۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
بهبود روابط تجاری برای ورود به دوره جدید مناسبات منطقه‌ای
در همایش فرصت‌های تجاری ایران و ارمنستان عنوان شد؛

بهبود روابط تجاری برای ورود به دوره جدید مناسبات منطقه‌ای

در همایش توسعه مناسبات تجاری ایران و ارمنستان، رئیس کمیته درآمدهای دولتی و رئیس‌کل گمرک ارمنستان، از تسهیل همکاری‌ها از سوی این کشور برای بهبود مناسبات تجاری شرکت‌های ایرانی و ارمنی خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، همایش توسعه روابط تجاری ایران و ارمنستان، با حضور سفیر جمهوری ارمنستان در تهران و رئیس گمرک این کشور به همراه جمعی از تجار و بازرگانان دو کشور در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و طی آن، موانع و محدودیت‌های موجود در تجارت شرکت‌های تجاری و تولیدی ایرانی با این کشور همسایه مورد بررسی قرار گرفت.

این رویداد که به همت اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان و اتاق بازرگانی تهران برپا شد، فرصتی بود تا فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی مسائل و مشکلاتی را که در تجارت با ارمنستان دارند، به طور مستقیم با رئیس گمرک جمهوری ارمنستان که ریاست کمیته درآمدهای دولتی این کشور را نیز برعهده دارد، در میان بگذارند.

نقش تجاری ایران و ارمنستان در تحولات آتی منطقه
در ابتدای این رویداد، دبیرکل اتاق تهران به پیشینه تاریخی روابط اقتصادی دو کشور ایران و ارمنستان اشاره کرد و با بیان اینکه اتاق بازرگانی تهران طی سال جاری، بر افزایش حجم صادرات اعضای خود تمرکز کرده‌است، یکی از بازارهای موردنظر برای ارتقای داد و ستد بنگاه‌های ایرانی را کشور ارمنستان دانست.

بهمن عشقی در عین حال، به تدوین طرح بنای ایران از سوی اتاق تهران با همکاری پژوهشکده سیاستگذاری شریف اشاره کرد که بر مبنای آن، چندین هدف کلیدی برای نجات اقتصاد ایران طی چهار سال آتی ترسیم شده‌است. به گفته او، بر اساس این طرح، سیاست بی‌اثر کردن تحریم‌ها به عنوان یکی از راهکارهای پیشنهادی بخش‌خصوصی مطرح شده که در قالب این استراتژی، کشور ارمنستان به عنوان یکی از محورهای کلیدی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها لحاظ شده‌است.

دبیرکل اتاق تهران با اشاره به اینکه طی دوره چهار ساله پیش رو، وضعیت ژئواستراتژیک منطقه دستخوش تغییر و تحولات اساسی خواهد شد، افزود: بر اساس این باور جدی، بخش زیادی از فشارهای غرب و به ویژه ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه به حوزه سواحل اقیانوس آرام و به خصوص کشور چین منتقل خواهد شد، بنابراین، ایران و ارمنستان می‌توانند طی تعامل و همکاری گسترده، بازیگر اصلی این تغییر و تحولات پیش رو باشند.

بهمن عشقی تصریح کرد که دو کشور ایران و ارمنستان باید دروازه‌های جدیدی در حوزه تجارت میان خود بگشایند.

عدم دریافت عوارض از کامیون‌های ایرانی
رئیس گمرک و کمیته درآمدهای دولتی جمهوری ارمنستان نیز در این همایش، در سخنانی به بیان تحولات ساختاری در نظام مالیاتی و گمرک این کشور پرداخت و یادآور شد که این بخش‌ها در این کشور دچار تحول شده و بر مبنای آن، مسیر جدیدی پیش روی تعاملات اقتصادی و بازرگانی ارمنستان با سایر کشورها از جمله ایران گشوده شده‌است.

ادوارد هوانیسیان با اشاره به ملاقات‌های اخیر خود با مقامات ایران در بخش مالیات و گمرک، افزود: همکاری‌های مناسبی برای بهبود روابط و گشایش در مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور شکل گرفته‌است.

وی سپس در پاسخ به برخی پرسش‌های مطرح شده از سوی نمایندگان شرکت‌های ایرانی در این همایش، از نوسازی گمرک جدید این کشور در منطقه آزاد مغری خبر داد که به گفته وی، با مدرنیزه کردن آن تحول جدی در تبادلات بازرگانی این کشور با ایران شکل خواهد گرفت.

هوانیسیان همچنین از تصمیم این کشور برای کاهش عوارض گمرکی از کامیون‌های ایرانی که وارد خاک ارمنستان می‌شوند، خبر داد و یادآور شد که کامیون‌های ایرانی برای عبور از ارمنستان و ورود به گرجستان و در ادامه، روسیه مشکلی نخواهند داشت. وی همچنین تصریح کرد که از شرکت‌های ایرانی که بخواهند برای اجرای پروژه‌های خود در ارمنستان، اقدام به ورود موقت ماشین‌آلات و تجهیزات کنند، هیچ‌گونه ضمانت بانکی دریافت نمی‌شود.

در همایش توسعه روابط تجاری ایران و ارمنستان، علاوه بر بیان سازوکارهای لازم برای گسترش مناسبات تجاری میان دو طرف، از سوی مقامات هر دو کشور، فعالان اقتصادی حاضر در این رویداد به طرح سوالات و مشکلات موجود که بر تعاملات تجاری شرکت‌های دو کشور اثر منفی گذاشته، پرداختند.

کد خبر: ۹۰٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha