۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
تعیین نرخ فولاد با نوسان ۳ درصد

تعیین نرخ فولاد با نوسان ۳ درصد

سبحانی، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: دامنه نوسان سه درصدی در بورس راهکار درست و منطقی است و با دخالت های دستوری نباید در فرآیند طبیعی تعیین قیمت موانع ایجاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، محمد صادق چیت‌ساز، عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی توزیع کنندگان آهن و فولاد، با اشاره به تصمیم جدید بورس کالا مبنی بر دامنه نوسان سه درصدی در بورس کالا اذعان  کرد: این راهکار بورس برای پیشنهاد قیمتی منفی و مثبت ۳ درصد موجب کاهش نوسان قیمت ها در بازار خواهد شد، وقتی قیمت ها شفاف و مشخص باشد ریسک کمتری شامل سرمایه های تولیدکنندگان و خریداران خواهد شد و امنیت کاری و شغلی بیشتر خواهد شد و بنظر می رسد این طرح مناسب و کارساز باشد.

محمد صادق چیت‌ساز در ادامه افزود: شرایط مشابه برای بازار سهام و اوراق بهادار هم مانند بورس کالا وجود دارد، یعنی گاهی قیمت ها بالا می رود و گاه پایین می آید که در بورس کالا چون شیوه قیمت گذاری ها مستقیم و البته با دخالت های زیاد مسئولان شورای بورس است، گاه کالایی که امروز از بورس خریداری می شد یک ماه بعد با کاهش قیمت عرضه می شد که همین امر ضرر و زیان زیادی را برای صاحبان سرمایه برجای می گذاشت. وی تصریح کرد: بسیاری از سرمایه گذاران و مشتریان از نوسان قیمت ها گلایه داشتند و مشکلات متعددی را برای آنان ایجاد می کرد لذا برای اینکه این نوسان گرفته شود و قیمت ها خیلی پایین و بالا نرود بورس کالا منفی و مثبت ۳ درصد را تعیین کرد و بنظر می رسد این رقم سه درصد رقم مناسب و کارسازی می باشد.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی توزیع کنندگان آهن و فولاد در پاسخ  به این سوال که  اگر رقم پیشنهادی همیشه افزایشی باشد روند تصاعدی قیمت ها را موجب خواهد شد گفت: اگرقیمت ها  افزایشی باشد روندی مناسب برای صادرات ایجاد خواهد کرد زیرا موجب فراهم شدن شرایط مناسب صادرات، ارز آوری بیشتر و در نهایت تقویت صادرات خواهد شد. چیت ساز درباره احتمال کاهش توان خرید مشتریان داخلی با پیشنهاد افزایش قیمت ها افزود: پیشنهاد منفی و مثبت ۳ درصد معاملات را در یک چارچوب منظم قرار می دهد و طبق قانون خرید و فروش صورت می گیرد به نظر می رسد این طرح بتواند تا حدودی مشکلات بورس کالا را حل کند.

بهرام سبحانی رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، نیز در رابطه با دامنه نوسان سه درصدی در بورس کالا اذعان کرد: دامنه نوسان سه درصدی در بورس راهکار درست و منطقی است وبا دخالت های دستوری نباید در فرآیند طبیعی تعیین قیمت موانع ایجاد کرد. رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران  در ادامه افزود: این اتفاق پیش از این در بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار نیز افتاده است اما بالاخره قیمت محصولات فولادی باید در جایی مثل بورس کالا قیمت گذاری شود و می توان اذعان داشت قیمت گذاری محصولات فولادی در فضایی مثل بورس کالا اقدام درستی است.

وی در پایان افزود: زمانی که که بورس محل عرضه کالاها باشد باید برای تعیین قیمت پایه بر اساس بازار نیز محلی را در نظر گرفت که با سنجش حجم عرضه و تقاضا قیمت پایه را تعیین و کشف قیمت کند، البته حجم تولید محصولات فولادی از عوامل اثرگذار در این بخش است.

کد خبر: ۹۰٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha