۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
قطعی برق مردم را به فکر ذخیره خانگی آب انداخت| کشت هندوانه برای گاو و گوسفند در بحران آبی!
مدیر عامل آبفای تهران در گفتگو با «بازار»:

قطعی برق مردم را به فکر ذخیره خانگی آب انداخت| کشت هندوانه برای گاو و گوسفند در بحران آبی!

مدیرعامل آبفای تهران از رشد بیش از ۳۰۰ هزار متر مکعبی مصرف آب در روز گذشته خبر داد و گفت: قطعی های برق موجب نگرانی مردم شده و بسیاری شروع به ذخیره سازی آب در منازل کرده اند.

بازار؛ گروه انرژی: قطعی های مکرر برق مصرف آب را هم افزایش داد. مدیر عامل آبفای تهران در اینباره به بازار می گوید: خاموشی های اخیر موجب نگرانی مردم درباره قطعی آب و  ذخیره سازی خانگی آب شده است. به گفته او، میزان مصرف آب پایتخت نشین ها دیروز به ۳ میلیون و ۵۶۰ هزار مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۳۰۰ هزار مترمکعب افزایش داشته است. هرچند که او به مردم اطمینان می دهد که نگران تامین آب نباشند، اما عدم پاسخ گویی مسئولین در حوزه برق طی روزهای گذشته نوعی بی اعتمادی در جامعه ایجاد کرده و رکورد مصرف آب در شرایط بحرانی آب مدام در حال شکسته شدن است.

خاموشی های اخیر موجب نگرانی مردم درباره قطعی آب و ذخیره سازی خانگی آن شده است. میزان مصرف آب پایتخت نشین ها دیروز به ۳ میلیون و ۵۶۰ هزار مترمکعب رسیده که در مقایسه با  پارسال بیش از ۳۰۰ هزار مترمکعب بیشتر بوده است

سبک زندگی و مدیریت کشور را تغییر دهیم
«یک قطره بارندگی هم ارزشمند است اما شرایط ذخایر هنوز بحرانی است.» این بخشی از گفته های مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران است که معتقد است مشکل ذخایر آبی تهران به قدری حاد است که با یک یا دو بار بارندگی حل نمی شود.

به گفته او، برخی تصور می کنند که بارندگی مشابه آن چیزی که دیروز در سطح استان شاهد آن بودیم، بخش زیادی از مشکلات ما را حل میکند، اما به هیچ وجه اینطور نیست.

او با اشاره به کاهش بارندگی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ گفت: امسال بدترین سال آبی ما در ۵۰ سال اخیر بوده و کم ترین حجم بارندگی را در نیم قرن اخیر داشتیم. به همین دلیل باید به دنبال تغییر سبک مصرف،   نحوه و مکان تولیدات صنعتی و کشاورزی و حتی مدیریت کشور  باشیم.

در شرایطی که باید برای مصرف هر لیتر آب هم برنامه ریزی داشته باشیم، هندوانه های تولید شده که در کشور میلیون ها  لیتر آب برای کشت آنها مصرف شده، خوراک دام ها می شوند

هندوانه کشت می کنیم برای خوراک دام 

به گفته بختیاری، در چنین شرایطی کشت محصولات آب بری همچون هندوانه نه تنها توجیه اقتصادی ندارد، بلکه به زیان کشور هم هست. با این وجود در روزهای گذشته دوباره شاهد معدوم شدن حجم زیادی پیاز و هندوانه معدوم شده است.

 او ادامه داد : در شرایطی که باید برای مصرف هر لیتر آب هم برنامه ریزی داشته باشیم، هندوانه های تولید شده که در کشورها که میلیون لیتر آب برای کشت آنها مصرف شده، خوراک دام ها می شوند.

مدیرعامل شرکت آبفای تهران معتقد است باید وزارت جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و بازرگانی تولیدات خود را بر اساس اقلیم خشک، فراخشک و نیمه خشک مدیریت کنند اما متاسفانه بیشتر مواقع محصولاتی که ما در کشور تولید می شود که هیچ ارزش افزوده ای برای کشور ندارد و تنها آینده کشور را به خطر می اندازد.

امسال بدترین سال آبی ما در ۵۰ سال اخیر بوده و کم ترین حجم بارندگی را در نیم قرن اخیر داشتیم. به همین دلیل باید به دنبال تغییر سبک مصرف، نحوه و مکان تولیدات صنعتی و کشاورزی و حتی مدیریت کشور  باشیم 

بیکاری کشاورزان حاصل بی توجهی به اقلیم خشک ایران
به گفته او، بررسی های انجام شده در وزارت نیرو حاکی از این است که ۹۰ درصدد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود. البته مسئولان کشاورزی حجم مصرف آب در این حوزه را حدود ۷۰ درصد اعلام می کنند. حتی اگر ادعای جهادی را هم مبنا قرار دهیم، باید به دنبال کشت مدیریت شده باشیم. در بسیاری از کشور ها که اتفاقا شرایط آبی بهتری نسبت به ما دارند، حجم تولید و حتی سطح زیر کشت مصرف کاملا مشخص بوده و کسی اجازه ندارد از آن فراتر تولید کنند.

او با بیان اینکه اشتغال در ایران بر پایه کشاورزی و دامپروری گذاشته شده است، ادامه داد: این در حالی است که با توجه به اقلیمی که ایران در آن قرار داد، باید برنامه های توسعه ای خود را به گونه ای دیگر تنظیم کند.

به گفته او، اشتغال بر مبنای کشاورزی به ویژه محصولات آب بر و همچنین دامپروری موجب شده است که با بحران آب بسیاری از کشاورزان و دامپروران بیکار شده و روانه حاشیه شهرها بشوند.

البته باید اشاره کرد که مصرف بالای آب در کشاورزی فقط به کشت غیراصولی و بی‌رویه محصولات کشاورزی مربوط نمی‌شود و ایران در بحث ضایعات غذا و کشاورزی هم رکورددار است. ‌ به گونه‌ای که بر اساس اعلام اتاق بازرگانی ایران، ضایعات غذا در کشور معادل ۹ کشور اروپایی است و این ضایعات غذا و کشاورزی که بیشتر به دلیل کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و حمل و نقل در ایران است معادل ۷ میلیارد مترمکعب آب  است که حدود مصرف آب آشامیدنی و صنعت  است. 

کد خبر: ۹۰٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha