۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۵
بازارهای مالی بهترین گزینه برای مهار نقدینگی
مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش بررسی کرد

بازارهای مالی بهترین گزینه برای مهار نقدینگی

دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: تورم در ایران ریشه در سه عامل دارد؛ کسری بودجه، نقدینگی افسارگسیخته و عدم‌ حمایت از تولید مهم‌ترین عوامل تورم بالا در اقتصاد کشور هستند.

به گزارش بازار به نقل از فرابورس، همایون دارابی گفت: تورم در ایران ریشه در سه عامل دارد که عمری بیش از ۴ دهه در اقتصاد کشور دارد؛ کسری بودجه، نقدینگی افسارگسیخته و عدم‌حمایت از تولید مهم‌ترین عوامل تورم بالا در اقتصاد کشور هستند که ریشه حل هر سه آن‌ها در بدنه بازار سرمایه است.

 دارابی، با اشاره به اینکه در علم  اقتصاد برخلاف ریاضی، فیزیک و شیمی با قوانین ثابتی مواجه نیستیم، اظهار کرد: به همین دلیل ممکن است درباره یک موضوع مشخص چند اقتصاددان نظرات مختلفی داشته باشند، بر همین اساس است که عموماً اقتصاددان‌ها نمی‌توانند روی یک موضوع به اجماع برسند.

وی با تأکید بر اینکه بر همین اساس اقتصاد ایران هم از این قاعده مستثنی نیست، افزود: در این شرایط موضوع تورم بالا از آسیب‌های مهم اقتصاد ایران است که طی ۴ دهه اخیر همیشه کشور از آن رنج‌برده است.

به گفته دارابی درباره معضل نقدینگی در حال حاضر بر اساس آمارها حدود ۳۳۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در بانک‌ها وجود دارد که هرماه حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان به آن بهره تعلق می‌گیرد و بانک مرکزی مجبور است از پایه پولی این بهره را به اقتصاد تزریق کند.

این سبدگردان بازار سرمایه مشکل دیگر اقتصاد را کمبود عرضه دانست و اظهار کرد: عرضه در اقتصاد به دلیل عدم‌حمایت از تولید، همیشه پایین بوده است، نباید فراموش کرد که هر اتفاقی در چرخه تولید رخ می‌دهد بلافاصله در نرخ کالاها منعکس می‌شود و بر همین اساس است که در شرایط امروز شاهد تورم بسیار پررنگی در این بخش هستیم.

دارابی با تأکید بر اینکه وقتی اقتصادی با مازاد نقدینگی مواجه است باید آن را مهار کند، گفت: راهکار مهار نقدینگی باید به‌گونه‌ای باشد که آسیبی به بازارها و کالاها نزند.

وی بازارهای مالی را بهترین گزینه برای مهار نقدینگی عنوان کرد و افزود: با توجه به یکی از ویژگی‌های مهم بازارهای مالی که عدم محدودیت عرضه در انواع ابزارهای مختلف است، این بازارها نه‌تنها تورم ایجاد نمی‌کنند بلکه سپر تورمی هستند که نقدینگی را به سمت خود جمع می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در تشریح این موضوع به وضعیت اقتصاد دنیا در شرایط پاندمی کرونا طی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: همه‌گیری ویروس کرونا می‌توانست آسیب شدیدی به اقتصاد بزند اما در اقتصادهای بزرگ دنیا  با به صفر رساندن نرخ بهره و حتی منفی کردن آن مانع از سقوط بازارهای مالی ناشی از رکود اقتصادی شدند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان داریوش با اشاره به اینکه سیاست‌گذاران اقتصادی کشور ما کاملاً برعکس اقتصادهای بزرگ دنیا رفتار کردند، گفت: به همین دلیل هم کل نقدینگی اقتصاد به بانک‌ها رفت و به دلیل بالا بودن نرخ بهره نقدینگی در حال بزرگ شدن است و از سوی دیگر تولیدکننده و فضای تولید با تسهیلات و نرخ بهره بالا نمی‌تواند پروژه‌ای اجرا کند.

وی معتقد است در شرایط امروز گران شدن نرخ ارز، ملک، خودرو، سایر کالاها و همچنین رکود حاکم بر بازارها به این دلیل است که اقتصاد کشور یک بهره بانکی بالا را تحمل می‌کند.

به گفته دارابی امروز و با نرخ فعلی بهره، سرمایه‌گذاری در اقتصاد حتی هزینه استهلاک را هم پاسخ نمی‌دهد و این موضوع باعث کمبود عرضه و افزایش تورم می‌شود.

کد خبر: ۹۰٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha