۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
تنها ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند
موافقان طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی؛

تنها ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند

نمایندگان موافق اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی بر چالش کسری بودجه تامین اجتماعی تاکید داشتند و خواستار بیمه تمامی کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت شدند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، احد آزادی خواه در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۴ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی، گفت: برابر با قانون مصوب سال ۹۳، ۱۲ هزار میلیارد تومان کسری منابع داریم و تنها ۸۰۰ هزار نفر از کارگران فصلی بیمه تامین اجتماعی شده اند در حالی که یک میلیون و پانصدهزار نفر از کارگران ساختمانی نیازمند بیمه هستند، سازمان تامین اجتماعی به دلیل کمبود منابع امکان بیمه آن ها را ندارد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این طرح ساختار بیمه کارگران ساختمانی تغییر پیدا می کند و مجلس برای اولین بار صدای کارگران ساختمانی را شنیده است، ادامه داد: براساس طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی، بیمه شدگان در مناطق محروم و نیازمند یک درصد و در مناطق برخوردار از ۲ تا ۱۴ درصد سهم بیمه پرداخت می کنند.

وی افزود: کارگران ساختمانی در مناطق روستایی و محروم براساس طرح مذکور کمترین سهم بیمه را پرداخت می کنند و نفع این اقدام از تمامی یارانه ها بیشتر است.

همچنین محمدتقی نقدعلی در موافقت با طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی افزود: رفع تبعیضات ناروا از وظایف نمایندگان است و با وضع قوانین باید از اینگونه تبعیض ها جلوگیری شود.

نماینده مردم خمینی شهر درمجلس با اشاره به اینکه براساس آمار یک و نیم میلیون کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت باید بیمه شوند، افزود: تاکنون ۸۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی بیمه شده اند، باقیمانده آن ها با وضع این طرح بیمه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه با احتساب خانواده کارگران ساختمانی طرح مذکور ۳ میلیون نفر را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی می برد، عنوان کرد: کارگری ساختمان یکی از مشاغل طاقت فرسا بوده و توان بدنی را می کاهد، لازم است تا سختی کار نیز در این قانون دیده شود.

نقدعلی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی برخی حمایت های خود را علیرغم دیده شدن اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از کارگاه های زیر ۵ نفر برداشته است، گفت: در سالی که بنا است در آن از تولید داخل حمایت و مانع ها را برداریم اینگونه عمل شود.

گفتنی است علیرضا سلیمی در موافقت با طرح مذکور، گفت: براساس اصل ۲۹ قانون اساسی برخورداری از بیمه تامین اجتماعی حقی همگانی بوده و باید این بیمه برای همه افراد تامین شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تنها ۸۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، عنوان کرد: برخی ابهامات قانونی باعث شده تا با مشکلات فعلی مواجه شویم، وضعیت کنونی قابل قبول نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسری بودجه در حال انباشته شدن در سازمان تامین اجتماعی است اگر این چالش ساماندهی نشود با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شویم.

کد خبر: ۹۰٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha