۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
لرزه بر اندام صنایع؛ چراغ تولید خاموش شد
بازار گزارش می‌دهد؛

لرزه بر اندام صنایع؛ چراغ تولید خاموش شد

ساری- با گرم شدن هوا و اعمال خاموشی های برق، لرزه براندام صنایع و کارگاه های تولیدی در مازندران افتاد.

بازار؛ گروه استان ها: بسیاری از مشترکان خانگی، تجاری و صنعتی مازندران از اوایل هفته جاری بیش از ۹۰ دقیقه در روز یا چند مرحله با قطع برق مواجه شدند و متولیان امر، اعمال برنامه خاموشی برای تاکید برق نیروگاه ها را دلیل این کار عنوان می کنند.

کاهش بارندگی ها و افزایش دمای هوا، میزان مصرف برق را در مازندران در فصل را رشد داده است و در این بین اولین و راحت ترین گزینه، قطع ۹۰ دقیقه ای برق در روز در محلات مختلف و اعمال خاموشی است. اعمال خاموشی های زودهنگام برق در مازندران در فصل بهار در شرایطی آغاز شد که تا گرمای تابستان و سوزان روزهای زیادی باقی است و مازندران از هم اکنون به پیشواز بی برقی رفته است.

میزان مصرف برق مازندران در روزهای عادی و هشت ماه از سال حدود ۸۰۰ مگاوات در روز است و این میزان در روزهای گرم و پیک بار مصرف از دو هزار مگاوات نیز فراتر می رود.

خاموشی برق چرخ های تولید را تعطیل می کند
خاموشی های برق در مازندران بیش از هر بخش به صنایع و کارگاه های تولیدی خسارت می زند و چرخ آنان را از حرکت باز می دارد، مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران با بیان اینکه خاموشی های ناگهانی برق به واحدهای تولیدی و صنعتی لطمه می زند، افزود: این اقدام خسارت های چند میلیونی روی دست صنایع خواهد گذاشت.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه باید قطع برق واحدهای صنعتی به مدیران واحدها و کارخانه ها اطلاع رسانی شود، افزود: در حال جایگزینی سوخت مطرح می شود که هنوز زیرساخت های مناسب تامین فراهم نیست و باید چاره ای اساسی در این زمینه اتخاذ شود.

لرزه بر اندام صنایع؛ چراغ تولید خاموش شد

وی ادامه داد: وقتی برق واحد تولیدی و صنعت قطع می شود برای فعال کردن دوباره دستگاه های چند ساعت زمان باید صرف شود و قطع برق خسارت ها را مضاعف می کند.

سهم صنایع از برق مصرفی تعیین و مشخص شود
زمستان سال گذشته نیز در پی افزایش مصرف برق و تامین سوخت نیروگاه ها، مازندران با قطعی برق مواجه بود و تداوم این روند در فصل بهار، زنگ خاموشی را در صنایع و کارخانه های استان نواخته است. عبدالله مهاجر دارابی رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قطع ناگهانی برق در واحدهای صنعتی اقدامی نادرست محسوب می شود، خواستار تعیین شدن سهم صنایع از میزان برق مصرفی شد.

وی با تاکید براینکه نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی به برق پایدار باید تامین شود، افزود: واحدهای صنعتی در زمان پیک مصرف و کمبود برق نباید دچار قطع برق شوند و خاموشی های زمان اضطرار نیز باید طبق هماهنگی ها صورت گیرد.

وی با اظهار اینکه قطع ناگهانی برق سبب بروز خسارت هایی به واحدهای صنعتی می شود، افزود: این خسارت ها طبق قانون بهبود فضای کسب و کار باید در جبران شود.

رمز ارزها برق مازندران را می بلعند
اعمال خاموشی های برق در حالی است که بخش قابل توجهی از برق استان توسط ماینرها و دستگاه های تولید ارز دیجیتال بلعیده می شود و رمزارزها خسارت های کلانی روی دست صنعت برق برجای می گذارند. طبق اعلام شرکت برق مازندران، رمز ارزها طی یکسال اخیر، خسارت های زیادی را به شبکه های برق وارد کرده است.

کشف سه هزار و ۳۰۰ دستگاه ماینر غیرمجاز از ۸۱ مزرعه و مرکز غیرقانونی استخراج ارز دیجیتال و کشف ۱۹ هزار دستگاه کنتور معیوب و دستکاری شده حکایت از فاجعه شوم سرقت انرژی و برق دزدی دارد.

از سوی دیگر درحالی تمامی فشارها بر بخش صنعتی، تولیدی و خانگی در مازندران وارد می شود که ادارات استان نیز به موضوع تامین برق از طریق انرژی های نو و خورشیدی بی توجهی هستند و قرار بود ۲۰ درصد انرژی ادارات از این طرح تامین شود.

بهزاد زینتی معاون فروش و مشترکان شرکت توزیع برق مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با توجه به اینکه امسال سال کم آبی است، افزود: این مسئله در تولید برق نیز مشکل ایجاد می کند و برای تامین برق پایدار باید مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دهیم.

لرزه بر اندام صنایع؛ چراغ تولید خاموش شد

کولر گازی در ادارات خاموش می شود
وی با بیان اینکه دولت ابتدا کارها را از بخش دولتی شروع کرده است به ممنوعیت استفاده از کولرهای گازی در ادارات اشاره کرد و گفت: به دلیل آنکه تامین انرژی کولرهای گازی ممکن نیست و برای به حداقل رساندن مصرف انرژی، قرار شد، استفاده از کولرهای گازی در ادارات و مراکز دولتی ممنوع شود.

به دلیل آنکه تامین انرژی کولرهای گازی ممکن نیست، برای به حداقل رساندن مصرف انرژی، قرار شد، استفاده از کولرهای گازی در ادارات و مراکز دولتی ممنوع شود

زینتی با اظهار اینکه مصرف انرژی در ادارات طی سال جاری باید ۵۰ درصد سال گذشته کاهش یابد، افزود: با تحقق این هدف می توان از حجم خاموشی ها کاست و در این راستا جلسات مختلفی تشکیل شده است.

وی یادآور شد: در بخش مصارف خانگی و صنعتی نیز نیازمند همت جمعی برای مدیریت مصرف برق هستیم و با این اداره، شاهد کاهش خاموشی ها خواهیم بود و حتی خاموش کردن یک لامپ اضافه نیز می تواند کمک کند.

معاون شرکت برق مازندران با بیان اینکه ظرفیت تولید و مصرف انرژی تطابق ندارد، گفت: خاموش کردن لامپ های اضافه و کولرها باید در واحدهای اداری در دستور کار قرار گیرد و این طرح روزانه رصد خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اعمال مشوق هایی برای مشترکان کم مصرف گفت: در قالب طرح امید، مشترکانی که زیر ۱۵۰ مگاوات مصرف برق داشته باشند، از تخفیف برخوردار می شوند و برای مشترکان مصرف افزایش ۳۳ درصدی نرخ اعمال خواهد شد.

روند رشد مصرف برق و افزایش دمای هوا سبب شده تا برنامه اعمال خاموشی در مناطق مختلف مازندران در دستور کار قرار گیرد و رعایت الگوهای مصرف و پرهیز از اتلاف انرژی در پایداری برق و جلوگیری از بروز خسارت به بخش های تولیدی و صنعتی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

کد خبر: ۸۹٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha