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در منطقه و شهر ما که بیشتر وسایل جهیزیه را دختر تهیه می‌کند، به نظرم حتی افزایش وام ازدواج نیز نمی‌تواند کفاف هزینه‌های تهیه یک جهیزیه را داشته باشد.

وی که یکی از نزدیکانش در آستانه تشکیل زندگی مشترک است، بیان‌کرد: من معمولا از او قیمت لوازم خانگی را می پرسم که همگی بسیار بالا است.

حیدری یادآور شد: در چنین شرایطی چاره‌ای نیست جز آنکه به حداقل ها اکتفا شود و یا اینکه داماد نیز در تهیه وسایل زندگی مشارک داشته باشد.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت لوازم خانگی از نوروز
حیدر انصاری فرد در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قیمت لوازم خانگی در خراسان‌جنوبی از نوروز به بعد حدود ۱۰ درصد افزایش داشته و از طرف دیگر ثبات قیمت نیز در این بازار وجود ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این افزایش قیمت در حالی رخ داده است که حتی ما شاهد کاهش قیمت دلار بوده‌ایم و تولیدکنندگان و شرکت‌ها باید پاسخگوی این افزایش قیمت‌ها باشند.

هر چند وام ازدواج افزایش پیدا کرده است ولی بازهم به نظر من با توجه به افزایش قیمت لوازم خانگی زوج های جوان نیز چاره‌ای جز گشتن در بازار برای پیدا کردن جنس ارزان قیمت نخواهند داشت

مردم به دنبال خرید لوازم خانگی دست دوم
انصاری فرد گفت: متأسفانه گرانی قیمت لوازم خانگی، مردم را به سمت خرید کالاهای دست دوم سوق داده است و چندی پیش خودم موردی را دیدم که نسبت به خرید یخچال دست دوم اقدام کرده بود که آن هم مشکلات عدیده‌ای داشت.

وی با اشاره به اینکه تنها عروس و دامادها مجبور به خرید لوازم خانگی نو هستند، بیان‌کرد: هر چند وام ازدواج افزایش پیدا کرده است ولی بازهم به نظر من با توجه به افزایش قیمت لوازم خانگی زوج های جوان نیز چاره‌ای جز گشتن در بازار برای پیدا کردن جنس ارزان قیمت نخواهند داشت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در این اقتصاد بیمار و با کاهش قدرت خرید مردم استقبال از خرید لوازم خانگی کاهش پیدا کرده است، یادآور شد: ما روزانه شاید بیش از ۵ مشتری در یک واحد صنفی فروش لوازم خانگی نداشته باشیم.

انصاری فرد افزود: با این حال هر چند مدت یکبار به واسطه کرونا صنف ما را تعطیل می‌کنند در حالی که خریداری وجود ندارد.

یدالهی، مسئول روابط عمومی سازمان صمت خراسان‌جنوبی نیز در پاسخ به سؤالات خبرنگار بازار اظهار کرد:  علت تفاوت قیمت یک لوازم خانگی با یک بِرند مشخص در واحدهای صنفی به علت تفاوت زمان خرید است و از این جهت واحدهای صنفی مختلف با قیمت متفاوت می‌فروشند.

رنگ و بوی گرانی در بازار لوازم خانگی خراسان‌جنوبی؛ وام ازدواج هم گره گشا نشد

معیار قیمت قانونی کالا فاکتور خرید است
وی بیان کرد: ملاک و معیار صمت برای قیمت قانونی یک کالای لوازم خانگی در واحدهای صنفی فاکتور خرید و سود قانونی است.

مسئول روابط عمومی سازمان صمت خراسان‌جنوبی گفت: هیچ واحد صنفی حق ندارد اگر کالایی را ۶ ماه پیش خریداری کرده است و الان آن کالا گران شده است با قیمت روز بفروشد که این مورد تخلف است و در صورت گرارش مردم در سامانه ۱۲۴ قابل رصد و پیگیری است.

یدالهی یادآورشد: حتی اگر یک واحد صنفی فاکتور تقلبی به ما ارائه کند با آن برخورد می‌کنیم و خوشبختانه با راه اندازی سامان جامع انبارها زنجیره کالا از مبدأ تا مقصد مشخص می‌شود.

مسئولان و به ویژه نمایندگان مجلس با افتخار از افزایش وام ازدواج یاد می‌کنند که هر چند در جای خود ارزشمند است اما باید به این نکته نیز توجه ویژه داشته باشیم که قیمت لوازم خانگی نیز به شدت افزایش پیدا کرده و با همین وام افزایش یافته نیز بسیاری از عروس و دامادها نمی‌توانند جهیزیه مورد نیازشان را خریداری کنند.

کد خبر: ۹۰٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha