۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
طلا در حال تعقیب یک پیشگویی جدید است| نبرد طلا و بیت کوین برای مقابله با تورم انتظاری در جهان
آیا طلا فرصتی مناسب برای پس انداز است؟

طلا در حال تعقیب یک پیشگویی جدید است| نبرد طلا و بیت کوین برای مقابله با تورم انتظاری در جهان

طلا با ثبت اولین سود ماهانه خود (در سطح ۳ درصد) موفق شد زنجیره عملکرد بد افت ۱۰ درصدی در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ را بشکند. آیا اکنون با نوسانات بیت کوین، طلا جای امنی برای سرمایه گذاری است؟

مهران ابراهیمیان؛ بازار: این روزها  سرمایه گذاران  در بازار ارز رمزها به شدت نگران سرمایه های خود هستند.  این نگرانی نه فقط در بین ایرانیان که در بین خریداران ارز رمز در سراسر جهان صادق است. با این حال بازار رقیب وی طلا  در یک ماه گذشته ۳ درصد سود  را به ثبت رسانده که در بازار های جهانی نرخ سود خوبی است. 

گزارش زیر درباره بازار جهانی طلا است اما خوانندگان غیر حرفه ای در بازار طلا باید بدانند که تحلیل وضعیت بازار طلا در بازارهای جهانی اندکی متفاوت تر از بازار ایران است. زیرا در بازار جهانی  با اندکی اغماض و نادیده گرفتن ریسک های غیر قابل پیش بینی وضعیت بازار طلا مثبت ارزیابی میشود اما در بازار ایران با دو مولفه بزرگ و مثبت انتخابات ریاست جمهوری و دیگری به سرانجام رسیدن مذاکرات بعد از انتخابات مواجه است. لذا  از خوانندگان دعوت می شود گزارش تحلیلی زیر را به عنوانن عوامل اثر گذار خارجی در بازار طلای ایران و یا تحلیل بازار خارجی طلا بخوانند.

طلا درماه میلادی گذشته با ثبت اولین سود ماهانه خود (در سطح ۳ درصد) موفق شد زنجیره عملکرد بد خود را  پس از ۱۰ درصد کاهش در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ بشکند، چیزی که امید علاقه مندان به فلزات گرانبها را برای بازگرداندن سطح  قیمت ها در نیمه دوم مرداد (آگوست) گذشته دوباره زنده کرد.

 در تابستان سال گذشته، قراردادهای طلا به بالاترین سطح خود و به بیش از دو هزار دلار رسید، اما از آن زمان تا پایان سه ماهه اول سال جاری حدود ۳۰۰ دلار ارزان شد. در این ماه ها به ویژه با توجه به انتظارات شدید اقتصادی و بازگشت سهام، هیچ نشانی از بهبود قریب الوقوع نبود.

طلا در حال تعقیب یک پیشگویی جدید است| نبرد طلا و بیت کوین برای مقابله با تورم انتظاری در جهان

با این حال، علاقه مندان استدلال می کنند که چرخه صعودی این فلز گرانبها هنوز به پایان نرسیده است و حتی با شتاب رشد در اقتصادهای بزرگ، طلا راه خوبی  در برابر استهلاک و کاهش  قدرت خرید ارزهای اسکناسی است. فعالان این بازار معتقدند روند صعودی  از اویل اردیبهشت (آوریل) آغاز شده و در چند روز گذشته سرعت بیشتری گرفته است.

همچنین قراردادهای آتی فلز گرانبها طی چهار جلسه گذشته افزایش یافته و به ۱۸۶۸ دلار در هر اونس رسید که این رقم در بالاترین سطح از هجدم دی ماه سال گذشته (هفتم ژانویه)، بوده است به این معنی که طلا تقریبا زیان های خود را برای سال جاری از بین برد و ممکن است روند صعودی در راستای دستیابی به امید علاقه مندان ادامه یابد. اکنون این سئوال مطرح است که آیا بازار طلا فرصتی مناسب برای پس انداز شده است؟

فراتر از تحول

 - افزایش نگرانی در مورد تورم و نگرانی در مورد سیاست های پولی، سرمایه گذاران را به بازگشت به فلز زرد سوق می دهد و داده های رسمی هفته گذشته نشان داد که ایالات متحده بالاترین نرخ تورم در ۱۲ سال گذشته را ثبت کرده است که به طور سالانه در اردیبهشت ۴.۲ درصد رسیده است.

- قیمت طلا قبل از تغییر در سه ماهه دوم از بازده بالای اوراق قرضه رنج می برد اما بهبود این امر با اطمینان خاطر مکرر مقامات فدرال رزرو انجام شد مبنی بر اینکه آنها حتی با فشارهای تورمی در بازارهای کالایی به فکر افزایش نرخ بهره یا قطع خرید اوراق بهادار نیستند. در نتیجه، بازده واقعی  در اثر افزایش انتظارات تورمی کاهش یافته و باعث جذابیت بیشتر طلا و احیای علاقه سرمایه گذاران به این فلز گرانبها می شود.
وجوه قابل معامله در بورس و مدیران دارایی در هفته های اخیر به ویژه با تضعیف دلار، میزان معاملات خود را افزایش داده اند.

- جان فینی، مدیر توسعه تجارت در باغ طلای استرالیا «Guardian Gold Australia » می گوید: به نظر می رسد که در نهایت نگرانی های مربوط به تورم در حال تبدیل شدن به قیمت های بالاتر برای فلزات گرانبها است و سرمایه گذاران در صندوق های  سرمایه‌گذاری قابل معامله « ETF » بار دیگر به خریداران خالص تبدیل شده اند.

- رابرت کاپلان، رئیس فدرال رزرو در دالاس گفت که انتظار دارد فشارهای قیمت در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد.

مک گلون به سرمایه گذاران توصیه کرد که نظارت بر ارزهای دیجیتال را ادامه دهند و گفت: بازار گاو در طلا در معرض بادهای شدید روبرو با بیت کوین است و رمزنگاری بزرگترین بادگیر طلا را نشان می دهد

طلا در حال تعقیب یک پیشگویی جدید است| نبرد طلا و بیت کوین برای مقابله با تورم انتظاری در جهان

نوسانات مجدد در بیت کوین برخی سرمایه گذاران را وادار می کند که از آن دور شوند و یک بار دیگر طلا را به یک دارایی امن و جذاب تبدیل می کند.  مایک مک گلون، استراتژیست ارشد کالا دربلومبرگ می گوید این حرکت جدید می تواند قیمت ها را به ۲۰۰۰ دلار در هر اونس برساند

بیت کوین نقش دارد

از جمله عوامل همزمان با افزایش طلا، کاهش ارز دیجیتال بیت کوین است که طی چند روز گذشته بیش از ۲۰ درصد ارزش خود را از دست داد و حواشی این افت شدید و ناگهانی آن به شدت تحت تأثیر عقب نشینی میلیاردر "ایلان ماسک" از پشتیبانی  بیت کوین بود.

در بیشتر سال جاری، تحلیلگران متذکر می شوند که رالی بیت کوین از درخشش طلا کاسته است، زیرا سرمایه گذاران به دنبال دارایی های امن هستند و در برابر نگرانی های تورمی، سعی در ایجاد یک پایگاه امن هستند، اما به نظر می رسد اکنون اوضاع در حال تغییر است.

بیت کوین از ماه گذشته در حدود ۶۵۰۰۰ دلار به ازای هر ارز به بالاترین سطح خود بیش از  ۳۵ درصد سقوط کرده است و اکنون در حدود ۴۰ هزار دلار معامله می شود، در حالی که طلا همچنان حرکت بیشتری دارد.

نوسانات مجدد در بیت کوین برخی سرمایه گذاران را وادار می کند که از آن دور شوند و یک بار دیگر طلا را به یک دارایی امن و جذاب تبدیل می کند.  مایک مک گلون، استراتژیست ارشد کالا در برنامه ای در بلومبرگ «Bloomberg Intelligence » می گوید این حرکت جدید می تواند قیمت ها را به ۲۰۰۰ دلار در هر اونس برساند.

مک گلون به سرمایه گذاران توصیه کرد که نظارت بر ارزهای دیجیتال را ادامه دهند و گفت: بازار گاو در طلا در معرض بادهای شدید روبرو با بیت کوین است و رمزنگاری بزرگترین بادگیر طلا را نشان می دهد.

طلا در حال تعقیب یک پیشگویی جدید است| نبرد طلا و بیت کوین برای مقابله با تورم انتظاری در جهان

برخی  با استناد به قیمت های نسبتاً پایین طلا در مقایسه با شاخص سهام مشهور آمریکا، "S&P ۵۰۰" و با توجه به گران بودن اوراق قرضه دولتی، فکر می کنند که همه چیز برای سرمایه گذاری در طلا مناسب شده است، حتی به عنوان راهی برای پس انداز بازنشستگی

یک جز  اساسی سرمایه گذاری است

برخی دیگر نیز با استناد به قیمت های نسبتاً پایین آن در مقایسه با شاخص سهام مشهور آمریکا، "S&P ۵۰۰" و با توجه به گران بودن اوراق قرضه دولتی، فکر می کنند که همه چیز برای سرمایه گذاری در طلا مناسب شده است، حتی به عنوان راهی برای پس انداز بازنشستگی و این فرصتی مناسب برای کسانی است که مایلند ارزش ریشه خود را توسعه دهند.

- شارل دو فلوکس، سرمایه گذار و مدیر دارایی فقید، ۵ تا ۱۰ درصد از سهام مشتریان خود را در شمش های طلا نگه می داشت. او معتقد بود: «ما متعصب نیستیم، اما طلا پتانسیل ایجاد یک تنوع بسیار خوب را دارد و ممکن است این تنوع ما را  حتی ا ز تورم نجات دهد.»

- میلیاردر "ری دالیو" ۷.۵ درصد از پرتفوی معروف خود را به شمش طلا اختصاص می دهد، علاوه بر سهام، اوراق قرضه و کالاهای معمول صنعتی  و "دیلن گریس" تحلیلگر استراتژیک نیز خواستار اختصاص ۲۵ درصد  از پول افراد برای سرمایه گذاری در طلا است. شد.

برخی ممکن است استدلال کنند که طلا یک سرمایه گذاری عجیب است، هیچ درآمدی ایجاد نمی کند و هیچ بهره ای ندارد، هیچ چیزی تولید نمی کند، اما منطقی است که آن را به عنوان یک ارز در نظر بگیریم زیرا دانستن اینکه دلار - حداقل در حال حاضر - یک محصول نیست اما طلا ارزی است که تحت کنترل هیچ دولتی یا بانک مرکزی نیست؛ مهم است.

این ویژگی همچنین بهترین تضمین برای حفظ حریم خصوصی مالی افراد است و برخلاف ارزهای دیجیتال، طلا مدت هاست که وجود دارد و قیمت تمایل به افزایش یا کاهش ۱۰ درصدی در روز ندارد، یعنی  به این اندازه بی ثبات نیست و معاملات آن به حد زیادی انرژی مصرف نمی کنند که روی محیط زیست تأثیر منفی بگذارد.

برخلاف ارزهای دیجیتال، طلا مدت هاست که وجود دارد و قیمت تمایل به افزایش یا کاهش ۱۰ درصدی در روز ندارد، یعنی  به این اندازه بی ثبات نیست و معاملات آن به حد زیادی انرژی مصرف نمی کنند که روی محیط زیست تأثیر منفی بگذارد

طلا در حال تعقیب یک پیشگویی جدید است| نبرد طلا و بیت کوین برای مقابله با تورم انتظاری در جهان

طی ۵۰ سال گذشته، از زمانی که دولت آمریکا تعیین قیمت طلا را متوقف کرد و به آن اجازه تجارت آزاد داده، این فلز به طور متوسط ‌بازده سالانه حدود ۲.۵ درصد بالاتر از نرخ تورم را در بازارهای آمریکا کسب کرده است و بزرگترین  جذابیت طلا این است که وقتی سهام و اوراق قرضه از دست می روند شانس خوبی برای مقاومت دارد

بزرگترین جذابیت طلا این است که وقتی سهام و اوراق قرضه از دست می روند شانس خوبی برای مقاومت دارد، به عنوان مثال، با مرور تاریخ، آشکار است که طلا در ۷ سال از ۱۰ در دهه هفتاد بر تورم غلبه کرده است.

طی ۵۰ سال گذشته، از زمانی که دولت آمریکا تعیین قیمت طلا را متوقف کرد و به آن اجازه داد تجارت آزاد انجام دهد، این فلز به طور متوسط ‌بازده سالانه حدود ۲.۵٪ بالاتر از نرخ تورم را کسب کرده است.

در مقاطع دیگر از تاریخ، سهام و اوراق بهادار ارزش خود را با هم از دست دادند، این همان اتفاقی است که در اواخر دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ و دوباره در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ رخ داد و در چنین مواردی، طلا بزرگترین برنده است.

کد خبر: ۸۹٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha