۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۸
گره بورس با انتخابات باز می شود
یادداشت وارده؛

گره بورس با انتخابات باز می شود

مشهد- باوجوداینکه اعلام‌شده معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار وارد بازار سرمایه شده اما هنوز شاخص بازار سرمایه در بهابازار رو به کاهش است، این بخشی از یادداشت محمد علیزاده آرانی کارشناس بورس برای بازار است.

محمد علیزاده آرانی؛ بازار: چند روز پیش بانک مرکزی اعلام کرد که معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار وارد بازار سرمایه شده است اما اعتقاد ما بر این است که حتی اگر به‌صورت یکجا ۲۰۰ میلیون دلاری که وعده آن از سوی مسئولان کشور داده‌شده است وارد بازار شود بازهم نمی‌توان بازار را با اعتماد ازدست‌رفته به سمت رشد و سبزپوشی بورس بازگرداند.

متأسفانه بازار ما بیماری است که در حالت کما قرار داشته و با نفس مصنوعی در حال زنده ماندن است.

مشکل بازار سرمایه درواقع به عدم اعتمادی بازمی‌گردد که نقش مسئولان در خدشه‌دار کردن آن بسیار پررنگ است و متأسفانه این نبود اعتماد کار را خراب کرده است.

به عبارتی باید اذعان کرد اعتمادسازی لازمهنوز انجام‌نشده و لذا برخی تلاش‌ها مانند وضع قوانین جدید یا آوردن نقدینگی مشکلی را درمان نمی‌کند از همین روست که بازار روند مطلوبی که مدنظر سرمایه‌گذار است به خود نمی‌بیند.

از حرف تا عمل
از یک‌سو گفته می‌شود نقدینگی به بازار تزریق می‌شود و از طرف دیگر شاهد هستیم که دولت از همین بازار تأمین مالی می‌کند و قرار است ۱۲۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ اوراق بدهی تزریق کند و لذا این اقدام شمشیری است که برای بازار سرمایه کشیدیم و لذا اجازه رشد به بازار را نخواهیم داد!

در حالی سخن از تزریق ۵۰ میلیون دلار به بازار را می‌شنویم که هنوز سندی از این وجه واریزی کسی ندیده است  و مشخص نیست که آیا این پول به بازار تزریق‌شده یا خیر؟

ما یک سهم‌هایی را مشاهده می‌کنیم  که بزرگ و بنیادین هستند و اما اگر یک جاهایی کمتر از این منابع را صرف سهم‌های کوچکی که از ارزندگی لازم برخوردار هستند هزینه کنیم به‌طور حتم بازار حرکت می‌کرد و سهم‌های بزرگ هم به تبعیت رشد سهم‌های کوچک حداقل خودشان را حفظ می‌کردند و این‌گونه با ریزش و یا درجا زدن‌های مکرر روبرو نبودیم.

علت‌هایی که عرض می‌کنم همگی دست‌به‌دست هم داده که شاخص با افت و کاهش مداوم و پی‌درپی مواجه باشد.

در انتظار انتخابات
در حال حاضر تمامی سرمایه گذاران و سرمایه داران به دنبال روشن شدن نتیجه انتخابات و معرفی تیم اقتصادی دولت هستند.

بازار سرمایه فصل بهار را در حالی قرار است طی کند که ما در این فصل انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم را پیشرو داریم و همین مسئله تأثیر زیادی درروند بازار خواهد داشت. 

در حال حاضر واقعیت این است که  سرمایه‌گذاران در این شرایط و در این دولت به‌هیچ‌وجه ممکن اعتماد نکرده و سرمایه‌هایشان را به دلیل بی‌اعتمادی وارد بازار نخواهند کرد.

شاید سرمایه‌گذاران وارد بحث صندوق‌های ثابت‌شده و منابع خود را با دریافت سود روزشمار  سپرده‌گذاری کنند و به دنبال فرصت مناسب برای ورود به بازار بنشینند اما به نظر من تا بعد از تشکیل دولت جدید و اعلام اسامی کابینه اقتصادی و وزرای اقتصادی دولت جدید بعید است که به دلیل فرصت سوزی‌های دولت و از بین بردن اعتماد لذا سرمایه‌گذاران وارد میدان سرمایه شوند.

درصورتی‌که یک فرد با برنامه دقیق برای بازار سرمایه در انتخابات ریاست جمهوری منتخب شود، به‌طور حتم سرمایه‌های مردم به دلیل کاهش ریسک انتخابات ریاست جمهوری در ایران به این بازار بازمی‌گردد.

البته باید به این موضوع تأکید کرد:  موضوع برگزاری انتخابات تأثیر چندانی را در بازار نخواهد داشت اما فرد انتخاب‌شده می‌تواند کل مسیر این بازار را تغییر دهد.

معتقدم افراد بسیار زیادی به‌ویژه فعالان بازار سرمایه که در سال ۹۹ بورسی شدند منتظر اعلام برنامه‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری هستند. به طور قطع با توجه به شرایط جدید بازار سرمایه نامزدهایی که برنامه‌ای برای بازار سرمایه نداشته باشند یا بورس در اولویت برنامه‌های آن‌ها نباشد، در اولویت مردم نخواهند بود.

کوچ سرمایه‌ها به بازارهای دیجیتال
با رکود حاکم در بازار سرمایه این روز ها شایعات و حرف‌وحدیث‌های بسیاری پیرامون نقل‌مکان ۱۲ میلیون نفر از بازار سرمایه به بازار ارزهای دیجیتال می شنویم که باید گفت این موضوع نیز آمار صحیحی نیست.

ما یک بازار ساده و ابتدایی در بازار سرمایه‌داریم که به ۴ میلیون نفر نمی‌رسد و لذا یک بازار ارز به نام دیجیتال که نوپا هم هست لذا  به نظر نمی‌رسد این آمار صحت داشته باشد و بیشتر شبیه شایعه است

در هر حال باید به انتظار اتفاقات جدید مانند نتیجه مذاکرات؛ انتخاب رئیس جمهور جدید و تصمیمات اقتصادی دولت آینده نشست تا ببنییم آیا گره کور بورس باز می‌شود یا خیر؟

کد خبر: ۸۹٬۴۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha