۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
ریزش بازار سرمایه با خروج حقیقی‌ها
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

ریزش بازار سرمایه با خروج حقیقی‌ها

دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: انتظاراتی که حقیقی‌ها در جهت حمایت از بازار سرمایه داشتند محقق نشد و واکنش آن‌ها به تحقق نیافتن انتظاراتشان، سبب خروج شدید آن‌ها از این بازار شد.

به گزارش بازار، همایون دارابی درباره ریزش های شدید چند روز اخیر افزود: متاسفانه حمایتی که دولت قول داده بود از بازار سرمایه انجام دهد صورت نگرفت به همین دلیل صف فروش در بازار تشکیل شده و حقیقی ها با شدت از بازار خارج شدند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات بازار سرمایه، سردرگم ماندن مسائل اقتصاد کلان مثل نرخ بهره و دلار است گفت: مذاکرات سیاسی که خوش بینی‌هایی نسبت به آن وجود داشت در بلاتکلیفی به سر می‌برد و متاسفانه روی نمادهای بنیادین بازار که دارای ارزندگی‌های بالایی هستند فشار فروش بسیار شدید شده است.

وی افزود: وابسته کردن شرایط کشور به مذاکرات سیاسی یک اشتباه مهلک بود که در قالب وعده کاهش نرخ ارز بعد از مذاکرات، باعث شده است اقتصاد دچار توقف و عدم تصمیم گیری شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار دچار کمبود شدید نقدینگی است و باید حمایت شود گفت: در روزهای اخیر، چند نماد بزرگ با ریزیش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بازگشایی شد که این عامل نیز بر فشار فروش حقیقی‌ها تاثیر داشت.

وی در خصوص تزریق نقدینگی از طرف بانک مرکزی به بازار سرمایه گفت: رقم تزریق شده از طرف بانک مرکزی قابل توجه نبوده و زمانی که قول یا وعده‌ای داده می‌شود در صورتیکه متناسب با وعده داده شده عمل نشود، عملا کار قابل توجهی انجام نمی‌شود.

دارابی گفت: به عنوان مثال روز شنبه (۱۴۰۰/۰۳/۰۱) ۸۰۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار را شاهد بودیم که رقم بسیار قابل توجهی بوده و نقدینگی‌های تزریق شده که برابر هزار میلیارد تومان بود توان مقابله با این خروج را ندارد و لذا حمایت‌های وعده داده شده به بازار در مقابل این رقم چندان قابل توجه نبود.

وی افزود: بازار منتظر حمایت جدی تری از طرف دولت بوده، اما اتفاق خاصی نیفتاده و به همین دلیل بازار با ریزش روبرو بود.

وی در خصوص ادامه ریزش‌ها طی روزهای آینده گفت: با توجه به اینکه افراد حقیقی در حال حاضر دچار هیجان شده و در نهادهای بزرگی مثل صندوق‌های سرمایه گذاری فشار فروش بسیار زیاد است اگر فکری برای بازار نشود ممکن است بازار در صف فروش قفل شود.

دارابی گفت: در حال حاضر شرایط بازار در بسیاری از نمادها ارزنده بوده و با توجه به برگزاری فصل مجامع شرکت ها، شرکت‌ها سودهای خوبی تقسیم کردند، اما به دلیل هیجانی شدن حقیقی‌ها متاسفانه ما شاهد صف فروش در بازار هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر حتی به صورت لفظی هم حمایت از این بازار را شاهد نبوده و به همین دلیل عده زیادی قصد فروش و خروج از این بازار را دارند.

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از افراد نیز به نقدینگی نیاز دارند و به همین دلیل اقدام به فروش کردند و در مجموع جو خوبی در بازار وجود نداشته و این بازار از کمبود شدید نقدینگی رنج می‌برد.

کد خبر: ۹۰٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha