۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
بی مهارتی به بیکاری دامن زد؛ آینده کاری جوانان سیستان و بلوچستان در گرو تخصص گرایی
بازار گزارش می دهد؛

بی مهارتی به بیکاری دامن زد؛ آینده کاری جوانان سیستان و بلوچستان در گرو تخصص گرایی

زاهدان- تخصص گرایی در حالی نقش موثری در تامین آینده شغلی افراد دارد که با وجود آمار بالای بیکاری و جمعیت جوان سیستان و بلوچستان، روند مهارت آموزی در این استان مطلوب نیست.

فرشته بامری؛ بازار: سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از پهناورترین استان های کشور با شمار بالای دانش آموختگان دانشگاهی و آمار بالای بیکاری روبرو است به طوری که طبق اعلام مسئولان مربوطه نرخ بیکاری در برخی مناطق سیستان و بلوچستان بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است. البته بالاتر بودن نرخ رشد جمعیت در استان سیستان و بلوچستان هم شامل مناطق روستایی و هم شهری می شود.

از همین رو کارشناسان معتقدند، عدم بهره برداری از ظرفیت های خدادادی موجود و نبود تناسب بین مهارت افراد و نیازهای جامعه از دلایل بیکاری در استان سیستان و بلوچستان است و با توجه به رشد جمعیت جوان شاخصه های مهارت آموزی در استان مطلوب نیست و لازم است تا مهارت آموزی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

سیل افراد تحصیلکرده بیکار در سیستان و بلوچستان
رضا طاهری یکی از افراد تحصیل کرده دانشگاهی در سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: فارغ التحصیل رشته حقوق هستم و ۲۵سال سن دارم.

وی افزود: دو سال است که از دانشگاه فارغ التحصیل شدم اما نتوانستم شغلی متناسب با رشته تحصیلی ام پیدا کنم.

این شهروند سیستان و بلوچستانی ادامه داد: در حال حاضر به صورت پاره وقت در موسسه ای خصوصی فعالیت می کنم و برای اینکار دوره اکسل و حسابداری گذرانده ام.

وی با اشاره به اینکه در عصر حاضر مدرک دانشگاهی به تنهایی نمی تواند تضمین کننده شغل باشد، تصریح کرد: وقتی برای کار به موسسات مراجعه می کنیم از ما تقاضای تخصص و مهارت متناسب با کارشان را می کنند.

بی مهارتی به بیکاری دامن زد؛ آینده کاری جوانان سیستان و بلوچستان در گرو تخصص گرایی

مدرک دانشگاهی تضمین کننده شغل نیست
زهرا راهداری یک جوان دیگر زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: با وجود اینکه دو مدرک کارشناسی دارم اما پس از هفت سال نتوانستم شغلی مناسب پیدا کنم.

وی افزود: برای مدتی در یک شرکت خصوصی کار کردم اما با تصمیم مدیر عامل شرکت شغلم را از دست دادم و پس از آن در یک شرکت بیمه مشغول به کار شدم، در این شرکت نیز تنها دو سال کار کردم و اکنون بیکار هستم.

این شهروند زاهدانی تصریح کرد: استخدام در دستگاه های دولتی هم محدود است و نمی توان به راحتی در دستگاهی استخدام شد.

وی بیان کرد: با گذشت چند سال به این نتیجه رسیده ام که اگر مهارت های فنی و حرفه ای را  فرا می گرفتم به راحتی می توانستم شغلی خصوصی برای خود دست و پا کنم.

مهارت آموزی راهکاری برای توانمندسازی نیروی انسانی
حامد کهرازهی یکی دیگر از جوانان دیگر زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: حدود هشت سال قبل مهارت های رنگ آمیزی و آرایشگری مردانه را فرا گرفتم.

وی افزود: پس از کسب مجوزهای لازم یک آرایشگاه مردانه را در شهر زاهدان راه اندازی کردم و به مدت سه سال مشغول بکار هستم.

این شهروند زاهدانی ادامه داد: در این مدت در آزمون های استخدامی دستگاه های مختلف دولتی شرکت کرده ام اما در هیچ کدام پذیرفته نشدم.

وی گفت: قطعا مهارت آموزی نقش موثری در جذب در موسسات و واحدهای تولیدی دارد و با داشتن مهارت فنی کار پیدا کردن بسیار آسانتر است.

کهرازهی تصریح کرد: کسی که مهارتی نداشته باشد وابسته به خانواده است و در آینده نمی تواند مستقل زندگی کند.

بی مهارتی به بیکاری دامن زد؛ آینده کاری جوانان سیستان و بلوچستان در گرو تخصص گرایی

ارائه دوره های مهارتی رایگان در مراکز فنی و حرفه ای سیستان و بلوچستان
خداداد اولیایی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در گذشته باور بر این بود که با رفتن به دانشگاه می توان به شغل مناسب دست پیدا کرد اما گذشت زمان و رشد روز افزون  جمعیت ثابت کرد که این باور غلط است و مهارت آموزی جایگزین خوبی برای مدرک دانشگاهی برای یافتن شغل مناسب است.

وی افزود: لازم است تا جوانان تخصص گرایی را در اولویت خود قرار دهند تا بتوانند آینده شغلی خود را تضمین کنند، چرا که نداشتن مهارت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار، سبب می شود تا نرخ بیکاری در یک جامعه افزایش پیدا کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: از همین رو می طلبد، با همکاری رسانه ها فرهنگ مهارت آموزی در جامعه نهادینه شود و در این راستا باید امیدپروری، اعتماد به نفس و ترویج خود باوری در استان تقویت شود تا افراد بتوانند خودشان فعالیتی را در قالب شرکت های کوچک و مشاغل خانگی راه اندازی کنند.

وی با اشاره به توسعه آموزش‌های مهارتی رایگان در استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: در همین راستا سال گذشته ۱۸ هزار و ۵۴۲ نفر در این استان در بخش دولتی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرا گرفتند.

احداث ۵ هنرستان فنی و حرفه ای در استان سیستان و بلوچستان
رضا سرحدی، مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان هم در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در راستای توسعه فضاهای آموزشی در جهت مهارت آموزی تعداد پنج هنرستان فنی حرفه ای بنام «دارالفنون» در ۶ شهرستان ایرانشهر، خاش، زاهدان، زابل، سراوان و خاش  در فضایی به مساحت ۵ هزار متر مربع کلنگ زنی شده که تاکنون پیشرفت فیزیکی خوبی نیز داشته است.

وی افزود: مدارس دارالفنون استان سیستان و بلوچستان مجهز به کارگاه های آموزشی در رشته های فنی و حرفه ای خواهد بود و تجهیزات به روز در آنها جانمایی می شود.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان تصریح کرد: برای هر کدام از هنرستان ها ۷۰میلیارد تومان اعتبار و جمعا ۲۴۰میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی گفت: پیش بینی می شود پروژه مدارس «دارالفنون» که در کشور به صورت انگشت شمار وجود دارد تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.

بی مهارتی به بیکاری دامن زد؛ آینده کاری جوانان سیستان و بلوچستان در گرو تخصص گرایی

حمایت از ایده های برتر کارآفرینی توسط بنیاد برکت 
علیرضا راشکی، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: با توجه به اینکه شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب حول محور «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نامگذاری شده است، کمک به اشتغال جوانان یکی از اولویت های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است. 

وی با بیان اینکه، در این راستا ۶ هزار میلیارد تومان در قالب رویداد ۱۰۰ استارتاپ در استان سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری می شود، افزود: در این طرح جوانان جویای ایده طرح های خود را جهت سرمایه گذاری معرفی می کنند و سپس طرح ها مورد ارزیابی قرار می گیرد و طرح های برتر در اولویت قرار می گیرند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ما به عنوان شریک تجاری در کنار مجری طرح قرار می گیریم و در سود و زیان کار آفرین همراه او هستیم تا محصول وی به تولید انبوه برسد.

وی گفت: همچنین در سال گذشته تفاهم‌نامه ای بین بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان منعقد شده است.

راشکی افزود: بر اساس این تفاهم نامه برای طرح‌های اشتغالزا اجتماع‌محور با اولویت کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی در قالب تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال با اقساط حداکثر ۶۰ ماهه و نرخ کارمزد چهار درصد پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر تفاهم‌نامه ذکر شده سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد اجرایی و استانداری سیستان و بلوچستان منعقد شده که در این تفاهم‌نامه اجرای ۲۱ هزار طرح اشتغال‌زایی در سطح استان با هدف اشتغال برای ۶۵ هزار نفر با اعتبار ۲۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال ظرف سه سال منعقد شده است.

وی بیان کرد:  تاکنون ۳۰ درصد از تفاهم‌نامه‌ای که بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و استانداری سیستان و بلوچستان منعقد شده محقق شده است.

در مجموع نکته حائز اهمیت این است که قطعا مهارت آموزی به ایجاد اشتغال و توانمند سازی جوانان بسیار کمک می کند و نقش مهمی در تحقق شعار سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» دارد از همین رو تحصیل دانش و در کنار آن فراگیری آموزش های عملی در رشته های مختلف فنی و حرفه ای و بر حسب نیاز کشور و شهرستان خاش می تواند در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی نقش مهمی داشته باشد.

کد خبر: ۸۹٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha