۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۸
تنش آبی در ایلام| منابع آبی افت کرده است
بازار گزارش می‌دهد؛

تنش آبی در ایلام| منابع آبی افت کرده است

ایلام- کاهش بارندگی‌ها باعث کم شدن منابع آبی ایلام شده، بر همین اساس در حالی که هنوز فصل تابستان شروع نشده، مشکلات کم آبی در استان آغاز شده است.

بازار؛ گروه استان ها: کمبود آب و تنش آبی در استان ایلام  زنگ خطر را برای تابستان ۱۴۰۰ به صدا درآورده است، با افزایش دما در چند روز اخیر، با توجه به خشکسالی‌های پیش‌آمده بر اثر کم‌بارشی های اخیر می‌توان انتظار داشت مردم استان در آستانه تابستانی سخت و طاقت‌فرسا خواهند بود.

نگرانی‌ها و دغدغه‌های وضعیت منابع آبی، میزان آب در دسترس و جیره‌بندی آب کم‌کم در استان نمود پیدا کرده‌است.

از آنجاکه تابستان با گرمای طاقت‌فرسای خود هنوز آغاز نشده، مشکلات تامین آب و افت فشار آن در بسیاری از مناطق مختلف شهر ایلام گله‌مندی مردم را به‌دنبال داشته‌است.

علاوه‌بر قطعی مکرر برق در چند روز اخیر، قطعی آب نیز در شهر ایلام باعث کلافگی و سردرگمی مردم شده و زندگی عادی را به چالش کشیده‌ است.

وضعیت بحرانی آب در شهر ایلام
یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طی چند روز گذشته با قطعی، فشار کم و ضعیف مداوم آب مواجه شده ایم به‌گونه‌ای که قادر به استفاده از کولرهای آبی خود در این گرمای هوا نشده ایم.

برخی از مشکلات کم‌آبی مربوط به مسئولان است چراکه برای چنین مواقعی برنامه‌ریزی صحیح و به‌جایی نداشته  اند

علی احمدی عنوان کرد: بسیاری از مردم شهر ایلام در ساعت‌های مختلف روز به خصوص در اوج گرما با قطعی آب مواجه هستند.

وی در پایان گفت: برخی از مشکلات کم‌آبی مربوط به مسئولان است چراکه برای چنین مواقعی برنامه‌ریزی صحیح و به‌جایی نداشته  اند، آنها  باید در این زمان زمین چاره‌اندیشی کرده و به رفع مشکلات موجود بپردازند.

تحمل گرمای هوا در کم آبی
یکی دیگر از شهروندان ایلامی دراین‌باره به خبرنگار بازار گفت: تحمل گرمای هوا در چند روز اخیر بدون آب امکان‌پذیر نبوده و زندگی عادی مردم را با اختلال روبه‌رو کرده‌است.

تنش آبی در ایلام/ منابع آبی افت کرده است

حامد اکبری ادامه داد: در منطقه مبارزان شهر ایلام هفته‌ای چند بار آب قطع می‌شود، چند روز گذشته این میزان قطعی و افت فشار افزایش یافته‌است.

وی در ادامه گفت: بسیاری از مردم در پشت‌بام منازل خود از مخازن ذخیره آب استفاده می‌کنند، اما وضعیت در چند روز گذشته به طوری است که این مخازن جواب‌گوی نیاز آنها نیست.

وی در پایان گفت: از مسئولان شرکت آب و فاضلاب شهر ایلام می‌خواهیم با چاره‌اندیشی در این زمینه هرچه سریع‌تر فکری به حال مردم کنند.

مردم شهر ایلام روزانه ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه آب مصرف می کنند
سخنگوی آب و فاضلاب استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: تعداد جمعیت تحت پوشش آب شهری در شهر ایلام ۲۰۰ هزار نفر و  تعداد انشعاب‌های آب شهری نیز۷۸ هزار فقره انشعاب است که توسط ۱۱حلقه چاه آبی تامین می شود.

محمدتقی رشیدی بیان کرد: مردم شهر ایلام روزانه یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب مصرف کرده و با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی این میزان مصرف ۲۵درصد افزایش‌یافته است.

وی در ادامه گفت: با توجه به کاهش ۲۵۰میلی‌لیتری میزان بارندگی‌ها نسبت به‌سال گذشته، متأسفانه چاه‌های شهر ایلام خشک و غیر قابل‌استفاده هستند.

برخورد با انشعابات غیرمجاز و مصارف بی‌رویه
رشیدی به اقدامات اداره‌کل آب و فاضلاب استان ایلام در زمینه مدیریت مصرف اشاره کرد و گفت: برخورد قاطع با انشعابات غیرمجاز، تشکیل پلیس آب برای برخورد با انشعابات غیرمجاز و مصارف بی‌رویه با استفاده از گشت های شبانه روزی توسط اکیپ‌ها، برخورد با مصرف بیش‌از حد در ساخت‌وسازها و فضاهای سبز  از جمله مهم‌ترین اقدامات در زمینه جلوگیری از مصرف بیش‌از حد است.

طبق گفته کارشناسان، شهر ایلام با کمبود حدود ۲۰۰ لیتر در ثانیه مواجه است.به همین منظور طرح ارتقای آب از سد ایلام به میزان ۲۰۰ لیتر در ثانیه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است

وی در ادامه گفت: با توجه به قطعی مکرر برق در روزهای گذشته  و خالی شدن شبکه آب، در هنگام وصل برق مدت‌زمانی برای پر شدن دوباره این شبکه نیاز است که این خود می‌تواند یکی از عمده‌ترین دلایل  قطعی و افت فشار آب در روزهای اخیر است.

تنش آبی در ایلام/ منابع آبی افت کرده است

سخنگوی آب و فاضلاب استان ایلام در پایان گفت: با توجه به افزایش دما و بالا رفتن میزان مصرف آب در ساعت‌های اوج گرما از همشهریان عزیز تقاضا داریم در این زمینه صرفه‌جویی کرده تا بتوان تابستان سختی پیش رو را با کمترین میزان قطعی  آب سپری کنیم.

زنگ خطر کم آبی و تنش آبی در استان
مدیرعامل ابفای استان ایلام نیز اظهار کرد: با توجه به کاهش میزان بارندگی و مقایسه آن نسبت به دوره‌های بارشی گذشته و نیز هشدار سازمان‌های مسئول همه نشان از آن دارد که زنگ خطر کم آبی و تنش آبی در کشور و در استان به صدا درآمده است.

نورالله تیموری با تاکید بر اینکه سعی ما این است که با اجرای تمهیدات لازم تابستان امسال را بدون مشکل پشت سر بگذاریم، افزود: تسریع در اجرای پروژه‌ها، اجرای برنامه‌های مقابله با مشترکان پرمصرف و انشعابات غیرمجاز می‌تواند راهی برای گذر از چالش‌های کنونی حوزه آب باشد.

وی اظهار کرد: شناسایی و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز در مدیریت تامین و توزیع آب شرب بسیار حایز اهمیت است چراکه انشعاب غیرمجاز و اسراف آب شرب موجب افت فشار و قطعی‌های مکرر می‌شود.

طبق گفته کارشناسان، شهر ایلام با کمبود حدود ۲۰۰ لیتر در ثانیه مواجه است.به همین منظور طرح ارتقای آب از سد ایلام به میزان ۲۰۰ لیتر در ثانیه با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

البته این طرح برای تکمیل شدن ۳۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 وضعیت فعلی سفره های زیر زمینی و ذخایر پشت سد استان ایلام در حالت هشدار است، مشکلی که سال‌هاست در تابستان اعلام می‌شود ولی هیچ راه حلی برای مهار آن اعلام نمی‌شود.

مصرف آب  و نقش این مایع گران بها را باید جدی گرفت، چرا که با توجه به خشکسالی های اخیر، منابع استان روز به روز در حال اتمام است.

ضرورت صرفه جویی آب امروزه می تواند یکی از مهمترین  وظایف مردم شهر باشد چرا که مصرف آن در تمام طول روز و انجام فعالیت ها موثر بوده و کمبود این نعمت خدادادی می تواند مشکلات زندگی شهرنشینی را دو چندان کند.

کد خبر: ۹۰٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha