۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
پیشنهاد توقف توسعه ذخایر نفت و گاز بی‌ثباتی بازار را رقم می‌زند

پیشنهاد توقف توسعه ذخایر نفت و گاز بی‌ثباتی بازار را رقم می‌زند

اوپک معتقد است که نقشه راه آژانس بین‌المللی انرژی برای به صفر رساندن مقدار انتشار کربن می‌تواند به نوسان‌های قیمت نفت بیفزاید و بازارها را بی‌ثبات کند.

به گزارش بازار به نقل از شانا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرده است که اجرای پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاران نباید در پروژه‌های نفتی جدید سرمایه‌گذاری کنند، می‌تواند سبب نوسان قیمت نفت شود.

این پیشنهاد آژانس برای مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای مطرح شده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه (۲۸ اردیبهشت‌ماه) در سختگیرانه‌ترین هشدار خود برای مهار سوخت‌های فسیلی اعلام کرد که برای دستیابی به هدف صفر کردن انتشار کربن تا نیمه این قرن، سرمایه‌گذاران نباید در پروژه‌های جدید نفت و گاز و زغال‌سنگ سرمایه‌گذاری کنند.

واحد تحقیقات سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که ۱۳ عضو آن دارنده ۸۰ درصد ذخایر نفت خام جهان هستند، سند توجیهی داخلی درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تهیه کرد.

در گزارش اوپک آمده است: این ادعا که پس از سال ۲۰۲۱ نیازی به سرمایه‌گذاری جدید نفت و گاز نیست، کاملاً در تناقض با نتیجه‌گیری‌هایی است که در دیگر گزارش‌های آژانس بیان می‌شود و در صورت اجرای آن توسط برخی سرمایه‌گذاران می‌تواند منبع بی‌ثباتی بالقوه بازارها شود.

اوپک همچنین افزود: گزارش آژانس می‌تواند بر نحوه سرمایه‌گذاری شرکت‌ها تأثیر گذارد و تقاضای نفت را محدود کند.

این سازمان اکنون پیش‌بینی کرده است که تقاضای نفت در سال جاری میلادی به‌شدت بهبود یابد و تا دهه ۲۰۳۰ به روند افزایشی خود ادامه دهد.

اوپک با اشاره به اینکه برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه، مسیر انتشار خالص صفر (NZE) بدون کمک بین‌المللی امکان‌پذیر نیست و برای رسیدن به این هدف نیاز به حمایت فنی و مالی دارند، تصریح کرد: بدون همکاری بین‌المللی بیشتر، انتشار دی‌اکسید کربن در جهان تا سال ۲۰۵۰ به صفر نمی‌رسد.

کد خبر: ۸۹٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha