۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
کنترل نرخ تورم با اصلاح ساختار پولی و تقویت بانک مرکزی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

کنترل نرخ تورم با اصلاح ساختار پولی و تقویت بانک مرکزی

شقاقی، کارشناس اقتصادی گفت: جزو پنج کشور دنیا در تورم دو رقمی هستیم و کنترل آن بدون اصلاح ساختار پولی و بانک مرکزی امکان ناپذیر است.

به گزارش بازار، وحید شقاقی افزود: همه سیاست‌های سه قوه به ویژه دولت در تورم، رشد اقتصادی، ضریب جینی و رشد تشکیل سرمایه ناخالص، خود را نشان می‌دهد.

وی گفت: از دهه پنجاه به دلیل وارد شدن پول نفت به اقتصاد؛ درگیر مسأله تورم شدیم و اکنون در دهه ۹۰ به طور میانگین تورم ۲۴ درصدی داریم.

شقاقی با بیان این که رشد اقتصادی در دهه ۹۰ صفر بوده است افزود: ضریب جینی از ۳۷ به ۴۱ رسیده و رشد تشکیل سرمایه ناخالص میانگین منفی ۵ و دو دهم درصد است.

وی گفت: نظریه پولی و تفاوت رشد اقتصادی و نقدینگی عامل اصلی تورم در کشور است و در دهه ۹۰ میانگین رشد نقدینگی ۲۸ درصد بوده است.

کارشناس اقتصادی افزود: نظام بانکی ما بیش از هزار هزار میلیارد تومان ناترازی دارد که به دلیل ضعف بانک مرکزی در کنترل خلق پول به وسیله بانک‌ها بوده است.

شقاقی گفت: رشد نقدینگی کشور از ناترازی بودجه‌ای و مالی تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی افزود: اکنون رشد نقدینگی ۴۱ درصد و رشد پایه پولی ۲۹ درصد است.

شقاقی گفت: ۲۷ درصد از ۲۹ درصد رشد پایه پولی به دلیل برداشت ریالی دولت از صندوق توسعه ملی است.

وی افزود: بانک‌ها برای موجه نشان دادن ترازنامه خود به خلق پول دست زده اند.

کارشناس اقتصادی گفت: باید سیاست‌های پولی جدای از دیگر سیاست‌ها باشد و این به معنای استقلال بانک مرکزی است.

شقاقی افزود: تورم فقط از کانال بانک مرکزی نباید دیده شود بلکه برای تعادل بین رشد نقدینگی و رشد اقتصادی باید ناترازی تجاری بودجه‌ای و مالی حل شود تا تورم به ۹ تا ۱۰ درصد برسد.

وی گفت: بانک مرکزی در یکی دو سال اخیر توانسته است در مقابل بحث ناترازی بودجه‌ای بایستد و سیاست‌های پولی خود را انجام دهد، اما استقراض دولت از صندوق توسعه ملی؛ دلیل اصلی رشد نقدینگی بوده است.

شقاقی افزود: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید برای حل ناترازی بودجه‌ای و تجاری، کسری تجاری غیرنفتی، ناترازی بانک‌ها و تقویت نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانکی؛ برنامه عملیاتی داشته باشند.

کد خبر: ۹۰٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha