۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
سازمان تجارت محصولات کشاورزی دلالان را حذف می‌کند
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس:

سازمان تجارت محصولات کشاورزی دلالان را حذف می‌کند

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: پس از بررسی شور دوم طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی این طرح به منظور مطالعه نمایندگان بر روی سامانه بارگذاری می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید جواد ساداتی‌نژاد، در تشریح نشست امروز (یکشنبه ۲ خردادماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: در نشست امروز شور دوم طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی در دستورکار قرار گرفت و این طرح مجددا بررسی شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، افزود: در جلسه امروز پیشنهادات نمایندگان و دستگاه‌های مختلف در زمینه طرح تقویت امنیت غذایی بررسی و اصلاحات لازم اعمال شد. این طرح به منظور مطالعه نمایندگان برروی سامانه بارگذاری می‌شود و در دستور کار هفته سوم خردادماه صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش این طرح در راستای تقویت بخش خصوص فعال در حوزه کشاورزی، گفت: یکی از اهداف طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی تقویت جایگاه بخش خصوصی و کاهش بروکراسی اداری است.

قیمت گذاری دستوری ایجاد صفوف خرید مرغ در پایان سال گذشته را به همراه داشت
وی با اشاره به اینکه یکی از رنج‌های بخش خصوص قیمت‌های دستوری در حوزه محصولات کشاورزی بود که توسط ستاد تنظیم بازار در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌شد، ادامه داد: بخشی از دلایل تشکیل صف‌های خرید مرغ و مشکلات موجود در زمینه تامین آن در پایان سال گذشته قیمت گذاری‌های دستوری بود.

طرح تقویت امنیت غذایی اجازه تعیین قیمت محصولات کشاورزی را به دولت نمی‌دهد
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سال گذشته در گام اول با اصلاح قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، کشاورزان بخش خصوصی را به حوزه تعیین قیمت وارد کردیم، عنوان کرد: اکثریت اعضای ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی را نمایندگان بخش خصوصی و کشاورزان تشکیل می‌دهند و اجازه نمی‌دهیم دولتمردان قیمت ‌ها را مشخص کنند.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه با تدوین طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی به دنبال افزایش قدرت بخش خصوصی هستیم، گفت: بدلیل علمکرد ضعیف بخش خصوصی در زمینه بازرگانی  محصولات کشاورزی سازمان تجارت محصولات کشاورزی ایجاد شده تا از این بخش حمایت کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دلالان در تجارت داخلی و خارجی سرمایه کشاورزان را از جیب او خارج می‌کنند، عنوان کرد: سازمان تجارت محصولات کشاورزی در قالب اجرای طرح تقویت امنیت غذایی ایجاد می‌شود تا از کشاورزان حمایت و دلالان و واسطه‌ها را حذف کند.

وی با بیان اینکه با تشکیل شورای پشتیبانی و رفع موانع تولید نقطه هدف ما نگاه به حمایت از کشاورزان به عنوان بخش خصوصی است، تصریح کرد: شورای پشتیبانی و رفع موانع تولید این امکان را دارد که موانع را بدون بروکراسی حذف و اجازه ندهد در سطح استان و وزارتخانه گسترش پیدا کند.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی مسیر اخذ مجوزها را  کوتاه و تعداد آنها نیز کاهش می‌دهد، ادامه داد: فرد متقاضی احداث واحد دامپروری بر اساس قانون نظام جامع دامپروری باید چهار مجوز موافقت اصولی، پروانه تاسیس، پروانه بهره‌برداری و پروانه بهداشتی را دریافت کند.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، افزود: با اجرای طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی متقاضیان احداث واحدهای دامپروری تنها باید پروانه تاسیس را از نظام مهندسی کشاورزی و پروانه بهره‌برداری بهداشتی را از نظام دامپزشکی دریافت کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس ماده ۹ طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی باید تمامی تشکل‌ها و انجمن‌های بخش کشاورزی، دامپروری و منابع طبیعی تنها یک تشکل فراگیر به همراه شعبه در سطح شهرستان‌ها داشته باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دلیل عدم حضور تشکل‌ها در بازار تعداد بسیار زیاد آنها است، افزود: در حوزه تولید مرغ گوشتی چندین اتحادیه و انجمن وجود دارد که مانع از وحدت فرماندهی و مذاکره با دولت هستند در صورتی بخش خصوصی قدرت دارد که یک اتحادیه فراگیر داشته باشد و تنها یک فرد با دولت و کمیسیون کشاورزی مجلس مذاکره کند.

طرح تقویت امنیت غذایی گام دوم در تحول کشاورزی ایران است
ساداتی نژاد در پایان، خاطرنشان کرد: طرح تقویت امنیت غذایی گام دوم در تحول کشاورزی ایران است و با اجرای آن باید بروکراسی حوزه کشاورزی را حذف و تمرکز اختیارات تصمیم گیری را در بخش کشاورزی ایجاد شود.

کد خبر: ۹۰٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha