۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
مجازات دولت برای ماینرهای مجاز| تنها یک هفتم مزارع مجاز رمز ارز شناسایی شدند
بی برنامگی دولت برای مدیریت مصرف ماینرهای قاچاقی

مجازات دولت برای ماینرهای مجاز| تنها یک هفتم مزارع مجاز رمز ارز شناسایی شدند

استخراج رمز ارز تا پایان شهریور ممنوع اعلام شد. حال آنکه آمارها نشان می دهد که تقرییا یک هفتم مزارع رمز ارز دارای مجوز بوده و این تصمیم دولت نوعی تشویق دولت برای استخراج قاچاقی بیت کوین است.

بازار گروه انرژی: استخراج رمز ارزها تا  پایان شهریور ممنوع شد. آنگونه که حسن روحانی رییس جمهوری گفته، تولید و استخراج رمز ارزها در کشور حتی مراکز دارای مجوز، تا پایان شهریور ممنوع خواهد بود. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که فعالین اقتصادی، استخراج بیت کوین را راهی برای دور زدن تحریم ها می دانند و معتقدند که مزارع رمز ارز باید در ساعت های غیر پیک فعالیت خود را ادامه دهد.

محمد صالحی فعال صنعت برق در اینباره به بازار می گوید: مزارع مجاز نه تنها هزینه واقعی برق را پرداخت می کنند بلکه در شرایط بحرانی با اتخاذ چنین سیاست هایی به نوعی تنبیه هم می شوند.  این در حالی است که واحدهای غیر مجاز نه تنها از برق ارزان با تعرفه خانگی یا صنعتی استفاده می کنند در شرایط بحرانی امروز خیلی راحت می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.   

به گفته او، بر اساس آمار اعلامی میزان مصرف برق واحدهای مجاز استخراج رمز ارز حدود ۳۰۰ مگاوات است در حالیکه کل مصرف برق این صنعت حدود ۲ هزار مگاوات اعلام می شود. در واقع دولت با این تصمیم تنها می تواند یک هفتم برق مصرفی صنعت ماینیگ را کاهش دهد که رقم بسیار ناچیزی است. ضمن اینکه غیر مجازها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.  

او با بیان اینکه مصرف مزارع رمز ارز خیلی راحت قابل مدیریت است، ادامه داد: این صنعت تنها صنعتی است که می توان آن را در لحظه بی آنکه مشکلی پیش آید خاموش و روشن کرد. دولت در شرایط فعلی می توانست مصرف برق را در ساعت های غیر پیک به این مزارع اختصاص دهد تا ضمن استفاده از برق بلااستفاده در این ساعت ها، به اقتصاد کشور برای دور زدن تحریم ها هم استفاده کرد.  

رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی  اتاق بازرگانی تهران هم که به نوعی این گفته را قبول دارد به خبرگزاری «بازار» می گوید: استخراج بیت کوین فرصتی جذاب برای اقتصادی تحت تأثیر تحریم ها است که از کمبود پول نقد سخت اما با مازاد نفت و گاز طبیعی برخوردار است.

سهم ایران از تولید بیت کوین چقدر است؟ 
رویترز با استناد به تجزیه و تحلیل Elliptic گزارش داد که حدود ۴.۵ درصد از کل استخراج بیت کوین در ایران انجام می شود. این بدان معناست که میزان تولید سالانه بیت کوین ایران به ۱ میلیارد دلار می رسد. جالب است که بدانید محققان کمبریج می گویند که میزان برق مصرفی برای استخراج بیت کوین در جهان را  حدود ۱۲۱.۳۶ تراوات ساعت(TWh)   اعلام کرده اند. این میزان مصرف معادل مصرف  برق کل کشور آرژانتین است.

مجازات دولت برای ماینرهای مجاز| تنها یک هفتم مزارع مجاز رمز ارز شناسایی شدند
تحقیقات کمبریج نشان می دهد مصرف برق بیت کوین معادل کل مصرف آرژانتین است

وزارت نیرو می گوید مجازات سختی در انتظار  مزارع غیر مجاز رمز ارز است و حتی حاضر شده که برای شناسایی واحدهای غیر مجاز تا  ۲۰ میلیون تومان جایزه پرداخت کند. البته بسیاری معتقدند که اگر عزم دولت برای شناسایی این واحدها جدی بود، خیلی راحت می توانست از روی بررسی میزان مصرف و روند روبه رشد آن چنین کاری را انجام داد.  

کد خبر: ۹۰٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha