۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
دلار ضعیف ترین و یورو قویترین ارز در بازار فارکس
مهمترین تحولات بازار در روزی که گذشت؛

دلار ضعیف ترین و یورو قویترین ارز در بازار فارکس

به دنبال انتشار گزارشهای اقتصادی در امریکا و اروپا ارزش دلار در بازار جهانی کاهش یافت و ارزش یورو رشد کرد. با انتشار خبر کاهش بیکاری در بریتانیا، ارزش پوند در برابر دلار تقویت شد.

بازار؛ گروه بین الملل: از روز دوشنبه نرخ برابری یورو به دلار در بازار جهانی رشد کرد و آخرین ساعات کاری روز سه شنبه به حدود ۱.۲۳ رسید. وب سایت دیلی فارکس در گزارش اخیر خود پیش بینی کرد روند افزایشی نرخ برابری یورو به دلار ادامه پیدا خواهد کرد ولی باید در نظر داشت که سرعت افزایش ارزش در کوتاه مدت بالا نخواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است: «به نظر می رسد بازار در تلاش است تا از مرز نرخ برابری ۱.۲۳ عبور کند و اگر این مهم تحقق پیدا کند، بدون شک رکوردی تازه در بازار ارز دنیا ثبت می شود. البته بررسی ها نشان می دهد بازار  ارز در وضعیت مقاومتی قرار داشته باشد و تغییر چندانی در این نرخ حداقل در کوتاه مدت ایجاد نشود. در بلند مدت نرخ برابری یورو به دلار در دنیا در سقف ۱.۲۵ قرار خواهد داشت.

یک دلیل مهم برای این پیش بینی تصمیم فدرال رزرو امریکا مبنی بر تداوم اجرای طرح تزریق به اقتصاد است که می تواند بستر را برای افزایش نقدینگی و در نهایت تضعیف ارزش دلار در بازار فراهم کند. فدرال رزرو اعلام کرده است دور بعدی تزریق به اقتصاد را به زودی اجرا می کند و با اطمینان می توان گفت این شرایط  تاثیر معناداری روی نرخ برابری دو ارز مهم و پر مصرف دنیا دارد.

دلار ضعیف ترین ارز مرجع در دنیا است
در روز گذشته بازارهای سهام جهانی شاهد افزایش ارزش بودند که دلیل آن را می توان انتشار گزارش فدرال رزرو امریکا مبنی بر افزایش نرخ تورم نسبت به تورم انتظاری یعنی ۲ درصد است.

در ماه های اخیر روند نزولی ارزش دلار در بازار شدت گرفته است و انتظار می رود تا زمانیکه فدرل رزرو امریکا به طرح تزریق به اقتصاد ادامه دهد این شرایط در بازار دلار باقی بماند. ضعف ارزش دلار باعث شده است تا در بسیاری از گزارشها از دلار به عنوان ضعیف ترین ارز مهم و مرجع در بازار فارکس نام ببرند.

 البته پیش بینی شد که این وضعیت موقتی باشد و تاثیر این خبر روی بازارها به زودی از بین برود. وب سایت دیلی فارکس در گزارش خود نوشت: «در بازار فارکس در دنیا، یورو قدرتمندترین ارزش بود و بالاترین سرعت افزایش ارزش را تجربه کرد در حالیکه سرعت کاهش ارزش دلار بیش از انتظار بود و در فهرست ضعیف ترین ارزهای دنیا قرار گرفت.»

در این روز قیمت طلا هم در بازار بالا رفت به حدود ۱۸۹۰ دلار رسید که بالاترین قیمت طلا طی سه ماه اخیر است، ولی پیش بینی ها از شروع روند کاهشی قیمت به دنبال تزریق بالغ بر ۱.۷ میلیارد دوز واکسن در دنیا حکایت دارد.

در یک سال گذشته طلا به عنوان منبعی برای حفظ ارزش دارایی ها در دنیا معرفی شد و سرمایه های زیادی وارد این بازار شد. تنش در اقتصاد دنیا و بی ثباتی ناشی از همه گیری کرونا سبب شد تا قیمت طلا تا مرز ۲۰۰۰ دلار هم بالا برود. وب سایت دیلی فارکس به سرمایه گذاران در بازار طلا پیشنهاد داده است که خروج تدریجی از بازار را شروع کنند زیرا در ماه های اتی ما شاهد کاهش شدید ارزش طلا در بازار خواهیم بود.

نوسان کمی در نرخ برابری دلار به پوند مشاهده شد
اما در روزهای اخیر ما شاهد نوسان اندکی در نرخ برابری پوند به دلار بودیم. دلیل این مساله هم انتشار گزارشهای مثبت اقتصادی از دو کشور بریتانیا و امریکا بود.در واقع هر دو کشوری که به دلیل نرخ بالای تزریق واکسن توانسته اند از بحران کرونا به خوبی عبور کنند، حال در استانه رشد اقتصادی در روزهای پساکرونایی هستند و این شرایط تاثیر مثبتی روی نرخ برابری دو ارز داشت.

طبق گزارشهای موجود در ماه مارس سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی کشور بریتانیا ۲.۳ درصد رشد کرد در حالیکه نرخ بیکاری در این کشور به کمتراز ۴.۸ درصد تنزل پیدا کرد. در این ماه شاخص های خرده فروشی، تورم و شاخص قیمت  عمده  فروشی در این کشور مثبت بود و سیگنال های مثبتی به بازار مخابره شد.

 در امریکا هم شرایط کم و بیش مشابهی وجود دارد. گزارشها نشان می دهد شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور در ماه مارس ۴.۲ درصد رشد کرد و ارزش تولید ناخالص داخلی رشد کرد ولی هنوز معضل نرخ بالای بیکاری در این کشور حل نشده است و همین مساله باعث عقب ماندن امریکا از بریتانیا در عرصه بازسازی اقتصادی شده است.

  نرخ برابری پوند به دلار به بحث های اخیر در مورد هزینه های زیرساختی در امریکا که به پیشنهاد دولت رقمی برابر با ۱.۷ هزار میلیارد دلار خواهد بود هم عکس العمل نشان داد زیرا تصویب و اجرای این طرح به معنای تشدید سرعت احیای اقتصاد و افزایش نرخ رشد اقتصادی امریکا خواهد بود.

کد خبر: ۹۰٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha