۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
سهم ناچیز آذربایجان شرقی از اقتصاد دیجیتال
یادداشت؛

سهم ناچیز آذربایجان شرقی از اقتصاد دیجیتال

تبریز- «اینترنت و شبکه های اجتماعی به شکل حیرت آوری اقتصاد ملل را تحت تاثیر قرار داده اند وبدون آنها اقتصاد اداره نمی شود» این جملات بخشی از یادداشت طاهر خیری فعال رسانه ای برای بازار است که میخوانید.

طاهر خیری؛ بازار: شهرها هوشمند شده اند. سبک زندگی ما انسانها تغییر یافته و با وقوع انقلاب صنعتی چهارم، اقتصاد دیجیتال رخ داده است.امروزه بسیاری از فعالیت های روزمره ما به صورت الکترونیک و آنلاین انجام می شود. تاکسی اینترنتی می گیریم، خرید و سفارش آنلاین کالا می کنیم، بلیط قطار و هواپیما و هتل به صورت الکترونیکی رزرو می کنیم. پول کارت به کارت می کنیم و ... تمام اینها را می توان در زمره اقتصاد دیجیتال محسوب کرد.

اقتصاد دیجیتال شبکه جهانی از اقتصاد و فعالیت های اجتماعی است که از طریق فناوری اطلاعات مانند اینترنت، موبایل و شبکه های مجازی محقق شده است. امروزه کشورها در حال حرکت به سمت دیجیتال سازی و تغییر روند سهم بازار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال هستند. اقتصادی که با محوریت ارتقای بهره وری، ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی گره خورده است.

خوشبختانه ضریب نفوذ اینترنت و گوشی های هوشمند در کشورمان طی سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است به طوری که بنا به گفته مسئولان ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی در حال حاضر ضریب نفوذ اینترنت در استان ۷۳ درصد و پوشش جمعیتی تلفن همراه نیز به حدود ۹۵ درصد رسیده است.

سهم آذربایجان شرقی از اقتصاد دیجیتال کشور ۶.۵ درصد است و طبق آمار اعلام شده از طرف این مسئولان حدود ۲۵۰۰ شرکت در حوزه کسب و کار آنلاین فعال هستند.با عنایت به ظرفیت های بالقوه و بالفعل استان، شایسته است این قطب صنعتی و اقتصادی کشور باید در زمینه اقتصاد دیجیتال پیشرو باشد.

۸۵ درصد اقتصاد استان در اختیار بخش خصوصی است. به نظر می رسد آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی استان با مفاهیم و آثار مثبت اقتصاد دیجیتال، برگزاری گردهمایی و همایش با محوریت اقتصاد دیجیتال و پرداختن رسانه ها به این موضوع می تواند در جا انداختن مفهوم اقتصاد دیجیتال و کارکردهای آن موثر باشد.

سهم ناچیز آذربایجان شرقی از اقتصاد دیجیتال

اینترنت و شبکه های اجتماعی در فضای مجازی به شکل حیرت آوری اقتصاد ملل را تحت تاثیر قرار داده اند و بدون آنها اقتصاد اداره نمی شود.به واقع فناوری های دیجیتال بستر و فرصتی مناسب فراهم کرده است تا شرکت ها بتوانند به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنند و اطلاعات محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین و شبانه روزی در اختیار مشتریان داخلی و خارجی قرار دهند.

فیسبوک، اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی مصداق بارز اقتصاد دیجیتال هستند. این ابزارهای ارتباطی برای خیلی از افراد و شرکت ها بستری برای کسب و کار و درآمدزایی فراهم آورده اند که قبلا قابل تصور نبود.اکنون برخی از بنگاه های اقتصادی و شرکت های خرد در استان با حضور فعال در این شبکه های اجتماعی بدون هزینه به معرفی خدمات و محصولات خود می پردازند و مشتری جذب می کنند.

تعامل با دنیا، امضای پیمان نامه های دو طرفه به خصوص با همسایگان و بسترسازی برای استفاده از امکانات دیجیتال از الزامات اقتصاد دیجیتال است و اگر بخواهیم در زمره کشورهای تاثیرگذار در حیطه اقتصاد جهانی باشیم باید از پتانسیل های اقتصاد دیجیتال بهره ببریم.

 واقعیت این است تا زمانی که مشکلات پیاده سازی اقتصاد دیجیتال در کشور و استان مانند زیرساخت های ضعیف، منابع مالی محدود و قوانین مالکیت معنوی رفع نشده و یا به حداقل نرسد، نمی توان به تسریع در روند شتاب دهی به اقتصاد دیجیتال خوشبین و امیدوار بود و مسئولان باید در رفع این مشکلات کوشا باشند.

افراد و شرکت هایی که نتوانند همگام با موج جدید اقتصاد دانش محور همراه شوند و توانایی یادگیری روش های کسب و کار و درآمد بر پایه اینترنت، توانایی کار با فناوری های دیجیتال و قدرت حل مساله نداشته باشند از چرخه شغلی کنار رفته و به مشاغلی سطح پایین و درآمد کم منتقل خواهند شد.

کد خبر: ۸۹٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha