۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تُرمز خرید و فروش خودروهای خارجی کشیده شد!
بازار از مرکز خرید و فروش خودروهای وارداتی گزارش می‌دهد

تُرمز خرید و فروش خودروهای خارجی کشیده شد!

در بازار فعلی به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان، معامله خودروهای وارداتی با کارکرد بسیار زیاد یا مدل‌های بسیار پایین انجام می‌شود و حتی در شرایط فعلی معامله این محصولات نیز کاهش یافته است.

امید محمدی؛ بازار: انتشار خبر دریافت مالیات از مالکان خودروهای لوکس و البته گران قیمت، نگرانی‌های متعددی در بازار ایجاد کرد. نگرانی‌های که احتمال افزایش قیمت خودروهای مذکور و افزایش فروش از سوی مالکان را درپی داشته است. از سویی به دلیل تعطیلات کرونایی مدت طولانی در سال جاری بازار خودرو تعطیل بود. همچنین اغلب فروشندگان تمایل به فروش محصولات خود تا زمان مشخص شدن انتخابات را ندارند.

در این میان نیز هر روز قدرت خرید مشتریان حقیقی بیش از پیش کاهش یافته و این مساله ارتباط چندانی به نرخ ارز ندارد. زیرا در زمان کاهش نرخ ارز نیز خودروها چندان دچار فروکش کردن قیمت‌ها نشدند. این تفاسیر سبب شد که به مرکز خرید و فروش خودرو چیتگر سری بزنیم و اوضاع خودروهای خارجی در این مرکز را مورد بررسی قرار دهیم، در ادامه بخشی از آن را از نگاه خواهیم گذارند:

خلوتی بازار
بازار خودرو چیتگر برخلاف ایام سابق، بسیار خلوت با بازدید کم خریداران واقعی بود. از حوالی مرکز خرید و فروش خودرو تا نزدیک ورودی این محل دلالانی بودند که بخشی از جاده مخصوص را اشغال کرده و با پیشنهاد قیمت‌های کاذب، سعی در جذب فروشنده داشتند. اگر به قیمت‌های پشنهادی توجه کنید و خودرو را در اختیار این دلالان قرار دهید، باید انتظار حضور چند نفره در کنار خودرو خود را داشته باشید. در زمان ورود به این مرکز خرید فروش، خبری از صف طولانی پارکینگ و ترافیک همیشگی نبود. پس از پارک خودرو به سمت خودروهای مستقر در مرکز حرکت کردیم، تعداد خودروهای چینی برابر با خودروهای تولید داخل حاضر در این مجموعه بود. خودروهای چینی شامل محصولات کرمان‌خودرو و مدیران خودرو بود که از ظاهر خسته تا مشکلات فنی آن‌ها، مالکین را به سمت فروش سوق داده بود.

تُرمز خرید و فروش خودروهای خارجی کشیده شد!

جک با رنگ غیر جذاب
نخستین خودرویی که با آن مواجه شدیم، یک دستگاه جک اس ۵ مدل ۱۳۹۸ بود. هرچند مالک خودرو سعی داشت از صحت و سلامت خودرو تعاریف فراوانی داشته باشد، اما برگه کارشناسی مرکز را نشان نمی‌داد. پس از بررسی و تست رنگ بدنه، متوجه رنگ داشتن برخی از درهای خودرو شدیم، هرچند که جک کیفیت رنگ چندانی ندارد. مالک خودرو مدعی بود تمام خدمات خودرو را در نمایندگی انجام داده است. رنگ قهوه‌ای تیره این خودرو، مشتریان را به سمتش جذب نمی‌کرد، هر مشتری که به بررسی خودرو می‌پرداخت در گام نخست بیان می‌کرد؛ اگر با خودرو تصادف کنم، صافکاری و نقاشی آن بسیار پر دردسر خواهد بود. اگر از بدنه خودرو فاکتور بگیریم، کابین خودرو، پیشرانه، گیربکس و سیستم تعلیق عاری از مشکل فنی بود. این خودرو با ۳۴ هزار کیلومتر پیمایش، قیمت ۳۹۰ میلیون تومانی را فروشنده پیشنهاد کرده بود.

تُرمز خرید و فروش خودروهای خارجی کشیده شد!

خوشنام کره‌ای با ضعف پیشرانه
دومین خودرویی که به بررسی آن پرداختیم، یک دستگاه هیوندای النترا مدل ۲۰۱۴ بود. خودروی خوشنام و کم استهلاک هیوندای که از بدو ورود در بازار مشتریان فراوانی را به خود جذب کرده است. این خودرو در بازارهای جهانی به عنوان یک خودرو اقتصادی شناخته می‌شود، اما در بازار کشور ما تعریف جدیدی از این خودرو براساس قیمت آن شده است. النترا مورد بررسی ما، رنگ سیاه داشت که بخش‌هایی از خودرو به ویژه کاپوت، درب صندوق و گلگیرهای جلو رنگ داشت و سپر جلو نیز تعویض شده بود. در زمان استارت زدن و روشن کردن خودرو، حالت ناک(کوبش) فراوانی در پیشرانه ایجاد می‌شد که به وضوح لرزش را برای خودرو ایجاد کرده بود. عملکرد پیشرانه و آچر خوردگی پیچ‌های موتور گویایی تعمیرات اساسی روی قلب تپنده این خودرو بود که کیفیت سوخت آن را نمایان می‌کرد. گیربکس خودرو بدون ضعف فنی بود که با کارکرد ۲۲۰ هزار کیلومتری، به نظر می‌رسید به تازگی سرویس و تعمیر لازم برای آن انجام شده باشد. مالک خودرو مدعی بود که به دلیل عزیمت از کشور و نیاز مالی اقدام به فروش با قیمت ۴۸۰ میلیون تومان کرده است. قیمتی که براساس ظاهر فنی خودرو، قیمت معقول متعلق به خودش بود. اگر به دنبال خرید هیوندای النترا در بازار باشید، باید ۶۳۰ تا ۸۴۰ میلیون تومان را هزینه کنید.

تُرمز خرید و فروش خودروهای خارجی کشیده شد!

دلال تازه کار اما هوشمند
سومین خودرویی که برای بررسی به سراغ آن رفتیم، یک دستگاه مرسدس بنز سی ۲۴۰ مدل ۲۰۰۲ بود. این نسل از خودرو مخصوص نیروی انتظامی به بازار کشور راه یافته بود و کمتر خودرو شخصی با این کلاس و مدل  را می‌توان در بازار یافت. زمان بررسی خودرو، مالک خودرو به همراه تعدادی دیگر به شوآف تغییرات اساسی روی خودرو از جمله نصب کیت اگزوز، تغییر تریم کابین و تعمیرات اساسی سخن می‌گفتند. زمانی که از مزایده‌ای بودن خودرو خبرنگاران بازار سوال پرسیدند، با اکراه آن را مالک خودرو تایید کرد. مالک مدعی بود که رنگ چندانی روی بدنه خودرو وجود ندارد، اما در زمان بررسی بخشی‌های فراوانی از کاپوت تا درها و گلگیرهای عقب رنگ داشتند. کارکرد این خودرو حدود ۲۱۷ هزار کیلومتر بود که در زمان روشن کردن، صدای پیشرانه به دلیل نصب کیت اگزوز واضح نبود. هرچند که نوسان دور موتور وجود نداشت و با دو استارت پی درپی خودرو روشن شد، اما به نظر می‌رسید نیاز به یک سرویس کامل دارد. داخل کابین خودرو از مدل ۲۰۰۲ به ۲۰۰۷ تغییر یافته بود، این مساله نشان از هوشمندی جوان مالک این خودرو بود. زیرا بیشتر توجه مشتریان را به داخل کابین معطوف می‌کرد. قیمت پیشنهادی برای فروش این خودرو ۴۲۰ میلیون تومان بود. خرید این خودرو به لحاظ بررسی فنی، می‌تواند یک اشتباه بزرگ برای خریدار باشد. زیرا عمر مفید این خودرو تمام شده و نیاز به نگهداری و تامین قطعات با هزینه بسیار زیاد دارد.

تُرمز خرید و فروش خودروهای خارجی کشیده شد!

انگلیسی با ژن چینی در تب و تاب خدمات نمایندگی
در میان خودروهایی که در مرکز خرید و فروش چیتگر وجود داشتند، یک دستگاه خودرو ام جی ۳ مدل ۲۰۱۵ با رنگ زرد خودنمایی ویژه می‌کرد. برخی از مشتریانی که به دنبال انتخاب محصول هاچ‌بک بودند، نگاهی به این محصول می‌کردند. ام جی ۳ از خودروهای هاچ بک شهری بی حاشیه است که به دلیل عدم بازارسازی مناسب، اقبال چندانی به دنبال نداشت. هرچند چینی‌ها سعی دارند اصالت این خودرو را با فرم انگلیسی حفظ کنند، اما موفقیت چندانی نداشتند. ام جی ۳ با یک پیشرانه ۴ سیلندر با حجم یک و نیم لیتر و گیربکس ۵ سرعته در میان هاچ‌بک‌ها خوب بازار قرار دارد. این خودرو با کارکرد ۹۰ هزار کیلومتر فاقد هر نوع ضعف فنی یا رنگ در بدنه بود. زمانی که از مالک خودرو جویا شدم که برای سرویس خودرو به کجا مراجعه می‌کنید، آیا نمایندگی خدمات مناسبی دارد؟ پاسخ داد؛ اگر برای ساده‌ترین سرویس نیز به نمایندگی مراجعه کنم، مدت زمان فراوانی را باید صرف انجام سرویس کنم. بنابراین ترجیح می‌دهم به تعمیرکاری که می‌شناسم جهت تعمیر مراجعه کنم. به گفته مالک خودرو دسترسی به قطعات این خودرو آسان نبوده و قیمت پیشنهادی برای آن نیز ۲۹۰ میلیون تومان بود.  

خوشنام و خوش رنگ ژاپنی با قیمت بالا
در میان خودروهای سدان، یک محصول فول سایز بیش از هرچیزی خودنمایی داشت، تویوتا کمری جی ال ایکس آبی رنگ، رنگی که از دور نگاه هر بینیده‌ای را معطوف خود می‌کرد. این خودرو مدل ۲۰۰۷ بود که سپر جلو آن تعویض شده بود. هرچند که از سال ۲۰۰۷ تاکنون ۲۲۹ هزار کیلومتر کارکرد داشت، اما صحت و سلامت فنی را توام با چهره مناسب حفظ کرده بود. این نسل از تویوتا یکی از پر طرفدارترین خودروهای ژآپنی در بازارهای جهانی بود. مالک خودرو قیمت ۴۹۸ میلیون تومانی را برای خودرویش پیشنهاد داد بوده که براساس کارکرد و مدل، بسیار زیاد بود.

تُرمز خرید و فروش خودروهای خارجی کشیده شد!

یاریس بدون مشتری
در بازار چیتگر، تویوتا یاریس صندوق دار مدل ۲۰۰۸ مرتب درحال تعویض محل پارک بود به امید اینکه مشتری برای خودرو پیدا شود. یاریس علیرغم داشتن کیفیت بالا و استهلاک پایین، ضعف طراحی داخلی دارد. طراحی که با ذائقه مشتریان بازار داخل سازگار نیست. این خودرو کارکرد ۳۰۰ هزار کیلومتری داشت که قیمت پیشنهاد شده برای آن توسط مالک ۳۰۰ میلیون تومان بود.

تُرمز خرید و فروش خودروهای خارجی کشیده شد!

۲۰۰۸ شیر پیر فرانسوی
در میان تمام محصولات با قیمت بیشتر از ۳۰۰ میلیون تومان، یک دستگاه پژو ۲۰۰۸ خودنمایی می‌کرد. خودرویی که محصول شرکت ایکاپ بود و با داشتن یک پیشرانه مناسب، همچنان طبع گرم برای عملکرد در بازار کشور را دارد. مالک این خودرو بیان می‌کرد، خودرویش مدل ۱۳۹۸ است که ۴۵ هزار کیلومتر کارکرد دارد. محصولی که به دلیل تصادف از کنار، دو در سمت چپ خودرو توسط نمایندگی تعویض شده بود. مالک توضیح می‌داد که دسترسی به تامین قطعات این خودرو مشکلی ندارد، اما در بازار شاهد ضعف تامین هستیم. قیمت پیشنهاد شده برای این خودرو توسط مالک ۷۰۰ میلیون تومان بود که با این هزینه می‌توان یک دستگاه کیا سراتو مونتاژ سایپا با کارکرد بسیار پایین و درحدصفر خریداری کرد.

تُرمز خرید و فروش خودروهای خارجی کشیده شد!

با تمام این تفاصیل اگر قصد خرید خودرو دارید، ترجیحا با یک کارشناس خبره به مراکز خرید و فروش خودرو بروید. هرچند کارشناسان فروش مدعی هستند بهترین شیوه خرید خودرو مراجعه به نمایشگاه‌های خودرو جواز دار بوده، زیرا اگر خودرو وارداتی باشد و هر نوع مشکلی برای آن ایجاد شود، فروشنده وظیفه پاسخگویی دارد.

کد خبر: ۸۹٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha