۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
تاثیر خاموشی ها بر بازار آهن

تاثیر خاموشی ها بر بازار آهن

با در نظر گرفتن قیمت شمش فولادی که در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است و همچنین هزینه تمام شده محصول نمی توان به افت محسوس قیمت مقاطع طویل فولادی حتی با شنیده شدن اخبار سیاسی امیدوار بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با توجه به اینکه بازار آزاد مقاطع طویل فولادی کشور بدون در نظرگرفتن عوامل بسیار همچنان در رکودی عمیق  به سر می برد، اما  شاهد رونق در معاملات شمش فولاد در بورس کالا می باشیم. در وضعیت موجود، صادرات تنها هدفی است که می تواند منجر به خرید شمش و به واسطه آن تولید مقاطع طویل فولادی در کشور شود. در این میان در رینگ معاملاتی امروز بورس کالا، شمش فولاد در بالاترین قیمت پایه خود مورد عرضه قرار خواهد گرفت و عامل تاثیر گذار بر بازار مقاطع طویل فولادی کشور، استقبال و یا عدم استقبال نوردکاران از عرضه شمش فولادی خواهد بود. به واسطه این که شاهد ورود قیمت ها به کانال ۱۴ هزارتومان بودیم، رکودی که در بازار آزاد مقاطع طویل فولادی حکم فرما بود، بیش از پیش سنگین تر شد و این موضوع اتفاق مهمی در این زمینه محسوب می شود.

هفته قبل و با اعمال تغییراتی که در رابطه با چگونگی محاسبه نرخ پایه شمش فولاد صورت گرفت و تاثیراتی که این تغییرات بر بازار به همراه داشت، شاهد ورود قیمت میلگرد در بازار آزاد تهران به کانال ۱۴ هزارتومان برای نخستین مرتبه بودیم. از سوی دیگر نرخ ارز که روندی صعودی را در پیش گرفته بود نیز به رشد قیمت میلگرد دامن زد. اما لازم به ذکر است که این رشد قیمت ها نتوانست منجر به بیشتر شدن خریدار در این حوزه شود و تنها به سنگین شدن رکود موجود انجامید.

در شرایط کنونی، از یک طرف  بازار مسکن دچار رکود شده است و همین مسئله منجر به کاهش تقاضای مصرفی برای مقاطع طویل فولادی شده و از طرف دیگرعواملی همچون مشخص نبودن آینده بازار ارز و تعدیل انتظارات تورمی موجب شده تا تقاضای سرمایه ای در این بازار از بین برود.

با این وجود، روز شنبه اول خرداد ماه، نرخ ارز با شنیده شدن اخباری مثبت از مذاکرات برجامی به کانال ۲۲ هزارتومانی بازگشت و همین مسئله منجر به تعمیق رکود حاکم بر بازار مقاطع فولادی در مدت زمان دو روز ابتدایی هفته جاری شد و حتی در این بین قیمت میلگرد را در این بازار چیزی حدود ۳۰۰ تومان در هر کیلوگرم کاهش داد؛ اما با تمام این تفاسیر میلگرد همچنان در کانال ۱۴ هزارتومان در بازار آزاد در نوسان بود.

روند نزولی که در بازار ارز ایجاد شده بود، دوام چندانی نداشت، به طوری که روز گذشته سوم خرداد ماه، نرخ ارز روی ریل صعودی به حرکت درآمد. با وجود تاثیراتی که نرخ ارز بر قیمت ها در بازار آزاد داشت اما این مسئله هم نتوانست از جو رکودی بازار بکاهد.

برخی از فعالان بازار آزاد تهران نیز معتقدند که قطع شدن پی در پی برق بر مشکلات موجود افزوده است و بی رونقی در بازار را تشدید کرده است. با در نظر گرفتن قیمت شمش فولادی که در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است و همچنین هزینه تمام شده محصول نمی توان به افت محسوس قیمت مقاطع طویل فولادی حتی با شنیده شدن اخبار سیاسی امیدوار بود.

کد خبر: ۹۰٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha