۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
استشمام عطر گل محمدی از گلستان‌های بهار/ ۸۵ تن گل برداشت می شود
کشتی پرسود و کم آب‌بر؛

استشمام عطر گل محمدی از گلستان‌های بهار/ ۸۵ تن گل برداشت می شود

همدان- گل محمدی به عنوان کشت پرسود و کم آب‌بر مورد توجه کشاورزان بهاری قرار گرفته تا آنجا که طبق پیش بینی ها امسال ۸۵ تن گل محمدی از گلستان های بهار برداشت می شود که افزایش ۲۰ درصدی را رقم خواهد زد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ گل محمدی به دلیل تحمل کم‌آبی یکی از مناسب‌ترین گونه‌های قابل کشت در استان‌های کم‌آب کشور از جمله استان همدان است ضمن اینکه به دلیل باردهی سریع، کاشت و نگه‌داری آسان باغ و نیاز نداشتن به حفاظت محصول روی درخت، درآمد بیشتری را برای کشاورزان به همراه دارد.

طبق بررسی ها استان همدان و به ویژه برخی شهرستان های آن به سبب داشتن آب و هوای مناسب پتانسیل بالایی برای کشت گیاه گل محمدی دارند که بهره‌گیری از این ظرفیت می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال و رفع بیکاری باشد.

شهرستان بهار در استان همدان یکی از مناطق مستعد کشت گیاه گل محمدی است که این روزها حال و هوای معطری به خود گرفته و با آغاز برداشت گل محمدی همراه است.

آغاز برداشت گل محمدی از سطح ۴۲.۵ هکتار از گلستان های شهرستان بهار
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار از آغاز برداشت گل محمدی در این شهرستان خبر داد و گفت: برداشت گل محمدی از سطح ۴۲.۵ هکتار از گلستان های شهرستان بهار آغاز شده است.          

عبدالحسین اکبری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۸۵ تن گل محمدی از گلستان های این شهرستان برداشت شود؛ افزود: این میزان نسبت به سال گذشته از نظر سطح برداشت ۲۰ درصد افزایش داشته است.

اکبری اضافه کرد: گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از اوایل مهر ماه تا اواسط آبان ماه کشت و از اواخر اردیبهشت تا خرداد ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی بهار اظهار کرد: گل محمدی گیاهی کم آب بر و نیاز آبی آن در هر منطقه متفاوت است به طوری که در این شهرستان به سه تا پنج مرحله آبیاری نیاز دارد.

اجرای آبیاری قطره‌ای در باغستان‌ها موجب بهره وری آب و افزایش تولید گل می‌شود

اکبری بابیان اینکه اجرای آبیاری قطره‌ای در باغستان‌ها موجب بهره وری آب و افزایش تولید گل می‌شود به وجود یک کارگاه گلاب گیری صنعتی در روستای گنج تپه از توابع شهرستان بهار اشاره کرد و گفت: این واحد دارای یک باغ گل محمدی به مساحت ۲۷ هکتار است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر گل محمدی به صورت گل‌تر برای گلاب گیری و خشک کردن برداشت می شود و فروش آن به صورت غنچه و گل خشک صورت می گیرد و در کارگاههای سنتی و مشاغل خانگی از آن گلاب تهیه می شود.

اکبری عنوان کرد: برای برداشت هر هکتار گل محمدی ازمزارع بهار روزانه برای ۱۵ نفر اشتغال ایجاد می شود.

کد خبر: ۸۹٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha