۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
ضرورت برخورد با زیرزمینی شدن فعالیت‌ها/ بیماری همواره آریشگران را تهدید می کند
جدال معیشت با کرونا در صنف آرایشگران البرز؛

ضرورت برخورد با زیرزمینی شدن فعالیت‌ها/ بیماری همواره آریشگران را تهدید می کند

کرج- صنف آرایش و پیرایشگران در کرج در روزهای پایانی سال شرایط سختی را می گذرانند و به دستور اصناف و اتحادیه، فعالیت بخش زنانه این صنف ممنوع شد اما بخش مردانه آن با رعایت شرایط بهداشتی به فعالیت خود ادامه می دهد.

خدیجه ستارزاده- روزهای پایانی هر سال برخی مشاغل رونق بیشتری دارند، هم استقبال مردم از خدمات یا کالاهایی خاص در ماه اسفند بیشتر و هم بازار این صنوف داغ تر می شود. آرایشگری یکی از این صنف هاست که به رسم و فرهنگ ایرانی و استقبال از نوروز در روزهای پایان سال بازارشان رونق خاصی دارد اما امسال با ورود یک بیماری و مهمان ناخوانده بازار آرایشگران نیز مانند برخی مشاغل دیگر از سکه افتاده و تامین معیشت این صنف دغدغه و نگرانی دیگری بر فکر و خیال بیماری برای شاغلان این صنف اضافه کرد.

در کرج آرایشگاه های مردانه با الزام به رعایت موازین بهداشتی فعال هستند اما آرایشگاه های زنانه از هفته گذشته از فعالیت ممنوع شده اند، ممنوعیتی که طبق برخی شواهد و همچنین اظهارات خود مسئولین با به خانه کشیدن فعالیت خطرناک تر شده است. چرا که با فعالیت این صنف در خانه و به دور از چشم و نظارت میزان خطر و احتمال ابتلا و شیوع بیماری کرونا افزایش می یابد.

یکی از پیرایشگران مردانه در کرج در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: از طریق اتحادیه آرایشگران مردانه به طور مرتب نظارت و سرکشی روی کار ما انجام می شود و با توصیه های مرتبط از طریق ناظران و کارشناسان و همچنین پیامک های آموزشی اتحادیه، ما و دیگر همکاران با رعایت نکات بهداشتی به فعالیت خود ادامه می دهیم.

به گفته بانویی در کرج مدیر آرایشگاهی که همیشه به آن مراجعه می کرده با توجه به تعطیل شدن سالن زیبایی به دستور اتحادیه و اصناف، کارهای مشتریان خود را در خانه انجام می دهد و در پاسخ به مشتریان تماس گیرنده برای آنها در خانه وقت تعیین می کند.

در حالیکه این امر خود می تواند در حین فرآیند کار، رفت و آمد و پرداخت پول عاملی برای گسترش بیماری باشد.

یک آرایشگر زنان در کرج نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سرپرست خانوار است و تامین معاش مادر و فرزندانش بر عهده وی بوده و زندگی بر اساس درآمد روزانه اش می چرخد گفت: تعطیلی کار ما مشکلات زیادی برایمان به همراه دارد.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت و پیشگیری از گسترش بیماری و نگرانی از طولانی بودن این ممنوعیت کار گفت: کاش اجازه می دادند با رعایت موارد بهداشتی به کار ادامه دهیم. 

تعطیلی آرایشگاه های زنانه یکی از راه های کنترل گسترش ویروس کرونا

رییس اتاق اصناف مرکز استان البرز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با توجه به مصوبه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا یکی از راههای کنترل گسترش ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن تعطیل کردن تمامی آرایشگاههای زنانه بود.

«بهروز حصاری» با تاکید بر ضرورت رعایت و همکاری تمامی واحدهای صنفی مذکور و اعلام تعطیلی آرایشگاه ها و سالن های زیبایی زنانه گفت: با متخلفین در این حوزه برخورد قاطع و قانونی صورت می گیرد.

حصاری با اشاره به تعطیلی و متضرر شدن بسیاری از اصناف «مانند صنف آرایشگران» در دوران شیوع کرونا  گفت: در حال پیگیری تخفیف مالیات و عوارض اصناف به دلیل متضرر شدن اصناف در این دوران هستیم.

وی با اشاره به اینکه با شیوع این بیماری رکود حاکم بر بازارتشدید شد، افزود: به هر حال اولویت با سلامت مردم است و ما نیز ناچاریم برای جلوگیری از شیوع این بیماری مشارکت لازم را داشته باشیم.

حصاری اظهار کرد: با متضررشدن صنوف در این دوران اتاق اصناف ایران از طریق مسئولان کشوری در حال پیگیری است. اکنون نیز تصمیماتی گرفته شده و تصمیمات دیگری نیز در دست اتخاذ است که به محض ابلاغ، به اطلاع اصناف می رسد.

آرایشگران به دلیل قرار داشتن مداوم در معرض بیماری همیشه مراقبت های لازم را دارند

رییس اتحادیه آرایشگران مردانه کرج هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شغل آرایشگری از گذشته و همیشه با خطر انواع ویروس، بیماری هایی مانند ایدز، هپاتیت و ... همراه بوده و هست برای همین این صنف همیشه در خط مقدم حفظ سلامت بوده و با استفاده از الکل، مواد ضدعفونی کننده، ساولن و ... مراقبت های لازم را انجام می دهند.

«رامین حشمدار» با بیان اینکه به صورت دوره ای و منظم از همه واحدها بازرسی داریم و نظارت های لازم انجام می شود افزود: ۷۰ نماینده تام الاختیار تعیین کردیم که به طور مرتب بر فعالیت آرایشگاه ها نظارت دارند و با توجه به گستردگی و تعداد واحدهای صنفی هر منطقه تعداد مشخصی از این نماینده روزانه بر فعالیت آرایشگران نظارت دارند و در مجموع آرایشگران کرج زیر ذره بین اتحادیه قرار دارند.

حشمدار با بیان اینکه هر چند وقت یک بار کلاس و جلسات آموزشی برای اعضای صنف برگزار می شود، افزود: بعد از شیوع بیماری کرونا در کشور چین نیز با پیش بینی این موضوع، برای آرایشگران کلاس های توجیهی و آموزش برگزار کردیم.

وی با اشاره به اینکه کارکنان این صنف همه مرد هستند و  وضعیت معاش خانواده های آنها مهم است، گفت: تعطیلی واحدها چاره کار نیست چرا که مشکلات اقتصادی و نداشتن درآمد برای آنها مشکلات و آسیب های زیادی را به همراه دارد.

راهکارهای پیشگیری از شیوع ویروس در آرایشگاه های مردانه

حشمدار گفت : برای پیشگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا به آنها تاکید شده که نوبت دهی به گونه ای باشد که مشتریان تک تک حضور داشته باشند و از تجمع جلوگیری شود. استفاده از ماسک و دستکش هم برای آنها الزام و تاکید شده به طور مداوم محیط آرایشگاه را هم ضد عفونی کنند و با رعایت همه موازین بهداشتی به فعالیت خود ادامه دهند.

حشمدار خاطرنشان کرد: آرایشگاه های مردانه به دلیل ماهیت کار « کوتاهی مو و اصلاح و شست و شوی بعد از آن با کف و صابون» و استفاده از سشوار که گرمازاست و آلودگی را از بین می برد کمتر در معرض خطر و ابتلا قرار دارند.

رییس اتحادیه آرایشگران با تاکید بر اینکه راه درمان بیماریها تعطیلی نیست، گفت: با درنظر گرفتن اینکه هر روز امکان ورود یک ویروس یا بیماری هست باید همیشه با رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی آمادگی مقابله با آنها را داشته باشیم.

حشمدار با بیان اینکه مشخص نیست دوره این بیماری چقدر طول بکشد تاکید کرد با تعطیلی این صنوف امکان انتقال کار به خانه ها وجود دارد که این امر به دلیل نبود نظارت و موارد کامل بهداشتی ریسک خطر و شیوع بیشتری دارد. بهترین کار رعایت خود آرایشگران و نظارت و بازرسی نماینده های ماست.

حشمدار گفت: خوشبختانه تاکنون در صنف آرایشگران مرد در کرج مبتلا به کرونا نداشتیم و راه انتقال هم از این صنف نبوده که این نشانگر رعایت همه جانبه اعضا است.

وی با بیان اینکه اولین مدرکی که از اعضا مطالبه می کنیم پروانه بهداشت« فردی و محیطی» است افزود: به طور مرتب دوره های آموزشی برای پیشگیری از ابتلا انواع بیماری مانند ایدز، هپاتیت و ... را برگزار می کنیم که این اواخر برای بیماری کرونا هم دوره آموزشی برگزار شد.

حشمدار با بیان اینکه برای گرفتن تجهیزات لازم برای ضدعفونی و پیشگیری از بیماری کرونا با فرمانداری و استانداری مکاتبه شده تا اقلامی را در اختیار اتحادیه قرار دهند که بتوانیم بین آرایشگران توزیع کنیم، افزود: متاسفانه این امر محقق نشد. در حالیکه در کنار بازدیدهای روزانه و آموزشهای گفتاری نمایندگان ما در آرایشگاه ها بهتر بود اقلام مورد مورد نیاز برای پیشگیری هم در اختیار آنها قرار داده می شد.

شکل گیری آرایشگاه های زیرزمینی در کرج

رییس اتحادیه آرایشگران زنانه کرج هم با بیان اینکه از روز پنجشنبه ۱۵ اسفند توقف فعالیت آرایشگاه های زنانه بخشنامه و به اتحادیه ابلاغ شده است، گفت: ما به همه واحد های صنفی ابلاغ کردیم که به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری فعالیت آنها ممنوع است و برای اطمینان از توقف فعالیت آنها بازرسی و نظارت از طریق اصناف و اتحادیه انجام می شود.  

«مونا ناظری» با تایید شکل گیری آرایشگاه های زیرزمینی در کرج اظهار کرد: ما با تعطیلی واحدهای صنفی مخالف بودیم چرا که در سالن ها با رعایت اصول بهداشتی و همچنین نظارت بر فعالیت آنها، تاکید بر نوبت دهی تک نفره و کار آنها به دور از تجمع می شد با ریسک کمتری فعالیت کرد، اما اکنون با کار در خانه بدون رعایت اصول بهداشتی و نبود نظارت بر فعالیت آنها احتمال گسترش بیماری بیشتر است.

فعالیت ۱۱۰۰ آرایشگاه مجوزدار و ۵هزار واحد بدون مجوز در کرج

ناظری با بیان اینکه حدود ۵ هزار واحد صنفی آرایشگری زنانه در کرج داریم که هزار و۱۰۰ واحد از آنها مجوز دارند گفت: تیم های بازرسی اتحادیه، اصناف و تعزیرات همیشه به طور مستمر نظارت روی فعالیت سالن ها و آرایشگاه ها دارند و این روزها با جدیت بیشتری نظارت دارند.

وی در پاسخ به اینکه اجرای اقدامات پزشکی زیبایی در آرایشگاه ها قانونی است یا خیر گفت: آرایشگاه ها به هیچ وجه این اجازه را ندارند و ما با جدیت این موضوع را پیگیری می کنیم اما در نهایت برخی از واحدهای صنفی تخلفاتی در این زمینه دارند.

ناظری با اشاره به اینکه در این صنف هم مانند هر صنف دیگر تخلفاتی انجام می شود و نظارت مدام بر صنف آرایشگران نیز ضرورت دارد، گفت: با توجه به اینکه در بازرسی اتاق اصناف یک بازرسی و یک کارمند داریم که مسئول بازرسی از تمام واحدهای صنفی ماست در طول روز به چند مورد محدود می توانند بازرسی و سرکشی کنند و محدودیت و کم بودن نیروی بازرسی و نظارت، فرصتی برای متخلفان در این حوزه است تا در فاصله زمانی بازرسی ها با تغییر مکان به چند خیابان فاصله به فعالیت غیرقانونی و تخلفات خود ادامه دهند.

رییس اتحادیه آرایشگران کرج اظهار کرد: با توجه به نوع تخلف صنف آرایشگران اخطارهای زمان بندی شده از ۵  تا ۱۰ روز به آنها داده می شود تا برای پیگیری و رفع مانع مراجعه کنند.

ناظری با بیان اینکه برخی از این تخلفات به دلیل نداشتن مجوز است گفت: اتحادیه به آنها ۵ روز مهلت می دهد تا برای گرفتن مجوز مراجعه و پیگیری کنند. برخی دیگر که به دلیل موارد غیربهداشتی و کارهای غیرقانونی از اماکن اخطار می گیرند از ۷ تا ۱۰ روز فرصت دارند تا برای پیگیری مراجعه کنند.

وی افزود: در صورت عدم مراجعه واحدها در دور بعدی بازرسی ها دوباره به همان واحدها سرکشی و این بار پلمب می شوند.

کد خبر: ۹٬۰۲۱

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha