۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۶
رمزارزها در سرازیری؛ آیا زمستان دیگری در بازار ایجاد شده است؟
بررسی دلایل سقوط بیت کوین؛

رمزارزها در سرازیری؛ آیا زمستان دیگری در بازار ایجاد شده است؟

ارزش بازار رمز ارزها با سرعت زیادی کاهش پیدا کرده است ولی سوال این است که این روند تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟

بازار؛ گروه بین الملل: در روز ۱۹ می سال ۲۰۲۱ رکورد افت ارزش رمز ارزها در ماه های اخیر شکسته شد و در ساعاتی از روز شاهد فروش بیت کوین با قیمت ۳۰ هزار دلاری بودیم. شروع فرایند کاهش قیمت بیت کوین با توییت های ایلان ماسک شروع شد و سپس با انتشار خبر منتشر شده توسط شرکت اسکور که یکی از بزرگترین شرکتهای فین تک در دنیا است مبنی بر عدم وجود برنامه ای در این شرکت برای سرمایه گذاری در بازار بیت کوین ادامه پیدا کرد.

اسکور دلیل این تصمیم گیری را از دست دادن ۲۰ میلیون دلار از سرمایه خود بعد از سرمایه گذاری ۲۲۰ میلیون دلاری در بازار رمز ارزها در فصل اول امسال عنوان کرد. ولی این پایان ماجرا  نبود و در روز قبل با انتشار گزارش رسمی بانک مرکزی کشور چین و ممنوعیت استفاده از رمز ارزها در داخل چین سرعت کاهش ارزش رمز ارزها در دنیا شدت گرفت. اما سوال این است که ایا این روند موقتی است و می توان دوباره به رشد قیمتها در این بازار چشم دوخت یا عمر بازار رمز ارزها در دنیا پایان یافته است؟

موافقان و مخالفان این بازار
برخی از طرفداران بازار رمز ارزها بر این باور هستند که شرایط کنونی در قیمت رمز ارزها باقی نمی ماند و به زودی سیر افزایشی به بازار رمز ارزها باز می گردد. آنها افت ارزش رمز ارزها در این روزها را از جمله ویژگی های تمامی بازارها می دانند و بر این باورند که به دلیل نوسان های موقتی و هیجانی در بازار نباید از ان خارج شد ولی برخی دیگر با این نظریه کاملا مخالف هستند.

آنها نگران این مساله  هستند که زمستان بازار رمز ارزها فرا رسیده باشد و میلیونها دلار از ارزش سرمایه هایی که در این بازار وارد شده است، ظرف ماه های اتی از بین برود. آنها نداشتن ارزش ذاتی در بازار رمز ارزها و عدم پذیرش آنها توسط بسیاری از دولتها در دنیا را دلیلی برای پایان عمر این وسایل جدید مبادله در دنیا عنوان می کنند و بر این باورند که بانکهای مرکزی کشورهای مختلف تنها برای اینکه بتوانند به اوضاع مالی و پولی دنیا مسلط شوند اقدام به سرمایه گذاری برای عرضه ارز دیجیتال بانکی کردند و در واقع بستر را برای فعالیت بازار رمزارزها بسته تر از قبل کردند.

از طرف دیگر بازار رمز ارزها پیش از این هم چنین شرایطی را تجربه کرده است. در دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی ارزش  رمز ارزها در بازار جهانی به شدت سقوط کرد. این سقوط در شرایطی اتفاق افتاد که در ماههای منتهی به دسامبر ۲۰۱۷، ارزش آنها با سرعت زیادی رشد کرده بود و بسیاری از سرمایه گذاران وارد این بازار شده بودند.

سقوط شدید ارزش رمز ارزها در انتهای سال ۲۰۱۷، زیان اقتصادی زیادی را به فعالان در این بازار وارد کرد ولی نکته مهم این است که تا اوایل سال ۲۰۲۰، قیمت رمز ارزها به سطحی که قبل از سقوط سال ۲۰۱۷ بود بازنگشت و بسیاری معتقدند دلیل افزایش ارزش آن در اوایل سال گذشته هم بحران کرونا و سیاستهای اقتصادی وضع شده در دنیا و نگرانی در مورد آینده اقتصادی جهان بود.

زمستان دیگری در بازار رمز ارزها
نعیم اسلام، تحلیل گر ارشد بازار رمز ارزها در بانک امریکا بر این باور است که دنیا در زمستان بازار رمز ارزها قرار دارد.زمستانی که بدون شک طولانی و سخت خواهد بود و می تواند باعث افزایش زیان اقتصادی شمار زیادی از فعالان بازار رمز ارزها باشد.

او در پاسخ به این سوال که این زمستان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت گفت: «هیچ کس پاسخ درستی برای این سوال ندارد. ما نمی دانیم این افت ارزش موقتی است یا سالها ادامه پیدا می کند ولی به نظر من در ماه های آتی نمی توان انتظار افزایش معناداری در قیمت و بازگشت ان به مرز ۶۰ هزار دلار را داشت. بررسی ها نشان می دهد شمار زیادی از موسسات در حال خرید بیت کوین و سرمایه گذاری در این بازار هستند و این مساله نشان می  دهد که تقاضا برای ان در بازار وجود دارد. در صورتیکه این تقاضا ادامه پیدا کند، از این زمستان به سرعت عبور می کنیم ولی اگر سیاست دنیا در مخالفت با بازار رمز ارزها حرکت کند و ممنوعیت های تازه برای فعالیت در این بازار به بهانه های مختلف وضع شود، نمی توان آینده روشنی برای بازار رمز ارزها در نظر گرفت.»

 در انتهای این گزارش به موضوع ریسک بالای سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها اشاره شد. نعیم اسلام در این مورد گفت: «این بازار برای سرمایه گذاران نوپا ریسک بالایی دارد و باید توجه داشت که همان اندازه که احتمال کسب سودهای کلان در زمان کوتاهی وجود دارد، می توان انتظار داشت در فاصله کوتاهی بخش زیادی از سرمایه خود را در بازار از دست بدهید. بنابراین باید هوشیارانه وارد بازار شوید.»

کد خبر: ۸۹٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha