۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
آیا ایلان ماسک واقعا بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد؛ دولت نباید وارد قانون گذاری شود
بازار گزارش می دهد

آیا ایلان ماسک واقعا بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد؛ دولت نباید وارد قانون گذاری شود

افت ارزش رمز ارزها در هفته گذشته باعث شد این سوال ایجاد شود که آیا یک فرد می تواند بازاری به بزرگی بازار رمز ارزها را تحت تاثیر قرار دهد یا خیر؟

بازار؛ گروه بین الملل: ارزش بیت کوین در نتیجه توییت های پی در پی ایلان ماسک و تردید در مورد سرمایه گذاری در این بازار کاهش پیدا کرد ولی این تردید در مورد آسیب های زیست محیطی ناشی از فعالیت در بازار بیت کوین درشرایطی ایجاد شد که ایلان ماسک چندین توییت پی در پی در حمایت از داج کوین منتشر کرد.

برخی بر این باورند ایلان ماسک قصد دست کاری در بازار رمز ارزها را دارند و تصمیم دارد با استفاده از موقعیت خود، میزان سودآوری خود در بازار رمز ارز را افزایش دهد. اما در این دوره مهم در تاریخ رمز ارزها در دنیا یک سوال بسیار مهم ایجاد شده است و سوال این است که ایا یک فرد می تواند این بازار را تحت تاثیر قرار دهد یا اینکه توییت های ایلان ماسک تنها بهانه ای برای افت ارزش رمز ارزها بود و دلیل اصلی پیش از این توییت ها ایجاد شده بود؟

نشریه تایمز بر این باور است که نمی توان انتظار داشت توییت های ایلان ماسک روی تصمیم گیری موسسات سرمایه گذاری تاثیری داشته باشد. این توییت ها می تواند سرمایه گذاران خرد و افراد که اغلب سرمایه کمی را وارد بازار می کنند را تحت تاثیر قرار دهد ولی سهم این سرمایه گذاران در مقایسه با موسسات سرمایه گذاری بسیار کم است و بدون شک نمی تواند افت شدید ارزش را در بازار به همراه داشته باشد.

 دلیل اصلی  افت ارزش رمز ارزها، سیاستهای دولتها است
طبق گزارشهای موجود ظرف یک هفته گذشته ارزش بیت کوین در بازار جهانی بالغ بر ۴۰ درصد تنزل پیدا کرد و و ظرف ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۸.۵ میلیارد دلار از  مالکان بیت کوین اقدام به فروش ان کردند.این مساله باعث شد تا فشار بیشتری در جهت کاهش قیمت به این بازار وارد شود.

اما دلیل این کاهش شدید قیمت،توییت های ایلان ماسک نبود بلکه سیاستهایی بود که دولتها به خصوص دولت چین به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه گذاران  و فعالان در بازار رمز ارزها  وضع کرده است. تایمز بر این باور است دولتها باعث افت ارزش رمز ارزها به خصوص بیت کوین در بازار شده اند.

این نشریه نوشت: «در درجه اول تصمیم دولت چین مبنی بر ممنوعیت استفاده از رمز ارزها و استخراج رمز ارزها در داخل کشور، باعث شد تا ارزش این بازار کاهش پیدا کند. از طرف دیگر بانک مرکزی امریکا هم اعلام کرده است قوانینی برای قانونمند سازی بازار رمز ارزها وضع می کند و تاکید کرده است معاملات با ارزش بیش از ۱۰ هزار دلار در بازار رمز ارز باید برای اظهارنامه های مالیاتی پیش قدم شوند.»

مارک کیپرمن، تحلیل گر بازار رمز ارز بر این باور است قوانینی که دولت امریکا در بازار رمز ارزها وضع کرده اند زمینه را برای تشدید بحران فراهم کرده است و این نمادی از سیاستهای غرب وحشی است.

 وی تاکید کرد: «درصورتیکه بازار رمز ارزها قانونمند شوند، میتواند مزایای زیادی برای بازار به همراه داشته باشد. قانونمندی در بازار باعث می شود تا افرادی که در این بازار فعالیت می کنند آرامش بیشتری داشته باشند.رمز ارزها هم یک دارایی مالی هستند و باید عملکردی مانند دیگر دارایی های مالی در دنیا داشته باشند.»

کنگره امریکا هم به حوزه قانون گذاری در بازار رمز ارزها وارد شد
از زمانیکه جو بایدن به عنوان رییس جمهور در امریکا روی کار آمده است،طرح ها و سیاستهای زیادی برای قانونمند سازی  بازار رمزارزها پیشنهاد داد و اخیرا هم خبر از ورود کنگره امریکا به عرصه قانون گذاری در این حوزه منتشر شده است. از طرف دیگر فدرال رزرو امریکا اعلام کرد گزینه های خود را برای تثبیت سیاست استفاده از پرداختهای دیجیتال و رمز ارزها بررسی می کند و در ماه های آتی رمز ارزی که با پشتوانه فدرال رزرو امریکا منتشر می شود را وارد بازار خواهد کرد.

آرون کلاین، یکی از کارشناسان تکنولوژی های مالی در موسسه مطالعاتی بروکینگز بر این باور است که ورود دولت به نظلم قانونمند سازی بازار رمز ارزها کار نادرستی است. مگر دولتها برای تعیین ارزش سهام آمازون، قانونمند سازی بازار سهام یا قیمت طلا  وارد عرصه قانون گذاری می شوند. این بازارها با عملکردی فارغ از قانون گذاری های دولتی و تنها بر مبنای اصول بازار کار می کنند و به همین دلیل ضرورتی برای وارد شدن دولت به بازار رمز ارزها هم وجود ندارد.

وی ادامه داد: «دولتها وظیفه دارند بازار رمز ارزها را شفاف کنند و از سرمایه گذارانی که در این بازار فعالیت می کنند، حمایت کنند.دولت نباید روی قیمت گذاری در بازار سرمایه تمرکز کند و مساله قانون گذاری را به بازار بسپارد.»

کد خبر: ۸۹٬۸۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha