۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
داغ گرانی مواد اولیه بر پیشانی شهر جهانی «مبل منبت»| صنعت مبلمان ملایر چشم انتظار حمایت است
بازار گزارش می‌دهد؛

داغ گرانی مواد اولیه بر پیشانی شهر جهانی «مبل منبت»| صنعت مبلمان ملایر چشم انتظار حمایت است

همدان - این روزها فعالان مبل منبت در دل شهر جهانی این هنر درحالی مشغول به کار هستند که گرانی مواد اولیه رنج آفرین بوده و این موضوع باعث جدا شدن بسیاری از این هنرمندان از عرصه صنایع دستی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ملایر اردیبهشت سال ۹۶ به عنوان شهر ملی منبت ثبت شد و پس از آن پرونده ثبت جهانی آن در دستور کار قرار گرفت تا اینکه در نهایت دی ماه سال ۹۸ بازرسان شورای جهانی صنایع دستی از شهرک صنعتی مبلمان حاجی آباد، واحدهای نمایشگاهی، بازار مبل، چند واحد کارگاهی در سطح شهر، مرکز نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز تحقیقات و توسعه مبل و منبت دانشگاه ملی ملایر، واحدهای نمایشگاهی کوچه کارخانه قند، بلوار شهید بهشتی، مرکز فنی و حرفه‌ای آموزش خواهران و منبت کاری‌های سطح شهر بازدید کردند.

بهمن ماه همان سال طبق اعلام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شورای جهانی صنایع دستی سه شهر و یک روستای ایران را در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی ثبت کرد که منبت ملایر از استان همدان یکی از این سه شهر بود که در فهرست شهرهای جهانی قرار گرفت.

همین امتیاز سبب شد در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان توسعه و ایجاد خوشه‌های صنعتی و صنایع دستی جزء اقدامات محرک و اولویت‌دار شهرستان ملایر مطرح شود

بر اساس این گزارش شیراز از استان فارس به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، زنجان به عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی قرار گرفتند تا در نتیجه آن، قدم‌ها در شهرستان ملایر به سمت و سوی معرفی بهتر مبل منبت هدایت شود.

همین امتیاز سبب شد در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان توسعه و ایجاد خوشه‌های صنعتی و صنایع دستی جز اقدامات محرک و اولویت‌دار شهرستان ملایر مطرح شود چراکه در این زمینه جایگاه مبل و منبت به‌وضوح قابل رؤیت بود.

تهیه سند راهبردی چهارساله توسعه مبلمان‌منبت ملایر

بر همین اساس دی ماه سال گذشته بود که ابراهیم جلیلی رئیس میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر با اشاره به فرارسیدن اولین سالروز ثبت ملایر به عنوان شهرجهانی مبلمان‌ منبت در شورای‌ جهانی صنایع‌دستی، گفت: اخذ مجوز هنرستان چوب توسط دانشگاه آزاد، جانمایی و نصب کتیبه شهر جهانی مبلمان، تهیه سند راهبردی چهارساله توسعه مبلمان‌منبت ملایر توسط شهرداری، توسعه ۲۰ هکتاری شهرک خوشه مبلمان و امضای توافق نامه تسهیلات فروش مبلمان با بانک کشاورزی از فعالیت‌های ستاد ارتقاء شاخص‌های شهرجهانی ملایر در یکسال گذشته است.

داغ گرانی مواد اولیه بر پیشانی شهر جهانی «مبل منبت»/ صنعت مبلمان ملایر چشم انتظار حمایت است

اما حال باید دید آیا این روزها، فعالین این عرصه از وضع موجود راضی هستند و آیا جهانی شدن مبلمان منبت ملایر فصل جدیدی به روی این هنر صنعت گشوده و آیا توانسته ایم در سایه سار این موقعیت از هنرمندان و فعالین این عرصه حمایت کنیم؟ در یک جمله باید بررسی کنیم این روزها وضعیت تولید، فروش و صادرات مبل و منبت در دل شهر جهانی آن چگونه است؟

در این راستا پای صحبت های سعید چهاردولی؛ تولیدکننده مبل یالین ملایر و فرشاد روستایی؛ تولیدکننده مبل وزرای ملایر نشستیم که در ادامه متن این گفتگوها را می خوانید:

قیمت پارچه ۳۰ هزار تومانی تا ۵۰۰ هزار تومان بالا رفته است
سعید چهاردولی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سال ها است که در این عرصه فعالیت دارد، عنوان کرد: متاسفانه این روزها شاهد افزایش بسیار قیمت مواد اولیه هستیم.

وی با بیان اینکه مواد اولیه این روزها به صورت روز به روز افزایش قیمت دارد، عنوان کرد: پارچه ای که برای مبلمان استفاده می کنیم، اگر پارچه ای معمولی و عرف بازار باشد، قیمتش در حال حاضر، به متری ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

پارچه ای که اول فروردین ماه ۹۹ متری ۳۰ هزار تومان خریداری می کردیم در ۲۹ اسفندماه ۹۹ به متری ۱۰۰ هزار تومان رسید  و همین پارچه در اوایل فروردین ۱۴۰۰ یعنی کمتر از یک هفته به متری ۱۲۰ هزار تومان رسید

این تولید کننده مبلمان با بیان این موضوع ادامه داد: پارچه ای که اول فروردین ماه ۹۹ متری ۳۰ هزار تومان خریداری می کردیم، در ۲۹ اسفندماه ۹۹ به متری ۱۰۰ هزار تومان رسید و همین پارچه، در اوایل فروردین ۱۴۰۰ یعنی کمتر از یک هفته به متری ۱۲۰ هزار تومان رسید.

چهاردولی با تصریح بر اینکه این گرانی ها در حالی بود که تقاضایی برای خرید پارچه وجود نداشت، عنوان کرد: از سوی دیگر، چوب راش که وارداتی است این روزها با افزایش قیمت روبرو شده به نوعی که شاهد هستیم هزینه گمرکی آن ۳۵ درصد افزایش دارد.

داغ گرانی مواد اولیه بر پیشانی شهر جهانی «مبل منبت»/ صنعت مبلمان ملایر چشم انتظار حمایت است

وی در خصوص ادامه کارش مطرح کرد: از یک سو تنها این حرفه را بلد هستیم و چون در عرصه تولید هستیم به این کار اعتیاد پیدا کرده ایم و از سویی دیگر، عده زیادی از کنار این کارها، نان به خانه هایشان می برند و جرات ندارم که نان آن ها را قطع کنم.

 کج دار و مریز پیش می روم/ در اولویت مسئولین استانی نیستیم
چهاردولی عنوان کرد: سال گذشته نجارم از خودم بیشتر درآمد داشت و به نوعی می توانم بگویم به صورت کج دار و مریز پیش می روم و حتی این روزها، کارگرانم که وضعیت کارگاه و تولید و البته فروش را دیده اند، از من می خواهند که بیمه آن ها را قطع کنم تا بتوانم سر پا بمانم.

این تولید کننده مبلمان در شهرستان ملایر با ابراز ناراحتی و گلایه مندی مطرح کرد: یک سوم شاغلین به کار ما از صنعت چوب نان می خورند، اما این موضوع برای مسئولین استانی اهمیتی ندارند و آن ها به دنبال اقتصادهای کلان و سرمایه گذاری ها در این عرصه ها هستند هر چند حرف زدن از مبل و منبت دردی را دوا نمی کند چرا که در اولویت مسئولین استانی نیستیم.

ضربه گرانی ها بر تولید و فروش مبلمان ملایر
فرشاد روستایی یکی دیگر از تولیدکنندگان مبل در شهرستان ملایر و مدیر تولیدی و نمایشگاه مبل در روستای آورزمان شهرستان ملایر ۱۵ تا ۲۰ نیروی کار ۹ سالی می شود که در این حرفه مشغول به کار است.

این تولیدکننده مبل در شهرستان ملایر در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه این روزها تولید مبلمان در شهرستان ملایر به سختی در حال پیش روی است، اظهار کرد: افزایش قیمت چوب از یک سو و افزایش قیمت سایر مواد اولیه از سوی دیگر موجب سختی کار ما شده است.

قیمت پارچه ای که متری ۴۰ هزار تومان خریداری می کردیم، هم اکنون افزایش قیمت سه برابری دارد

وی با بیان اینکه متاسفانه قیمت پارچه و اسفنج نیز افزایش بسیاری داشته است، اظهار کرد: قیمت پارچه ای که متری ۴۰ هزار تومان خریداری می کردیم، هم اکنون افزایش قیمت سه برابری دارد.

داغ گرانی مواد اولیه بر پیشانی شهر جهانی «مبل منبت»/ صنعت مبلمان ملایر چشم انتظار حمایت است

روستایی با بیان اینکه نه تنها تولید مبلمان با مشکلاتی از این دست روبرو شده است، بلکه فروش مبلمان نیز دیگر به صرفه نیست، گفت: از یک سو، کسادی بازار را شاهدیم و از سویی، قیمت تمام شده یک دست مبلمان به حدی بالا رفته که فروش آن برایمان صرف نمی کند.

در همین زمینه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: موضوع واردات چوب و مواد اولیه امروز یک معضل جدی برای صنعت مبل و منبت ملایر است و همه دست اندرکاران این صنعت باید برای رفع موانع و مشکلات آن تلاش کنند.

باید به ظرفیت های منطقه ای و توسعه صنایع خرد و کوچک توجه ویژه داشت

حجت الاسلام احد آزادیخواه بابیان اینکه به شدت نیاز به توسعه اشتغال در کشور داریم ضمن اینکه باید توجه ویژه به ظرفیت های منطقه ای و توسعه صنایع خرد و کوچک داشت، گفت: این اقدام راهکاری مهم برای برون رفت از معضل بیکاری است.

حجت الاسلام آزادیخواه تنوع در تولید محصولات مبلمان منبت را مورد تاکید قرار داد و گفت: در ملایر رنگین کمان متنوعی در شهرک‌ های صنعتی همچون صنایع غذایی، صنایع دستی، صنعت و سایر بخش ها داریم که در سایر نقاط کشور کمتر این تنوع دیده شده و این امر برگرفته از ظرفیت های منطقه ای است.

وی شهرک صنعتی مبلمان حاجی آباد را یکی از شهرک های فعال و در حال رشد و توسعه دانست و بیان کرد: طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بیش از ۴۲ هزار شغل در حوزه صنایع دستی ایجاد شده که به طور قطع سهم ملایر از این میزان اشتغال بیش از هشت هزار تن است.

داغ گرانی مواد اولیه بر پیشانی شهر جهانی «مبل منبت»/ صنعت مبلمان ملایر چشم انتظار حمایت است

به هر حال این روزها فعالان مبل منبت در دل شهر جهانی این هنر درحالی مشغول به کار هستند که گرانی مواد اولیه رنج آفرین و این موضوع باعث جدا شدن بسیاری از این هنرمندان از عرصه صنایع دستی شده است.

با خاموش شدن چراغ کارگاه‌های تولیدی در عرصه مبل و منبت، نه تنها نام جهانی این شهر بر بدنه آن سنگینی خواهد کرد بلکه بسیاری از فعالین این عرصه نیز وارد خیل بیکاران خواهند شد

این در حالی است که با خاموش شدن چراغ کارگاه‌های تولیدی در عرصه مبل و منبت، نه تنها نام جهانی این شهر بر بدنه آن سنگینی خواهد کرد بلکه بسیاری از فعالین این عرصه نیز وارد خیل بیکاران خواهند شد چراکه طبق آخرین صحبت ها، در استان همدان تعداد فعالان حوزه صنایع دستی که از سامانه مجوز برای آن ها صادر شده بسیار زیاد است به نوعی که هم اکنون تعداد ۲۸ هزار و ۸۰۰ کارگاه با ۴۳ هزار شاغل در استان همدان فعالیت دارند که این میزان در شهرستان ملایر برابر چهار هزار کارگاه با ۱۷ هزار شاغل است یعنی در شهرستان ملایر، تولیدکنندگان مبل و منبت بخش اعظمی از این شاغلین را تشکیل می‌دهند.

بدین ترتیب، امید است تا مسئولین استانی که بارها سخن از پیش روی برای تحقق شعار سال را دارند، این بار قدمی در مسیر حمایت از تولید مبل و منبت، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها در این مسیر بردارند، تا دیر نشده و با خاموشی چراغ کارگاه ها و بیکاری یا نیمه فعال شدن ۱۷ هزار شاغل در این عرصه روبرو نشده ایم.

کد خبر: ۹۰٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha