۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
ایلان ماسک چگونه دوباره به بازار بیت کوین جان داد؟
اما و اگرهای جلسه ماسک پشت درهای بسته؛

ایلان ماسک چگونه دوباره به بازار بیت کوین جان داد؟

جلسه ایلان ماسک با کنسول استخراج کنندگان بیت کوین در امریکا باعث رشد ارزش این رمز ارز شد. سوال این است که در این جلسه چه گذشت و چرا باعث این تغییر در بازار شد؟

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه  امروز ارزش بیت کوین و دیگر رمز ارزها در دنیا افزایش یافته است ولی سوالات زیادی در ذهن فعالان این بازار ایجاد شده است. افرادی که در ماه های اخیر با موجی از اطلاعات از طرف مقامات بانکهای مرکزی مبنی بر عدم وجود ارزش ذاتی در بازار رمز ارزها و احتمال سقوط آن روبرو شده بودند،

حال این سوال را مطرح می کنند که چطور ممکن است یک یا چند فرد خاص از جمله ایلان ماسک بتواند بازاری به بزرگی بازار رمز ارزها را اینقدر تحت تاثیر قرار بدهد، بازاری که گفته می شود به صورت کاملا آزاد کار می کند و هیچ ارگان و دولت یا سازمانی پشتوانه ان نیست؟

مارتی بنت، یکی از تحلیل گران بازار رمز ارزها با اشاره به جلسه اخیر ایلان ماسک با کنسول استخراج کنندگان بیت کوین در امریکا و انتشار خبر آن در توییتر نوشت: «بازهم جلسه دیگری پشت درهای بسته تشکیل شد و گروهی که خود را نماینده تمامی افراد فعال در بازار بیت کوین می دانستند، به تصمیم گیری در این زمینه پرداختند. به نظر می رسد آنها تصمیم دارند خود را به صورت یک کارتل قدرتمند در بازار معرفی کنند و اوپکی جدید در بازار رمز ارزها ایجاد کنند ولی باید در نظر داشت که این سیاست قابل اجرا نیست. استخراج کنندگان رمز ارز در دنیا به خصوص بیت کوین گروهی از افراد و موسسات خصوصی هستند که مستقل از هم فعالیت می کنند و نماینده ای هم در گروه مذاکره کننده نداشتند.»

جلسه در مورد پایداری فرایند استخراج بیت کوین بود
مساله دیگری که در این روز مورد بحث رسانه ها است، این است که موضوع اصلی در جلسه تشکیل شده توسط ایلان ماسک چه بود؟ چه مساله ای باعث شد تا ایلان ماسک خود را نماینده فعالان در بازار رمز ارزها بداند یا تصمیم بگیرد از طرف این گروه به مذاکره با کنسول استخراج  کنندگان بیت کوین در امریکا بپردازد؟ او یکی از سرمایه گذاران در این بازار است و می توان این مساله را پذیرفت که سرمایه گذار مهمی است ولی نماینده این گروه بزرگ بین المللی محسوب نمی شود؟ نکته دیگر این است که چرا جلسه ای که برای بررسی مسایل مرتبط با پایداری فرایند استخراج رمز ارزها تشکیل شده است، پشت درهای بسته و بدون اطلاع رسانی قبلی و دقیق انجام شد؟

پیتر وال، مدیرعامل «بلاک چین آرگو» که یکی از بزرگترین شرکتهای امریکایی فعال در فرایند استخراج و مبادله بیت کوین در امریکا است و در این جلسه در کنار ایلان ماسک حضور داشت در مصاحبه ای با وب سایت کوین دسک گفت: «ما در مورد کد بیت کوین یا نرم افزارهای مورد استفاده  صحبت نکردیم زیرا بیت کوین را در همین شرایط فعلی دوست داریم و این بازار به خوبی کار می کند. تنها مساله در مورد چگونگی ارتقای کارایی مصرف انرژی و کاهش ردپای کربن در فرایند استخراج بیت کوین و مبادله ان بود. ما می خواهیم پایداری این فرایند را افزایش دهیم تا بتوانیم با آرامش بیشتری به فعالیت در این بازار بپردازیم.»

بسیاری از فعالان بازار رمز ارزها، جلسه برگزارشده بین گروهی از افراد تاثیرگذار در بازار رمز ارزها و کنسول استخراج کنندگان رمز ارزها در امریکا به توافق ناموفق سال ۲۰۱۷ در مورد بازار سهام نیویورک شبیه می دانند. آنها بر این باورند برای بازاری که شفاف عمل می کند و رهبری خاصی ندارد، برگزاری جلسه پشت درهای بسته نمی تواند سیاست درستی باشد و حتی اگر باعث شد تا ارزش رمز ارزها به طور موقتی افزایش پیدا کند ولی باید اطمینان داشت که این فرایند موقتی است.

مشکل بیت کوین، مشکلی جهانی است
کوین دسک در گزارشی مشکل ایجاد شده در بازار بیت کوین را نه مشکل امریکا بلکه مشکلی جهانی قلمداد کرد و نوشت: «نوسانات ارزش بیت کوین تنها به تصمیمات و سیاستهای امریکا بستگی ندارد بلکه تحت تاثیر مسایل جهانی است. تصمیم دولت چین در مورد بازار رمز ارزها، باعث سقوط قیمت آن شد و تصمیم دولت امریکا به این بحران دامن زد. در کشورهای دیگر از جمله ایران، ترکیه و شمار دیگری از کشورهای خاورمیانه، سیاستهای دیگری وضع شد که قیمت را تحت تاثیر قرار داد. بنابراین با جلسه ای جند نفره در امریکا، این بازار نمی تواند به ثبات برسد.»

البته باید در نظر داشت در شرایطی که این بازار به صورت مستقل عمل می کند و هیچ دولتی از آن حمایت نمی کند، احتمال شکل گیری گروهی متشکل از نمایندگان بین المللی برای حل مسایل مرتبط با این بازار بسیار کم است.

نکته مهم دیگری که در روز گذشته مورد توجه بود تاثیر سیاستهای جهانی در مورد بازار رمز ارزها روی قیمت آن بود. سیاستهایی که به جهت گیری دولتهای مختلف در مقابل رمز ارزها و نحوه استفاده از آن ها می پردازد و می تواند روی توان و تمایل مردم برای سرمایه گذاری در بازار تاثیر بگذارد.

بدون شک در صورتیکه مخالفت با این بازار توسط دولتها افزایش پیدا کند یا با وضع قوانین تازه ای عملکرد آن شفاف تر شود، شاید نحوه فعالیت آن تغییر کند و الگوی سرمایه گذاری در این بازار هم تغییر کند.

کد خبر: ۹۰٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha