۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
مسدودسازی درگاههای رمزارز به جای قانونمند کردن فعالیت؛ بانک مرکزی از سود سرشار روزانه می‌گذرد؟!
کارشناسان: بیت کوین می‌تواند به ۱۰۰هزار دلار برسد

مسدودسازی درگاههای رمزارز به جای قانونمند کردن فعالیت؛ بانک مرکزی از سود سرشار روزانه می‌گذرد؟!

کارشناسان پیش بینی می کنند پس از ریزش سنگین بیت کوین و رمز ارزها، بازار اصلاح و دوباره مسیر رشد را در پیش می گیرد تا جایی که رسیدن بیت کوین به ۱۰۰ هزار دلار در ماههای آینده دور از ذهن نیست.

اسدالله خسروی؛ بازار: ریزش شدید قیمت بیت کوین و سایر رمز ارزها طی چند هفته اخیر موجب خروج خیلی از سرمایه ها از این بازار شد. بازاری که طی چند ماه گذشته سودهای سرشاری را نصیب سرمایه گذاران کرد و باعث شد تا سرمایه گذاران از همه بازارها به این بازار نوپا هجوم بیاورند.

بازار رمز ارزها و بیت کوین که با ورود حرفه ای ها و غیر حرفه ای ها همراه بود تنها بازار سودآور و پررونقی است که در ماههای پیش همه بازارهای سرمایه گذاری کشور را کنار زد تا جایی که این بازار جدید اکنون برای همه ایرانی ها جا افتاده است.

حمایت شرکت های بزرگ نامدار از بیت کوین
بازاری که با حمایت شرکت های نامدار بزرگ اطمینان خاطر را برای سرمایه گذاران این بازار در دنیا ایجاد کرد چرا که تا قبل از حمایت ویژه شرکت هایی چون شرکت ماشین سازی تسلا و اعلام آشکار ایلان ماسک از سرمایه گذاری در این بازار به دلیل مجازی بودن معاملات و نبود جایگاهی فیزیکی برای داد و ستد در این بازار، سرمایه گذاران را در سرمایه گذاری در بیت کوین و رمز ارزها مردد کرده بود. اما پس از رسانه ای شدن حمایت شرکت های بزرگ از این بازار، سرمایه گذاران با خاطری آسوده راه ورود به این بازار را در پیش گرفتند و توانستند با سرمایه گذاری و داد و ستد رمز ارزها و بیت کوین سودهای قابل توجهی از این بازار را کسب کنند.

چرا بازار بیت کوین و رمز ارزها فرو ریخت؟
اما چندی پیش به دنبال گفته‌های ایلان ماسک مبنی بر فروش یا احتمال فروش سرمایه‌های بیت کوین شرکت تسلا، ارزش این ارز مجازی کاهش یافت. و بیت و کوین سایر رمز ارزها مسیر عقب گرد را پیش گرفتند تا جایی که ارزش بیت کوین به یکباره سقوط کرد.

برخی ها معتقدند؛ بازاز رمز ارزه نیز همچو سایر بازارهاست و دولت به جای اینکه مانع از ورود سرمایه گذاران در این بخش شود بهتر است قوانین و مقررات را برای آن ایجاد کند و با نظام مند کردن آن حتی سود هم ببرد

کم ارزش شدن بیت کوین و ارزهای دیجیتال زمانی اتفاق افتاد که بانک مرکزی اعلام کرد؛ معاملات در چنین بازار مجازی همچنان غیر قانونی است و چه بسا اقداماتی نیز در راستای مسدود کردن سایت ها و درگاههای معاملاتی رمز ارزها نیر انجام شد. در چنین شرایطی این موضوع مورد با اظهار نظرهایی از سوی مسئولان همراه بود برخی ها تاکید داشتند برای حفظ سرمایه های مردم و یا جلوگیری از زیان آنها در این بازار مجازی ممانعت هایی در داد و ستد این کالا باید انجام شود. برخی دیگر معتقد بودند که این بازاز نیز همچو سایر بازارهاست و دولت به جای اینکه مانع از ورود سرمایه گذاران در این بخش شود بهتر است قوانین و مقررات را برای آن ایجاد کند و با نظام مند کردن آن حتی سود هم ببرد. در نهایت نامه ای از سوی دفتر نهاد ریاست جمهوری به رییس کل بانک مرکزی ارسال شد که از مسدودیت درگاه‌های فروش رمزارز">رمزارز جلوگیری شود.

در متن این نامه آمده است "با توجه به درخواست بیش از ۶۰ هزار نفر از متعاملین و کسب‌وکارهای تبادل رمزارز">رمزارز جهت جلوگیری از مسدود سازی درگاه‌های پرداخت اینترنتی اقدام لازم انجام شود.

افت بازار بیت کوین و رمز ارزها طبیعت بازار است
«امیر بیات» کارشناس بازار ارز دیجیتال و عضو انجمن بلاکچین کشور در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره آینده بازار رمز ارزها و بیت کوین گفت: افت خیز معاملات و در نهایت ریزش سنگین بازار ارزهای دیجیتال نشان دهنده آن است که این بازار بازاری کاملا در دنیا جا افتاده است. این که اکنون چنین بازاری با افت شدید همراه است امری کاملا طبیعی است و همه بازارهای سرمایه گذاری نیز فراز و نشیب معاملات را تجربه کرده اند.

وی با بیان اینکه خیلی ها سرمایه های بزرگی به این بازار آورده اند و حتی تا رسیدن قیمت بیت کوین به ۲۰ هزار دلار و شاید کمتر نیز سرمایه های خود را از این بازار خارج نمی کنند اضافه کرد: اوایل سال گذشته قیمت بیت کوین زیر ۱۰ هزار دلار بود در حالی که ارزش این رمز ارز طی ماه گذشته ۶۰ هزار دلار را نیز رد کرد در چنین شرایطی است که چنین بازاری هر چند شاید در مقاطعی برای اصلاح بازار کاهشی شود اما هیچ وقت در این رقم ها پایدار نمی ماند و دوباره افزایشی خواهد شد.

با کاهش قیمت ها در بازار ارزهای دیجیتال این بازار مستحکم تر می شود، کاهش قیمت بیت کوین تا ۲۰ هزار دلار طبیعی است چرا که این بازار طی حدود یکسال رشد به اندازه کافی ارتقا یافته بود بنابراین چنین بازاری پس از رشد بالا نیازبه اصلاح دارد

بیات گفت: با کاهش قیمت ها در بازار ارزهای دیجیتال این بازار مستحکم تر می شود افزود: کاهش قیمت بیت کوین تا ۲۰ هزار دلار نرمال و طبیعی است چرا که این بازار طی حدود یکسال رشد به اندازه کافی ارتقا یافته بود بنابراین چنین بازاری پس از رشد بالا نیاز به اصلاح شفاف سازی داشت.

این کارشناس بازار رمز ارزها تصریح کرد: کسانی که با کاهش قیمت رمز ارزها و بیت کوین از این بازار خارج شده اند سرمایه گذاران خرد و غیر حرفه ای هستند اما سرمایه گذاران مهم و مطرح همچنان در این بازار وجود دارند و سهام خود را نفروخته اند. به طور مثال هر چند شرکت تسلا خروج از این بازار را اعلام کرد اما همچنان  ۱۱۱ هزار بیت کوین را  در بازار حفظ کرده است این موضوع نشانده آن است که سرمایه گذاران بزرگ از این بازار به طور کلی خارج نشده اند و در این شرایط که قیمت ها پایین است اقدام به خرید هم می کنند.

قیمت بیت کوین به ۱۰۰ هزار دلار هم می رسد! 
بیات با پیش بینی اینکه پس از اصلاح قیمت ها در بازار، قیمت بیت کوین به احتمال زیاد با رشد جهشی همراه خواهد شد افزود: تجربه نشان می دهد که پس از کاهش قیمت ارزهای دیجیتال و به دنبال آن اصلاح و شفاف سازی معاملات این بازار برای رشد قابل توجه خیز بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: با افت ارزش بیت کوین سایر رمز ارها با این شدت ریزش نداشتند و از موقعیت بهتری در بازار برخوردار هستند.  

۲ تریلیون دلار سرمایه بازار ارزهای دیجیتال است،   رشد بالای بازار بیت کوین و سایر رمز ارزها تا جایی است که در چند سال گذشته ارزش بیت کوین به اندازه خرید ۲ پیتزا بود اما اکنون ارزش این رمز ارز بسیار بالاست

این کارشناس بازار ارزهای مجازی با بیان اینکه ۲ تریلیون دلار سرمایه این بازار است تصریح کرد: رشد بالای بازار بیت کوین و سایر رمز ارزها تا جایی است که در چند سال گذشته ارزش بیت کوین به اندازه خرید دو پیتزا بود اما اکنون رقم ارزش این رمز ارز بسیار بالاست. این در حالی است که پیش بینی می شود قیمت بیت کوین پس از اصلاح بازار در چند ماه آینده با روندی روبه رشد به حدود ۱۰۰ هزار دلار نیز برسد.

«محسن رضایی صدر آبادی» کارشناس اقتصاد فضای مجازی و رمز ارز نیز دز گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: بازار ارزهای مجازی تا سطحی کاهش می یابد اما دوباره شرکت های بزرگ آن را حمایت می کنند و این کاهش احتمالا یک ماه طول می کشد اما دوباره به ۴۰ و ۵۰ هزار دلار در ماههای آینده می رسد. پیش بینی می شود این بازار تا پایان سال ۲۰۲۱ رشدی ۷۰ درصدی را تجربه کند.

وجود درگاههای معاملاتی بی هویت و فساد زا در کشور
وی در پاسخ به اینکه چرا بانک مرکزی اقدام به مسدود کردن درگاههای معاملاتی رمز ارز کرد، گفت: در کشور گلوگاههای وجود دارد که بعضا بی هویت و فسادزا هستند و این مشکل به دلیل نبود قوانین و مقررات خاص در این بازار  است. این درگاهها به دلیل درآمدزایی بالایی که دارند از این بازار سودهای قابل توجهی کسب می کنند. با وجودی که بانک مرکزی به جای مسدود کردن این درگاهها می تواند به آنها مجوز قانونی بدهد و با ایجاد نماد اعتماد الکترونیکی فعالیت آنها را به خوبی رصد کند تا با هویت بخشی نحوه کارایی آنها را ببیند و مانع از ایجاد مشکل در این بخش شود.

 خیلی از درگاههای معاملات رمز ارزها هویت مشخص و معینی ندارند ممکن است پول سرمایه گذاران را بالا بکشند. نمونه آن داد و ستد سکه ثامن بود که هنور مشکلات خود را دارد، با این وجود چنین درگاههایی به مانند سایت های شرطبندی فعالیت می کنند که باید با قانونمند شوند

رضایی صدرآبادی اضافه کرد: چون خیلی از درگاههای معاملات رمز ارزها هویت مشخص و معینی ندارند ممکن است پول سرمایه گذاران را بالا بکشند. نمونه آن داد و ستد سکه ثامن بود که هنوز مشکلات خود را دارد. با این وجود چنین درگاهایی به مانند سایت های شرط بندی فعالیت می کنند که این مسئله باید با قانونمند شدن حل شود و قانون ناظر بر عملکرد آنها باشد. از طرفی نیز دولت از محل قانونمند کردن فعالیت آنها مالیات نیز بگیرد. چرا که با این کار شفافیت معاملات به خوبی  مشخص خواهد شد.

قانونمند کردن فعالیت سایت ها و درگاههای معاملاتی رمز ارزها به جای فیلترنیک
این کارشناس رمز ارز تصریح کرد: بستن درگاههای معاملات ارزهای مجازی اشتباه است چرا که این اقدام به مانند فیلترینگ می باشد، بنابراین به جای فیلترینگ باید برنامه ای جامع برای قانونمند کردن فعالیت آنها ایجاد شود. همچنان که بانک مرکزی درگاه مستقیم ریالی را به صرافی ها می دهد.  

وی سکوت بانک مرکزی در ساماندهی معاملات در بازار رمز ارزها را به منفعت خود عنوان کرد و افزود: روزانه ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان تراکنش از طریق معاملات رمز ارزها در کشور انجام می شود که به نفع سیستم بانکی و بانک مرکزی است با این وجود بازار گردش مالی معاملات رمز ارزها به نفع بانک مرکزی است اما همچنان معامله در این بازار ممنوع است. در حالی که باید صرافی ها را در معاملات این نوع بازار قانونمند کنند.

وی افزود: البته افراد بانفوذها و لابی ها نمی گذارند درگاههای معاملات  بازار رمز ارزها بسته شود که این خود جای ابهام است.

چرا قانونمند کردن معاملات در فضای مجازی رمز ارزها از دستور کار خارج شده است؟
رضایی صدرآبادی افزود: حدود ۳ سال پیش قانون پیش نویس قانونمند شدن معاملات در فضای مجازی نوشته شد اما رئیس جمهور این پیش نویس را از از دستور کار خارج و به بانک مرکزی محول کرده است. در سال ۹۷ پیش نویس قانونی شدن معاملات در فضای مجازی به بانک مرکزی سپرده شد که به دلیل  لابی بازی ها عملا نگذاشتند چنین فعالیتی شکل قانونی به خود گیرد.

بنا به این گزارش، اکنون ۱۲ میلیون سرمایه گذار ایرانی با بازار رمز ارزها و بیت کوین سرو کار دارند خیلی ها تاکنون سودهای جذابی را از این بازار کسب کرده اند. وجود سایت های جعلی نیز مشکل دیگری است که سرمایه های مردم را تهدید می کند در چنین شرایطی کارشناسان تاکید دارند؛ دولت باید معامله در این بازار را قانونمند کند و از محل فعالیت این بازار مالیات نیز کسب کند اما معلوم نیست که چرا بانک مرکزی و بدنه دولت خیلی سفت و سخت پیگیر این موضوع نیستند.

کد خبر: ۹۰٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha