۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
رمز ارزها بستر خروج ارز از کشور یا دور زدن تحریم‌ها؟
کارشناس مسائل اقتصادی بررسی کرد؛

رمز ارزها بستر خروج ارز از کشور یا دور زدن تحریم‌ها؟

محمودی اصل، کارشناس اقتصادی معتقد است که بازار رمز ارز بیش از آنکه بازاری برای دور زدن تحریم‌ها باشد؛ بستری برای خروج ارز بوده‌ چرا که از طریق آن به راحتی ریال تبدیل به دلار می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، خرید و فروش ارزهای دیجیتال، امروزه در جهان تبدیل به یک روند مرسوم و عادی شده و افراد بسیاری علاقه مند به حضور در این بازارها هستند. سرمایه گذاران در بازار رمزارزها اگرچه در مقاطعی با رشد هیجان انگیز قیمتی در این بازار روبرو می‌شوند، اما با این حال نوسانات شدید این نوع بازارها و همچنین عدم چارچوب‌های قانونی در داخل و خارج از کشور در حوزه رمزارزها چالش‌های مهمی هستند که آنان را در این بازار همواره با احساس نگرانی روبرو می‌کند. این مسائل در کنار تمرکز کلاهبرداران بر جذب نقدینگی سرمایه‌گذاران با پیشنهادهایی نظیر مشارکت در استخراج، معامله رمزارز و عرضه اولیه سکه، فضای پُرالتهابی را رقم زده‌ که از یک طرف ساماندهی و نظارت مناسب و از طرف دیگر آگاهی بخشی و آموزش درست را طلب می‌کند.

حسین محمودی اصل، کارشناس ارشد اقتصادی درباره بازار پُرالتهاب رمزارز گفت: متاسفانه بازار رمزارزها به بازار رمزکالا تبدیل شده است. رمز ارزها قرار بود نقش پول را به عنوان یک پول مجازی و دیجیتال بازی کنند اما اتفاقی که الان رقم خورده‌ آن است که به جای آنکه این پول‌ها وسیله نقل و انتقال مالی باشند و با آن‌ها کالاهای مختلف مورد معامله قرار بگیرند؛ خود این رمزارزها در حال معامله شدن هستند و حجم بازار نسبتا بزرگی را نیز ایجاد کرده‌اند.

وی به ارائه آماری از این بازار پرداخت و گفت: رمزارزها در حدود دو تریلیون دلار حجم بازار دارند و حجم معاملات آن‌ها حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار است که این امر نشان می‌دهد روزانه حدود یک چهارم آن‌ها معامله می‌شود.

این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: این نوع پول‌ها نه تنها پشتوانه مالی ندارند، بلکه هیچ کشوری نیز آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد و حتی در برخی کشورها برای آن ممنوعیت ایجاد کرده‌اند که یکی از دلایل آن، بحث پولشویی است.

وی افزود: اگرچه در سایت‌های ایرانی احراز هویت وجود دارد، اما در سایت‌های بین المللی این احراز صورت نمی‌گیرد و هیچ گونه رصدی نیز انجام نمی‌شود. بنابراین بحث پولشویی و کمک به تروریسم و ... در آن مطرح است.

دور زدن تحریم‌ها با استفاده از رمزارزها بهانه است
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: البته در کشور ما برخی از افراد از موافقان بازار رمزارزها هستند و تبلیغات گسترده‌ای نیز در جهت رواج آن انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا حضور در بازار رمزارز به دور زدن تحریم‌ها کمکی می‌کند؟ گفت: از قول پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، روزانه ۳ الی ۵ هزار میلیارد تومان معاملات رمزارز در صرافی‌های ایرانی انجام می‌شود، اما آیا ما روزانه به میزان همین مبلغ تحریم‌ها را دور می‌زنیم؟ پاسخ منفی است چرا که این معاملات، شخصی محسوب می‌شود.

محمودی اصل توضیح داد: شما وقتی از این رمزارزها به عنوان عامل نقل و انتقال استفاده می‌کنید و به یک فرد خارجی بیت کوین و یا هر کوین دیگری را می‌دهید زمانی که در نهایت این کوین می‌خواهد تبدیل به یک دارایی در کشور مقصد شود تا مورد استفاده قرار گیرد؛ در کشور فرد گیرنده در سامانه‌های شفافیت سوال خواهد شد که این پول از کجا آمده‌است؟ بنابراین اینگونه نیست ما تصور کنیم که به راحتی امکان دور زدن تحریم‌ها در این بستر فراهم می‌شود. به نظر من دور زدن تحریم‌ها بهانه است.

این کارشناس اقتصادی افزود: ما از سال ۹۶ تحریم هستیم و در این مدت رمزارزها هم روی کار آمده‌ بودند اما چرا نتوانستیم نفت خود را به فروش برسانیم؟ اگرچه گفته شد کشتیرانی و بیمه تحریم بوده‌اند اما با این حال تحریم اصلی به نقل و انتقال مالی مربوط می‌شد، ولی چرا ما نتوانستیم از طریق بازار رمزارز کاری پیش ببریم؟

محمودی اصل اذعان کرد: بازار رمزارز بیش از آنکه بازاری برای دور زدن تحریم‌ها باشد؛ بستری برای خروج ارز بوده چرا که از طریق آن به راحتی ریال تبدیل به دلار می‌شود. به نظر من آمار بالای خرید مسکن در ترکیه که ایرانی‌ها رتبه اول را در آن دارا هستند نیز به همین علت است.

رواج رمزارز ملی با پشتوانه پول ملی قابل پذیرش است
محمودی اصل با ذکر مثالی گفت: در برخی کشورها همچون چین با وجود آنکه حجم دارایی رمزارزی بسیار بالایی دارند و به نوعی مرکز تولید و استخراج رمزارزها هم محسوب می‌شوند و حتی با اینکه این نوع ارزهای دیجیتال را به عنوان راهی برای مقابله با دلار قرار داده بودند، اما با همه این احوال آن را به رسمیت نشناختند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بانک‌های مرکزی دنیا بیشتر به دنبال ارزیابی این بستر هستند و شاید در آینده بستر نقل و انتقال مالی نیز همین بستر بلاکچین شود، اما اینکه این رمزارزها به عنوان عامل نقل و انتقال باشند بعید به نظر می‌رسد.

وی در خصوص رواج رمزارز ملی در کشورهای مختلف گفت: ممکن است کشورهای مختلف رمرارز ملی خود را تولید کنند و پول ملی خود را با پشتوانه به عنوان رمزارز قرار دهد که در این صورت قابل پذیرش خواهد بود که هر کشور پول ملی کشور خود را در بستر بلاکچین قرار دهد.

محمودی اصل اظهار کرد: هیچ کس هیچ پول یا کالایی را دادوستد نمی‌کند مگر اینکه ثباتی وجود داشته‌باشد. در کشور ما چرا قیمت دلار در مقاطعی به این اندازه بالا رفت؟ چون مردم پول خود را به دلار تبدیل می‌کردند تا از نوسانات مالی آسوده باشند و ارزش پول آنها حفظ شود. اما آیا در این شرایط به نظر عقلانی است که مردم پول خود را به رمزارزهایی تبدیل کنند که دائما در حال نوسان هستند؟

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: پول‌های ملی اکثریت کشورها نوسانات ۳ درصدی در سال را تجربه می‌کنند؛ در حالی‌ که سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال ریسک بسیار بالایی را متحمل می‌شوند.

وی در ادامه در خصوص ورود به این بازار به مردم هشدار داد و گفت: توصیه من به مردم آن است که بدانند رمزارزها هیچ قاعده و بنیادی ندارند و به هیج وجه با بورس کشور ما قابل مقایسه نیستند. در بورس شرکت‌هایی حضور دارند که دارای تولید و درآمد و بنیاد هستند، اما بحث رمزارز تنها تکنیکال است که آن هم به معنای احتمال و پیش‌بینی است.

مردم در بازار رمزارزها دست به قمار می‌زنند
این کارشناس حوزه اقتصاد گفت: من در چند ماه گذشته بارها با اطمینان اعلام کرده‌ام که این رمزارزهایی که در میان مردم رد و بدل می‌شود به نوعی یک کازینو ایجاد کرده و مردم در آن دست به قمار می‌زنند. بنابراین اگر می‌خواهند به آن وارد شوند باید با احتیاط و حداقل منابع ورود کنند چراکه به جز محدود شدن، از دست رفتن کیف پول و هک شدن و ... نوسانات آن کاملا غیر طبیعی است و برپایه یک بازار نرمال نیست.

وی ادامه داد: این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد که دلیل حضور مردم در این نوع بازارهای پُرریسک، بخشی به زیاده خواهی آنان برمی‌گردد و بخش دیگر آن از روی استیصال سهامدارانی است که دارایی هایشان را در بورس به دلیل مدیریت و تصمیمات غلط از دست داده‌اند و بنابراین بخشی از مسئولیت این حضور برعهده دولت است.

محمودی اصل در پایان اظهار کرد: البته شاید بستن درگاه صرافی های ایرانی منطقی نباشد چرا که مهاجرت به سایت های صرافی های خارجی اتفاق می افتد که احراز هویت هم ندارند. به نظر می‌رسد در بازار رمزارز با مدیریت منطقی و مناسب فضا به همراه آگاهی بخشی به مردم در کنار تقویت بازار سرمایه و افزودن به جذابیت های بورس می‌توان به درستی حرکت کرد.

کد خبر: ۹۰٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha