۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۳
سود بردن از سود تسهیلات توسط بانک‌ها| تسهیلات به تولید از سایر بخش ها تفکیک شود
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «بازار»:

سود بردن از سود تسهیلات توسط بانک‌ها| تسهیلات به تولید از سایر بخش ها تفکیک شود

احمد دنیامالی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ما تا زمانی که تسهیلات به بخش تولید و سایر تسهیلات به جامعه را تفکیک نکنیم، همچنان با مشکلاتی از این دست مواجه خواهیم شد.

احمد دنیا مالی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار،با اشاره به اقدامات ضد تولیدی بانک ها گفت: مشکلی که وجود دارد این است که تسهیلات بانکی در حوزه تجارت، همان سود بانکی را دارد که ما در حوزه تولید داریم درحالی که در همه جای دنیا سرمایه در گردش برای تولید را به گونه ای مدیریت می کنند که بخش صنعت و تولید که مرتبط با اقتصاد و اشتغال  ملی است، با مشکلی مواجه نشود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی گرفتاری های زیادی پیش روی تولید است، تصریح کرد: از این رو، برآیند حاصل شده این می شود که تولید کننده نمی تواند منابع بانکی را به موقع به بانک بازگرداند. در این شرایط بانک ها می روند و وثیقه تولیدکنندگان را امهال می کنند و یا اینکه تولیدکنندگان می روند و از بانک فرصت می گیرند که نتیجتا بانک ها در این شرایط سود روی سود هم دریافت می کنند که البته مسئولین بانکی مبحث سود روی سود را قبول ندارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به عنوان مثال تولیدکننده ای به بانک مراجعه کرده و ده میلیارد تومان وام دریافت می کند و این وام هم براساس نرخ مصوب اعطا می شود؛در این شرایط بانک به تولیدکننده تاکید می کند که باید ۲۰ الی ۳۰ درصد از این منابع اخذ شده را داخل حسابی ثابت داشته و از آن استفاده نکند؛ یعنی بانک به نوعی با این حرکت سود بر روی سود دریافت می کند با این حال تولیدکننده هم مجبور است تن به این اقدام دهد. اما وقتی که نتوانست منابع لازم را بازگرداند می رود و وام خود را تمدید می کند و نهایتا به ورشکستگی کشیده می شود.

این نماینده مجلس اظهارداشت: متاسفانه اولین اقدامی که بانک ها پس از عدم پرداخت تسهیلات از سوی تولیدکنندگان می کنند،کارخانه تولید کننده را تعطیل می کنند و این مسئله به بحران کارگری در استان و شهرستان دامن می زند.

دنیا مالی اظهارداشت: بنابراین ما تا زمانی که تسهیلات به بخش تولید و سایر تسهیلات به جامعه را تفکیک نکنیم،همچنان با مشکلاتی از این دست مواجه خواهیم شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهارداشت:ما تسهیلاتی که به بانک ها می دهیم باید در قالب وجوه اداره شده، ارائه شود؛ یعنی مسئولین باید به بخش تولید بگویند که تسهیلات پرداختی برایشان ۱۸ درصد تمام می شود اما برای تولید ده درصد مدنظر قرار خواهند داد یعنی آن هشت درصد مابه التفاوتی است که دولت باید پرداخت کندآنهم به دلیل حمایت از اشتغال و تولید داخل.

این نماینده مجلس با بیان اینکه منابع وجوه اداره شده در قالب تسهیلات به تولید باید از حوزه واردات اخذ شود،بیان داشت: چراکه افرادی که دست به واردات می زنند تجارت می کنند و ما تولید کننده می کوشد برای کشور اشتغال به وجود بیاورد و اساسا باید دانست که تولید سخت است چراکه ما قوانین مربوط به کار، تامین اجتماعی ،مالیات بر درآمد،ارزش افزوده،استهلاک صنعت و دستگاه های صنعتی را داریم که همه این موارد می تواند باری بر روی دوش تولید کننده باشد.

وی با بیان اینکه روال فعلی سیستم بانکی  باید اصلاح شود، بیان داشت: اگر ارائه تسهلات به بخش خدمات و تجارت از هم جدا نشود، مشکلات همچنان پابرجاست.

کد خبر: ۸۹٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha