۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
کاهش نگران‌کننده روان‌آب‌ها در یزد/ ۴۵درصد از چاه‌های صنعتی مجهز به کنتور هوشمند نیستند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اعلام کرد:

کاهش نگران‌کننده روان‌آب‌ها در یزد/ ۴۵درصد از چاه‌های صنعتی مجهز به کنتور هوشمند نیستند

یزد- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد ضمن اعلام این موضوع که ۴۵درصد از چاه‌های صنعتی مجهز به کنتور هوشمند نیستند، گفت: کاهش میزان روان‌آب‌ها در یزد نگران کننده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان یزد، محمدمهدی جوادیان زاده در خصوص حفاظت از منابع آب استان گفت: با کاهش بارش ها در یزد، روان‌آب‌های استان نیز که تاثیر بسیاری در تقویت سفره های زیرزمینی دارند کاهش چشمگیری داشته اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد به اظهار کرد: ارائه خدمات توسط همه ارگان های ذیربط در سطح استان باید منوط به نصب کنتور هوشمند مورد تائید شرکت آب منطقه ای، اجرای مدیریت مصرف بر اساس طرح تحویل حجمی برای چاه‌های کشاورزی مجهز به کنتور، اجرای خاموشی ۷۵ روزه برای چاه‌های فاقد کنتور، مشروط کردن بهره برداری مجدد از چاه‌های فاقد کنتور به نصب کنتور و همکاری تمام ارگان‌ها از جمله جهاد کشاورزی و توزیع برق استان برای عملیاتی کردن این برنامه ها باشد.

تجهیز ۸۰درصد چاه‌های کشاورزی یزد به کنتور هوشمند
وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد چاه‌های کشاورزی با همکاری همه مجموعه شورای حفاظت و کشاورزان مجهز به کنتور هوشمند شده اظهار داشت: درصد باقی مانده هم در اولویت کاری است تا تبعیض و بی عدالتی در مورد آنهایی که مجهز به کنتور هوشمند بوده و مورد کنترل قرار می‌گیرند نسبت به کسانیکه فاقد کنتور هستند، رفع شود.

جوادیان زاده به طرح تحویل حجمی نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به پتانسیل آبدهی دشت‌ها و رعایت عدالت بین کشاورزان این طرح نیز در اکثر شهرستان های استان اجرایی شده است.

به گفته وی در آزادسازی سراسری رودخانه ها پنج رودخانه در دستورکار بوده و ۱۱۴ کیلومتر بحث شناسایی تصرفات رودخانه ها انجام شده که با کمک همکاران استانی و شهرستانی این برنامه نیز رو به پیشرفت می باشد.

کاهش ۴۵درصدی بارش
جوادیان زاده به کاهش شدید بارندگی در سال آبی جاری اشاره کرد و گفت: در اکثر حوزه ها نسبت به سال گذشته و بلندمدت کاهش شدید بارش تا ۴۵ درصد نیز داشته ایم.

این مسئول به اجرای برنامه بسیار خوب و مؤثر «رویداد آبی» در استان اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح برای اولین بار در کشور و استان در سال گذشته آغاز شد و هر ماه در یک شهرستان گفتمان دو طرفه مسئولان و مردم، جلسات هم اندیشی با ائمه جمعه، فرمانداران و نیروی انتظامی بسیار موثر واقع شد و امیدواریم امسال نیز اجرای آن مصوب شود؛ هرچند ممکن است به علت شرایط کرونایی با محدودیتهایی روبه‌رو شویم.

وی از تجهیز ۵۵ درصدی چاه های صنعتی به کنتور هوشمند خبر داد و گفت مجهز کردن ۴۵ درصد باقیمانده در اولویت بالای برنامه امسال می باشد.

صرفه‌جویی ۳۰میلیون متر مکعب آب با طرح آبخیزداری
جوادیان زاده یادآور شد: برای برنامه سازگاری با کم آبی استان و طرح و احیا و تعادل بخشی، بیش از هزار و ۱۸۰ ساعت کار کارشناسی انجام شد؛ ضمن آنکه برای تدوین این برنامه، جلسات متعدد با جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برپا شد و در صورت اجرای عملیات آبخوان داری و آبخیزداری به میزان ۳۰میلیون متر مکعب صرفه جویی می شود.

وی ادامه داد: در حوزه شرب، بهداشت و فضای سبز نیز در سال گذشته تلاش شد تا ۱۰۰ درصد آب فضای سبز از آب شرب جدا شود که در این راستا استفاده از آب شرب برای فضای سبز کاهش چشمگیری داشت و امیدواریم امسال با همکاری شهرداران این جداسازی آب شرب از فضای سبز را به صفر برسانیم.

گفتنی است، طرح احیای تعادل بخشی از طرح‌های شرکت آب منطقه ای یزد است که برای حفاظت و حراست از منابع آب های زیرزمینی اجرا می شود و بخشی از اعتبار این طرح مربوط به فرهنگ سازی در زمینه منابع آبی است.

کد خبر: ۸۹٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha