۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
اجرای مالیات بر عایدی سرمایه تورم را افزایش می دهد
مخالفان طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛

اجرای مالیات بر عایدی سرمایه تورم را افزایش می دهد

نمایندگان مخالف گزارش طرح مالیات بر عایدی سرمایه ضمن انتقاد از تمرکز فشارها بر اخذ مالیات، اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را عاملی برای افزایش تورم مطرح کردند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، عبدالعلی رحیمی مظفری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۵ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: یکی از مشکلات در مجلس فعلی موضوع طرح های متعددی است که بدون توجه به اصلاح قوانین قبلی مطرح می شود به اندازه کافی قانون داریم اگر بتوانیم آن ها را اصلاح کنیم تاثیر بیشتری دارد.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح مالیات بر خانه های خالی طی جلسات اخیر مصوب شد که بسیاری از موارد این دو طرح یکسان هستند، اگر قرار است طرح مالیات بر عایدی سرمایه، سرمایه ای را از بخش های اراضی کشاورزی و مسکونی، خودرو و باغ شهرها به سمت تولید هدایت کند باید محل مصرف آن مشخص باشد.

وی با اشاره به اینکه افزایش روزانه مالیات ها مشکلات موجود در زمینه خودرو و مسکن را برطرف نمی کند، ادامه داد: مگر چه میزان از سرمایه مردم در بخش خودرو سرمایه گذاری شده است، این طرح نه تنها مانع از حرکت نقدینگی به سمت بخش های مسکن و خودرو نمی شود بلکه قیمت آن ها را نیز افزایش می دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه عدالت به معنای توزیع امکاناتی که جنبه بیت المالی دارند مانند آب، برق و گاز است، عنوان کرد: صرفا با وضع مالیات های مختلف که فشار آن بر مردم وارد می شود و مجددا تورم تولید می کند نمی توان نقدینگی را کنترل کرد و کلیات طرح مذکور پاسخگوی مطالب مطرح شده نیست.

همچنین محمدحسین فرهنگی در مخالفت با طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: طی سال های اخیر برخی قصد داشتند مجوز دریافت مالیات بر عایدی سرمایه را از مجلس بگیرند تا به امروز در این زمینه موفق نبودند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به اینکه دولت موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را به اسم طرح آورده تا اگر آسیبی داشته باشد به مجلس برگردد، افزود: مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهایی که اقتصاد با ثبات دارند تاثیر خوبی دارد اما در کشوری که با تحریم و تورم درگیر است اثرات منفی به بار می آورد.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای اجرا کننده مالیات بر عایدی سرمایه هیچ کدام با تحریم و تورم شدید مواجه نیستند، عنوان کرد: آوردن الفاظی مانند سوداگری باعث نادیده گرفتن فشار مضاعف بر مردم نمی شود، این طرح افزایش قیمت خودرو، طلا و ارز را به همراه دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود:براساس بند ۴ ماده ۵ طرح مالیات بر عایدی سرمایه فردی که قصد دارد با فروش ملکی هزینه درمان یا جهیزیه فرزند خود را پرداخت کند باید ۳۰ درصد مالیات بپردازد، اگر تصمیماتی که اتخاذ می شود موجب افزایش مشکلات مردم شود مسئولیت آن برعهده نمایندگان رأی دهنده است.

حسن نوروزی نیز در مخالفت با طرح مذکور، گفت: چرا کمیسیون اقتصادی بر روی وظایف اصلی خود متمرکز نمی شود، ۴۲ سال از انقلاب می گذرد چه اقدامی در خصوص بانک بدون ربا و بانکداری اسلامی صورت گرفته است.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر در زمینه اخذ مالیات از کشورهای کاپیتالیستی الگوبرداری می کنیم باید بدانیم سود تسهیلات تولید در این گونه کشورها نیم درصد است، افزود: در کشور ما از مولدین و تولیدکنندگان براساس بررسی های انجام شده حدود ۳۰ درصد سود تسهیلات دریافت می شود.

وی با تاکید بر اینکه چرا در زمینه برطرف کردن مشکلات بخش کشاورزی اقدامی صورت نمی گیرد، عنوان کرد: چرا در زمینه موضوعاتی مانند اقتصاد مقاومتی، فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی، محور قرار دادن رشد بهره وری در اقتصاد، سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید، حمایت همه جانبه از صادرات کالاها و ارزش افزوده، تسهیل مقررات و گسترش مشوق های لازم و افزایش صادرات برق، گاز و پتروشیمی اقدام نمی کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در یک سال گذشته فشارها بر روی اخذ مالیات متمرکز شده است، گفت: فشار بر سرمایه گذاران داخلی باعث می شود تا سرمایه خود را به کشورهایی مانند ترکیه و ترکمنستان ببرند که از آن ها هیچ گونه مالیاتی دریافت نمی شود.

کد خبر: ۹۰٬۵۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha