۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
سرگردانی گردشگری دریایی در ساحل؛ تابوی دریا نشکست
بازار گزارش می‌دهد؛

سرگردانی گردشگری دریایی در ساحل؛ تابوی دریا نشکست

ساری- ساخت و ساز و تغییر کاربری مجاز و غیرمجاز در سواحل مازندران، طرح های گردشگری و تفریحی را غیربازده اقتصادی کرده است و این پروژه ها در ساحل رها و سرگردان هستند.

بازار؛ گروه استان ها: حدود ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در مازندران وجود دارد که یا ویلاسازی و ساختمان سازی شده و یا توسط بخش های دولتی و غیره تحت تصرف هستند و این روند، ایجاد مرکز تفریحی جهان اسلام را در کرانه خزر با چالش روبرو کرده است.

به رغم آنکه در قانون برنامه توسعه مقرر شده دریای خزر به عنوان مرکز تفریحی جهان اسلامی تبدیل شود اما تغییر کاربری ها و ساخت و سازهای با برنامه و بی برنامه، حریم دریا را به انحصار عده ای خاص درآورده است.

۲۵ پروژه گردشگری دریایی در حال تهیه نقشه است
در سال های اخیر ایجاد طرح های گردشگری و تفریحی در نوار ساحلی مازندران در دستور کار قرار گرفت و ۲۵ پروژه وارد فاز اجرایی شد و یک طرح هفته گذشته در رامسر به بهره برداری رسید. اسحاقی مشاور میراث فرهنگی مازندران درباره کاربری ترکیبی طرح های تفریحی و دریایی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طرح های گردشگری ساحلی باید در اراضی ساحلی، مستحدث و حریم دریا اجرا شود.

وی با اشاره به ۳۸۷ کیلومتر نوار ساحلی دریا در استان اظهار داشت: ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر از نوار ساحلی مربوط به پلاک هایی است که خارج از محدوده شهر و روستا واقع شده است.

وی با بیان اینکه در محدوده شهرها و روستاها، کاربری ها مشخص شده ولی در خارج از این محدوده ها، کاربری ها مشخص نشده است، گفت: طبق قانون توسعه مقرر شد دریای خزر به عنوان محور و مرکز تفریحی جهان اسلام است و باید برای اجرایی شدن این برنامه تلاش کرد.

سرگردانی گردشگری دریایی در ساحل؛ تابوی دریا نشکست

وی با عنوان اینکه محور توسعه دریای خزر با گردشگری تفریحی و ساحلی محقق می شود، افزود: اگر قرار است دریا به عنوان جاذبه در توسعه استان نقش داشته باشد  باید به این مولفه توجه کرد.

مشاور میراث فرهنگی مازندران یادآور شد: از سه سال گذشته ایجاد تاسیسات گردشگری در نوار ساحلی استان شکل گرفته و از ۱۱۸ طرح دریایی، ۶۵ موافقت اصولی برای نوار ساحلی صادر شد و ۲۵ طرح در حال تهیه نقشه است.

وی با بیان اینکه هر اسکله برای ۱۶۰ نفر شغل ایجاد می کند، افزود: ارزش افزوده هر طرح بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است.

اسحاقی با عنوان اینکه طبق مطالعه صورت گرفته، از سی سنگان تا نوشهر، فقط هشت کیلومتر از اراضی ساحلی ساختمان سازی نشد، گفت: هر روز بر سطح این اراضی کاسته می شود و روند تغییر کاربری با شتاب در حال انجام است.

مشاور میراث فرهنگی مازندران یادآور شد: باید طرح های گردشگری دریایی همجوار دریا احداث شود و در این راستا یا باید از تغییر کاربری اراضی جلوگیری شود و یا نسبت به اجرای طرح های ساحلی اقدام کنیم.

باید طرح های گردشگری دریایی همجوار دریا احداث شود و در این راستا یا باید از تغییر کاربری اراضی جلوگیری شود و یا نسبت به اجرای طرح های ساحلی اقدام کنیم

وی با عنوان اینکه شمار غریق در ساحل استان بالا است، گفت: افزایش غریق و وجود پسماند در نوار ساحلی از جمله چالش ها است و اکنون دریا به جای محور توسعه به زحمت و نغمت تبدیل شده است.

وی ایجاد مرکز گردشگری ساحلی را در حوزه دریا لازم دانست و گفت: برای طرح های ساحلی و گردشگری باید برنامه هایی نظیر ایجاد اسکله طراحی شود.

اسحاقی تاکید کرد اگر نتوانیم نسبت به تعیین تکلیف وضعیت اراضی ساحلی خارج از بافت شهری و روستایی اقدام کنیم در آینده دچار مشکل می شویم و زمانی این مناطق به درد درآمد مردم می خورد که بتوانیم طرح اجرا کنیم.

وی با اظهار اینکه مرکز تفریحی جهان اسلام باید در هشت استان ساحلی ایجاد شود، گفت: اکنون اراضی ساحلی به محل احداث ویلاهای اختصاصی برای انحصار ساحل تبدیل شده است.

 در حال حاضر طبق آمار متولیان امر ۸۷ درصد نوار ساحلی مازندران دارای راه دسترسی به دریا بوده و حریم قانونی ۶۰ متر در آن آزاد شده است، با این حال هنوز مازندران در گردشگری ساحلی توفیقی نداشته است، سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران نیز با عنوان اینکه در طرح های گردشگری، برخی از طرح های ساحلی اختصاصی است، افزود: بیشتر طرح های دریایی در استان اختصاصی بوده و درصد کمی عمومی است و این نشان می دهد در گردشگری ساحلی توفیقی نداشتیم.

گردشگری ساحلی شکل نگرفته است
وی با اظهار اینکه تاکنون گردشگری ساحلی در استان شکل نگرفته است، نداشتن بازده اقتصادی برای مالکان و سرمایه گذاران را از جمله دلایل دانست و گفت: برخی از طرح ها دچار تغییر کاربری شدند.

فرزانه با عنوان اینکه نظارت ها روی طرح ها ضعیف است، گفت: نبود توجیه اقتصادی سبب می شود تا برخی از طرح ها به ویلاسازی و مسکونی تبدیل شده است.

وی اقتصادی بودن طرح های گردشگری را مهم دانست و خواستار توجه ویژه به آن شد و گفت: همچنین بسته تشویقی برای سرمایه گذاران وجود ندارد و فرایند صدور مجوز از سوی دستگاه ها طولانی است.

سرگردانی گردشگری دریایی در ساحل؛ تابوی دریا نشکست

همچنین مفید غلامی راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با اشاره به اینکه محور اقتصاد استان باید دریا پایه شود، از شروع ساخت اسکله های تفریحی و توریستی در استان خبر داد و گفت: ساماندهی و آزادسازی سواحل برای اجرای این طرح باید در دستور کار قرار گیرد.

حریم مناطق ساحلی مشخص نیست
وی با اظهار اینکه سرمایه گذاران زیادی برای ساخت اسکله های تفریحی و توریستی مجوز دریافت کردند اما با مانع حریم دریا و منابع طبیعی روبرو هستند، افزود: علاوه بر حریم، سند بخشی از اراضی دولتی واقع در حریم دریا و ساحل مشخص نیست و این مسئله سرمایه گذاران را با مشکل روبرو می کند.

وی با عنوان اینکه باید حریم مناطق و محل ساخت اسکله های دریایی مشخص شود، گفت: ساخت هتل اقامتی و تفریحی در این مناطق مورد توجه قرار گیرد.

غلامی را با اشاره به ویلاسازی در مناطق ساحلی دریا بر ضرورت ساماندهی حریم دریا در استان تاکید کرد و گفت: همچنین باید معبر و دسترسی هایی به دریا و ساحل در نوار ساحلی ایجاد کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با تاکید بر اینکه زمین های مستثنیات و اختصاصی را دارای کاربری های عمومی کنیم، گفت: باید استفاده عمومی از حریم دریا را برای مردم محقق کنیم.

گردشگری ساحلی و دریایی مازندران همچنان تا پای آب دریا زمین گیر شده و موانع فراوانی برای عملیاتی شدن این پروژه مهم و محور در استان وجود دارد که علاوه بر تدوین قوانین جامع به همت و اراده جمعی نیاز دارد.

کد خبر: ۹۰٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha