۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
موافقت ضمنی مجلس با از سرگیری واردات لوازم خانگی
عضو کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد

موافقت ضمنی مجلس با از سرگیری واردات لوازم خانگی

دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است واردات لوازم خانگی به گونه ای بر اساس تعرفه گذاری باید اتفاق افتد که تولید کنندگان داخلی نیز توان رقابتی خود را از دست ندهند.

به گزارش بازار، الله وردی دهقانی با بیان اینکه اولویت سال ۱۴۰۰ حمایت از تولید داخلی است و باید با تمام توان از این تولید حمایت کنیم، افزود: تولید کنندگان لوازم خانگی باید نیاز داخل را جبران و تامین و به صادرات فکرکنند.

وی با بیان اینکه امکانات باید برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال مورد استفاده قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ما باید در این راستا حرکت کنیم و وزارت صمت هم باید سیاستی همسو را در پیش بگیرند.

دهقانی از لزوم تعرفه گذاری برای جبران کمبودها سخن گفت و تصریح کرد: تامین تقاضای مردم از این طریق باید مدیریت شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه واردات لوازم خانگی به گونه ای بر اساس تعرفه گذاری باید اتفاق بیافتد که تولید کنندگان داخلی نیز توان رقابتی خود را از دست ندهند، گفت: تولید داخل نباید تعطیل شود و از طرفی باید در موضع رقابت رشد پیدا کند.

دهقانی در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید وظیفه مجلس در جلوگیری از قاچاق چیست، خاطرنشان کرد: اگر نیاز به کالای وارداتی داریم، بایستی تدابیر و تسهیلاتی اتخاذ شود تا کالای خارجی از مبادی ورودی، نیاز داخل را تامین کند.

قاچاق در سطح عرضه دیده می شود
 اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در رابطه با اینکه تولید لوازم خانگی به تعرفه گمرکی بستگی ندارد، گفت: باید ببینیم که وقتی کشور به دلیل کرونا تعطیل بود، چه بلایی بر سر صنایع آمده است!

وی با اشاره به افزایش قیمت در صنایع فولاد، مس و قطعه سازی و نیز پتروشیمی ها اظهار کرد: تمام مولفه ها دست به دست هم می دهند تا کالای قاچاق ارزان تر تمام شود.

پازوکی ادامه داد: ورود یا خروج کالای قاچاق به ما توزیع کنندگان بی ارتباط است و آقایان باید پاسخگوی آن باشند.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر قاچاق ورودی در کالای ریز و درشت، خاطرنشان کرد: با این وجود قاچاق باز هم در سطح عرضه محسوس است.

پازوکی با بیان اینکه هیچ راه کار مشخصی برای جایگزینی قطعِ یک شبه ی واردات در صنعت لوازم نداشتیم و همچنان نداریم، افزود: دلیل را باید فعالان در وزارت صمت جواب دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در ادامه این گفتگوی رادیویی در شبکه گفت‌وگو خطاب به دهقانی گفت: مشکل ما اینست که فقط حرف می زنیم و وقتی قصد داریم قانون را برای یک صنف و صنعت مصوب کنیم، از فعالان دعوت به عمل نمی آوریم.

پازوکی از نبود زیر ساخت در این صنعت انتقاد کرد و ادامه داد: ما امروز برای برخی قطعات لوازم خانگی دست به ایجاد زیر ساخت ها نزده ایم و بسیاری قطعات را برای تلویزیون و یخچال را از خارج وارد می کنیم.

کد خبر: ۹۰٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha