۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
ضرورت تجدید نظر در ارزش پایه صادراتی سنگ آهن هماتیتی
رئیس خانه معدن ایران در نامه ای خواستار شد

ضرورت تجدید نظر در ارزش پایه صادراتی سنگ آهن هماتیتی

رئیس خانه معدن ایران در نامه‌ای به اسدالله کشاورز معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ضمن انتقاد از صدور بخشنامه های متناقض، خواستار تجدید نظر در ارزش پایه صادراتی سنگ آهن هماتیتی معادن کشور شد.

بازار؛ گروه صنعت: در این نامه «محمد رضا بهرامن» رئیس خانه معدن ایران تاکید کرده است که با عنایت به عدم توجیه فنی و اقتصادی فرآوری سنگ آهن هماتیتی مورد مصرف کارخانجات سیمان داخل کشور و از طرفی به دلیل صدور بخشنامه های متعدد و متناقض و بدون پشتوانه کارشناسی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران بدون لحاظ نمودن قیمت واقعی فروش و هزینه های تولید بهره برداران فعال در معادن سنگ آهن هماتیتی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

رئیس خانه معدن ایران یادآورشد: ادامه این روند منجر به تعطیلی معادن یاد شده خواهد شد، لذا با توجه به موارد پیش گفته ضمن بررسی این موضوع مهم اقدامات حمایتی لازم با هماهنگی گمرک به عمل آمده تا بتوانیم در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی شاهد رشد و شکوفایی بیشتر فعالیت معادن سنگ آهن هماتیتی و جلوگیری از تعطیلی این معادن در کشور باشیم

سنگ آهن هماتیت یکی از انواع سنگ آهن می باشد که به واسطه ویژگی های خاصش از آن در بسیاری از صنایع مختلف بهره گرفته و در زندگی روزمره ما بسیار اهمیت دارد.

سنگ آهن به دلیل اینکه هم بسیار مستحکم هست و هم در دسترس و ارزان می باشد در زندگی ما انسان ها جای بسیار با ارزشی دارد و اصول و بنای خانه سازی ها و شهر سازی ها با استفاده از سنگ آهن می باشد. از این رو استفاده از سنگ آهن توانسته است به زندگی بشر پیشرفت بسیار زیادی ببخشد و زندگی ما را به سمت و سوی رشد روز افزونی ببرد.

سنگ آن هماتیتی چیست
سنگ آهن هماتیت برای استفاده در صنایع سیمان بسیار مناسب است. برای این منظور، سنگ آهن تولید شده در دو (۰-۴۰) میلیمتر و (۰-۳۰۰) میلیمتر ارائه شده است.

روش تولید این است که کلوخه از معادن با تلاش های کارگران و تاریخ شناسان و کارشناسان فنی در زمینه های زمین شناسی، اکتشاف و استخراج به طور مستقیم از معادن استخراج و بعد تا مقدار معینی، به طور مستقیم به بازار توزیع شده می گردد.

خصوصیات سنگ آهن بر اساس نوع مصرف و محل تولید و تهیه متفاوت است. به عنوان مثال سنگ معدن آهن که در استاندارد سنتی قابل استفاده است ممکن است در روش های جدید استفاده نگردد. به این ترتیب، اشاره شده است که نه تنها مشخصات سنگ آهن در انواع استفاده متفاوت است، بلکه در مکان های مختلف متفاوت است. حتی در مورد هر کوره بزرگ یا روش بازیابی مستقیم، مشخصات آهن باید مطابق با نوع کوره، ظرفیت، ارتفاع آن و غیره باشد.

سنگ آهن مهم ترین مواد خام برای تولید آهن و فولاد است. به طور کلی، بخش عمده ای از سنگ آهن معمولا در تولید آهن و فولاد (کوره /با کنترل بالا) مورد استفاده قرار می گیرد و تنها بخشی از آن در روش های دیگر، به ویژه کاهش مستقیم، مصرف می شود به طوری که کل مقدار سنگ آهن استخراج شده در جهان استخراج مصرف می شود، کمتر از ۱۰٪ برای بازیابی مستقیم استفاده می شود و بیش از ۹۰٪ در کوره مصرف می شود.

سنگ آهن از معادن بهره برداری می شود، اما در هر معدن مختلفی نوع سنگ آهن های آن با یکدیگر متفاوت است. سنگ آهن نیز سنگ کانی می باشد که نوع های مختلفی دارد. به دلیل اینکه سنگ کانی های موجود در سنگ آهن های مختلف متفاوت می باشد، نوع سنگ آهن نیز متفاوت است.

از لحاظ تفاوت نوع کانی سنگ های آهن به موارد زیر دسته بندی می شوند.

سنگ آهن هماتیت

سنگ آهن مگنتیت

سنگ آهن زئولیت

سنگ آهن لیمونیت

سنگ آهن سیدریت

ویژگی های سنگ آهن هماتیت 
سنگ آهن هماتیت از انواع کانی ها می باشد. این سنگ آهن داراری فرمول شیمیایی (Fe۲O۳) است و همچنین این کانی به وسیله ی آب و اسید کلریک تمیز می شود. از ویژگی های این سنگ آهن می توان به ضد زنگ بودن آن اشاره کرد. این سنگ آهن از کانسارهای مهم آهن می باشد. می توان از پودر سنگ آهن هماتیت در زنگ سازی نیز استفاده کرد. شکل ظاهری این سنگ آهن فلس دار و دانه دانه است و به رنگ قرمز قهوه ای و به صورت صدفی و فلزی می باشد.

کد خبر: ۹۰٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha