۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
هجوم ملخ‌های شاخک کوتاه به آذربایجان‌شرقی
مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبرداد؛

هجوم ملخ‌های شاخک کوتاه به آذربایجان‌شرقی

تبریز- مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی بر اهمیت مبارزه با آفات گندم به عنوان یک محصول استراتژیک تاکید کرد و از هجوم ملخ‌های شاخک کوتاه به این استان خبرداد.

به گزارش بازار، محمود کیا در رابطه با مبارزه به موقع با آفات گندم، اظهار داشت: مبارزه با مهم‌ترین آفت گندم به عنوان محصول استراتژیکی که قوت غالب مردم را تشکیل می‌دهد از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی با بیان اینکه از میان عوامل متعدد خسارت‌زای گندم، آفت سن مهم‌ترین آفت گندم به شمار می‌رود که هم به لحاظ کمی باعث پایین آمدن تناژ تولیدی شده و هم به لحاظ کیفی، با کاهش پروتئین گندم که به‌عنوان گلوتن از آن یاد می‌شود، کیفیت محصول تولیدی را کاهش می‌دهد که در نهایت به بدمزه شدن و از دست رفتن کیفیت نانوایی آن منجر می‌گردد، گفت: آفت سن گندم از حدود فروردین ماه شروع به ریزش کرده و از مراتع به مزارع منتقل می‌گردد و بهترین راه برای مبارزه با آن مقابله در مرحله مادری می‌باشد تا در همان مراحل اولیه از بین برده شود.

کیا ادامه داد: در برخی مواقع به دلیل عوامل جوی یا دیگر محدودیت‌ها سن مادر کنترل نشده و به مرحله پوره‌گی می‌رسد که در این مرحله پس از رصد مزارع با راهنمایی کارشناسان جهادکشاورزی تورزنی صورت می‌گیرد و در مزارعی که آماده سمپاشی می‌باشند با توجه به دستورالعمل‌ها و نرم‌هایی که وجود دارد، مبارزه صورت می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان، ادامه داد: در صورتی که مبارزه در این مراحل صورت نگیرد، آفت سن پس از تغذیه طولانی به اماکن تابستان‌گذران و سپس مجدداً به اماکن زمستان‌گذران منتقل شده و در مقادیر بالایی تا سال آینده ماندگار می‌گردد، بنابراین تاکید بر این است که جهت پیشگیری از متضرر شدن کشاورزان در مراکز خرید این آفت مورد پایش قرار گیرد و در صورت وجود، قیمت آن افت زیادی خواهد داشت و یا کلاً از خرید این محصول خودداری می‌گردد.

وی  تصریح کرد: بنابراین از همان موقع باید مبارزه شروع گردد و خوشبختانه با توجه به اینکه میزان سم مورد نیاز در هر هکتار حدود ۳۰۰ سی سی بوده و جزو ارزان‌ترین سموم موجود در بازار می‌باشد، هزینه تمام شده هر هکتار ۶۰ هزار تومان محاسبه شده و با لحاظ کردن هزینه‌های سمپاشی حدود ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود که به نسبت افزایش قیمت گندم این هزینه تولید بخش اندکی از قیمت گندم را  شامل می‌شود.

کیا در مورد حمله ملخ به تعدادی از استان‌های همجوار اظهار داشت: این آفت هرساله در مراتع دشت مغان و در حدود ۱۲ شهرستان دیگر استان وجود دارد ملخ‌های موجود در مراتع دشت مغان از نوع ملخ‌های شاخک کوتاه می‌باشد که ظرفیت ورود به فاز مهاجرتی و جابه‌جایی را  دارند، این جابه‌جایی‌ها می‌تواند هم از مراتع به مزارع کشاورزان و هم به کشورهای همجوار صورت گیرد و در صورت بروز این اتفاق، انعکاس بین‌المللی داشته و پاسخگویی در این موارد دشوارتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه همانند هر سال اکیپ سم‌پاشی استان مناطق همجوار اردبیل و آذربایجان‌شرقی را کنترل نموده و همچنان مورد رصد و پایش قرار می‌دهند.

کد خبر: ۸۹٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha