۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
سقوط قیمت نفت آسیب‌پذیری اقتصاد آمریکا را نشان داد

سقوط قیمت نفت آسیب‌پذیری اقتصاد آمریکا را نشان داد

قیمت نفت دچار سقوط قیمت تاریخی شده و این سقوط ممکن است نشانه‌هایی درباره آینده اقتصاد آمریکا برملا کند.

به گزارش بازار به نقل از شانا، پس از آغاز جنگ قیمتی عربستان و روسیه، قیمت نفت این هفته به حدود ۳۰ دلار رسید و این مسئله به‌طور موقت، آتش‌بس بین این دو تولیدکننده بزرگ نفت در جهان را پایان داد.

سرنا تنگ، کارشناس بانک آمریکایی مورگن استنلی گفت: روند کنونی کاهش قیمت، شدیدترین روند کاهشی در تاریخ است.

با این همه، افت قیمت نفت همواره نشانه رکود اقتصادی نیست و به گفته تنگ، از سال ۱۹۸۳ میلادی تاکنون تنها سه مورد از ۱۹ مورد دوره کاهشی قیمت نفت، مقدمه رکود گسترده‌تر اقتصادی بوده‌اند.

با این همه، یک نشانه نگران‌کننده این است که همانند دوره کنونی، دوره‌های سقوط قیمت نفت در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۰، و ۲۰۰۸ میلادی همگی به نسبت شدیدتر از دوره‌های دیگر بوده‌اند و همه آنها مقدمه بحران جدی‌تر اقتصادی شده‌اند.

دوره کنونی افت قیمت نفت تفاوت‌های عمده با دوره‌های دیگر دارد. در آمریکا، شیوع ویروس کرونا تاکنون موجب لغو سفرها و دوری‌گزینی در روابط اجتماعی شده است.

ویکی ردود، تحلیلگر مؤسسه انگلیسی کپتال ایکنامیکس، درباره تأثیر منفی ویروس کرونا، گفت: آسیب‌ها به عرضه نفت در برابر آسیب‌ها به تقاضا ناچیز خواهند بود و این مسئله، سبب تشدید تورم خواهد شد.

همچنین استراتژیست‌های بانک آمریکا اعلام کردند که ترکیب سمی ویروس کرونا و افت قیمت نفت، سبب یکی از شدیدترین نوسان‌ها در اختلاف قیمتی اوراق قرضه سرمایه‌گذاری با اوراق قرضه دولتی در آمریکا شدند که مشابه بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی بوده است.

کد خبر: ۸٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha